Verkopen in mei: moeten beleggers het adagium volgen ?

Een oud adagium op de aandelenmarkt zegt dat beleggers in mei afstand moeten doen van hun aandelen en zich van de markt moeten terugtrekken. Pas in de herfst zou een terugkeer naar de beursvloer zin hebben. Deskundigen zijn echter kritisch over deze strategie.

“Sell in May”, St. Leger Day en het Halloween-effect
“Verkoop in mei en ga weg, maar vergeet niet terug te komen in september” is een oud gezegde op de aandelenmarkt. Concreet betekent dit advies dat beleggers hun aandelen moeten verkopen en winst moeten nemen, maar in september weer moeten handelen. Het spreekwoord gaat terug tot de jaren dertig, zoals Brett Arends van “MarketWatch” in een commentaar uitlegt, en komt waarschijnlijk uit Groot-Brittannië. “Verkoop in mei, ga weg en kom niet terug voor St. Leger Day” was toen het motto. St. Leger Day verwijst naar een beroemde paardenrace die elk jaar half september plaatsvindt. “Het verwijst naar de gewoonte om de stad Londen te verlaten en naar het land te gaan om te ontsnappen aan de hete zomermaanden”, vertelde Carter Worth van Cornerstone Macro aan CNBC.

Studie onderzoekt wereldwijd fenomeen
Maar waar gaat het over de beurslegende? Arends verwijst naar een studie van Ben Jacobsen en Cherry Yi Zhang, die voor het eerst werd gepubliceerd in 2012, waarin het Halloween-effect werd onderzocht aan de hand van historische gegevens over alle beursindexen wereldwijd. “In geen van de 65 landen waarvoor we een totaalrendement en korte rentetarieven hebben – met uitzondering van Mauritius – kunnen we een ‘sell in may’-effect uitsluiten”, luidt het onderzoek. “Het effect lijkt opmerkelijk robuust te zijn, aangezien de rendementen in de periode november t / m april gemiddeld 4 procent hoger zijn dan in de periode mei t / m oktober. […] De wereldwijde excess returns in de zomer lijken negatief te zijn (ca. -1 procent), en vaak significant, wat duidt op een vlakke of negatieve risico-rendementsverhouding.

Credit Suisse-analist: geen reden om zich terug te trekken uit de markt
“Elke investeringsstrategie die in een rijm kan worden samengevat, is waarschijnlijk een slechte strategie”, wierp Credit Suisse tegen-Analist Jonathan Golub op het spreekwoord van de beurs tegenover CNBC. Hoewel er tussen mei en oktober een zwak patroon te zien is, ziet hij geen reden voor een terugtrekking uit de markt. “Dat zou absoluut verstandig zijn als elke mei er precies zo uitzag als mei van het voorgaande jaar”, benadrukt de expert.

Maar dit is beslist niet het geval. In plaats daarvan is er een duidelijke discrepantie tussen dit jaar en alleen al in mei. Afgelopen mei werden de markten nog steeds zwaar getroffen door de Corona-crash in maart en beginnen ze zich nog maar net te herstellen, terwijl dit jaar “fenomenale” economische gegevens beschikbaar zijn, is Golub zeker. “Ik verkoop niet in mei en ik zou ook niemand anders adviseren”, vat de analist van de grote Zwitserse bank samen. ‘Je kunt beter proberen wat langer te blijven dan te vroeg weg te gaan.’

Historische zomerse inzinking bij de Dow Jones
Arends wijst ook op het probleem van het missen van de juiste tijd. Het risico bestaat dus dat u na het verlaten van de beurs te vroeg, te laat of – in het ergste geval – helemaal niet op de beursvloer komt. Toch maakt het niet uit waar de markt zich op 31 oktober bevindt. In plaats daarvan is de columnist van mening dat er kansen zijn op een hoog rendement binnen de periode van zes maanden, wat volgens het spreekwoord moet worden vermeden.

Hij heeft ook historische gegevens van de Dow Jones onderzocht en ontdekte dat er bijna altijd een “zomeruitverkoop” was. “In 105 van de 120 jaar, of 88 procent van de tijd, is de aandelenmarkt in de zes maanden na 1 mei gedaald”, vat Arends samen. Volgens deze informatie zouden beleggers hun geld begin mei in negen van de tien jaar kunnen verkopen en het de komende zes maanden tegen een lagere prijs terugkopen.

Gemiddeld is er een daling van 8 procent te zien, van 1 mei tot het dieptepunt in de zomerse malaise. De Dow Jones daalde in deze periode met minstens 5 procent en in bijna elk derde jaar was de min zelfs dubbele cijfers. In de zomermaanden vonden ook veel beurscrashes plaats. Een terugkoop is daarom aan te raden wanneer de markt met minimaal 5 procent is gedaald, maar uiterlijk op Halloween.

Zwakke fase is geen reden om te stoppen
Toch vindt Carter Worth het niet aan te raden om in mei de markt te verlaten. Dienovereenkomstig hebben de markten het afgelopen halfjaar sterk gepresteerd en kan nu ook een zwakkere fase worden verwacht. “Na bijzonder goede runs van zes maanden van november tot april, zijn de volgende zes maanden mat”, vertelde de markttechnicus aan CNBC. De deskundige raadt echter af om seizoensgebonden beleggingsstrategieën te vermijden. “De periode van zes maanden van november tot april leverde een hoger rendement op dan de periode van zes maanden van mei tot oktober 1896 tot 2020”, aldus Worth. “Maar verreweg de beste strategie is, zoals iedereen weet, om het kapitaal het hele jaar door op de markt te houden.”

Komen de markten voor een zomerrally?
Stephen Suttmeier van Bank of America ziet ook een duidelijk neerwaartse trend in de S&P 500 in de periode tussen mei en oktober, maar historisch gezien was er een positief rendement. In plaats van een “verkoop in mei” -strategie, gelooft de analist dat er potentieel is voor een zomerrally. “In plaats van ‘verkopen in mei en weggaan’ zou het ‘kopen in mei en verkopen in juli / augustus’ moeten zijn”, schrijft Suttmeier in een klantennota aan CNBC. “De maandelijkse seizoensinvloeden suggereren verkopen in de sterke maand april, kopen van de zwakte in de risicovolle maand mei en verkopen in juli tot en met augustus, vóór september, de zwakste maand van het jaar.” Om historische redenen kan de zomer nog sterker zijn in het eerste ambtsjaar van een nieuwe Amerikaanse president, zoals uit onderzoeksgegevens van de strateeg blijkt. ”

Geld verdienen in elke markt? Onze beleggingsrobot kan inspelen op stijgende -en dalende markten. Vraag hier de gratis brochure aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.