Refresco: net zo smooth als haar sapjes?

Refresco Gerber is één van Europa’s grootste bottelaars van frisdranken en sappen. 82 procent van de omzet komt uit de zogenaamde ‘private labels’, de eigen merken van supermarkten, de overige 18 procent uit Co-Packaging, het bottelen voor A-merken. Het bedrijf heeft een unieke positie in de markt van het bottelen, aangezien men zowel Aldi en Lidl als klant heeft, als ook Coca-Cola en PepsiCo. Merken die verder door Refresco gebotteld worden zijn onder andere Del Monte, Innocent Smoothies, Lipton en Wicky.

Tijdens de recente IPO werden niet alleen nieuwe aandelen uitgegeven, maar werd het merendeel van de aandelen herplaatst. Het betrof totaal 30,9 miljoen aandelen, die tot de beursintroductie in handen waren van de huidige investeerders en het management.

De huidige aandeelhouders (een aantal Private Equity partijen) leken ineens nogal haast te hebben met de beursgang. Ze wilden profiteren van het positieve beursklimaat. Amper vier weken voor de daadwerkelijke beursintroductie werd deze definitief aangekondigd. Beleggers kregen naar aanleiding van het prospectus slechts zeven werkdagen om op de aandelen in te schrijven. Het hoeft geen betoog dat het ’leuk’ is dat het bedrijf heeft gekozen voor een notering in Amsterdam, voorheen werd gedacht dat Refresco aasde op een notering in Londen.

Refresco, opgericht in 1999, heeft het hoofdkantoor staan in Rotterdam. Het bedrijf heeft, vooral door acquisities, een forse groei weten te bewerkstelligen. In de laatste vijftien jaar heeft het bedrijf maar liefst dertien overnames gedaan. Autonoom groeit het bedrijf met ongeveer 2 procent per jaar. Dat is weliswaar iets harder dan de markt, maar niet heel sterk. Inclusief de acquisities namen de opbrengsten van 2013 op 2014 met ruim 28 procent toe. In 2014 werd er een omzet van meer dan 2 miljard euro gerealiseerd. Onderaan de streep resulteerde dat in een nettowinst van 38,7 miljoen euro.

De laatste grote overname was die van het Britse Gerber Emig in 2013. In 2010 kocht een Brits Private Equity bedrijf, te weten 3i, een belang van 20 procent in Refresco. Op dat moment was het bedrijf, inclusief schulden, 463 miljoen waard. Na de beursgang wordt de waarde van de onderneming, inclusief schulden, geschat op ongeveer 1,8 miljard euro. 3i had tussen 2003 en 2006 ook al een belang in het bedrijf, maar verkochten dat indertijd aan een consortium van investeerders uit IJsland. Dat consortium is nu nog steeds belanghebbende.

Het grote nadeel van Refresco is dat de onderneming door de private equity partijen redelijk vol met schulden is gepompt, om alle overnames te financieren. Vreemd vermogen kan dan wel een goedkopere vorm van financiering lijken, het brengt wel de nodige risico’s met zich mee. De (rente)verplichtingen, kunnen voor druk op de marges zorgen. Niet voor niets zal een deel van de opbrengsten van de beursgang naar het aflossen van schulden gaan. Momenteel is de schuld ongeveer 78 procent van het totale balanskapitaal, als ze gaan aflossen bedraagt de schuldenratio nog steeds 72 procent. Dit is dus nog steeds erg hoog. Maar er zullen nu vast ook wel beleggers zijn die over die grote schuldenpositie heen willen stappen en vooral naar de groei kijken.

Beursintroducties in een bullmarket zijn meestal aan de dure kant en bij Refresco is dat niet anders. Op de introductiekoers van 14,50 euro betaal je ruim 30 keer de winst van 2014, niet bepaald goedkoop. Nu instappen zou wel eens niet zo ‘smooth’ kunnen verlopen als het prospectus wil doen geloven. Ik koop daarom liever gewoon de sapjes in de winkel…

Auteur heeft privé geen positie in het aandeel Refresco Gerber, cliënten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.