Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De grootste fout die beleggers maken is de neiging om zich gemakkelijk te laten beïnvloeden door de laatste nieuwtjes, gebeurtenissen of ervaringen. Dat blijkt uit een studie van vermogensbeheerder Charles Schwab Investment Management (CSIM) en Cerulli Associates.

“Met het vooruitzicht op een grotere volatiliteit en een lager rendement aan de horizon, kunnen adviseurs die de psychologische of emotionele factoren begrijpen die beleggers vatbaar maken voor gedragsmatige vooroordelen, hun diensten differentiëren in wat een steeds meer concurrerende omgeving aan het worden is”, aldus Omar Aguilar, chief investment officer of equities and multi-asset strategies bij CSIM.

De onderstaande grafiek laat zien dat de nieuws-vooringenomenheid de grootste gedragsvertekening was met een ruime marge van negen procentpunten.

Andre gedragsvertekeningen zijn de angst voor verlies (26%) en bevestigingsvooroordeel. (25%) (neiging om informatie te zoeken, te interpreteren, te bevoordelen en terug te roepen op een manier die iemands eerdere overtuigingen of hypothesen bevestigt).

“De reden waarom we belang hechten aan gedragsstudie is omdat het menselijk brein niet goed werkt onder stress,” , aldus Aguilar. De beste strategie is volgens hem een langetermijnvisie te hanteren en samen te werken met een adviseur om een plan te ontwikkelen waarmee de investeerder zich op zijn gemak voelt.

 

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *