Oracle is een softwarebedrijf en het geesteskind van Larry Ellison. Het is opgericht in 1977 en in 1979 bracht het zijn eerste commerciële relationele database uit. Het hoofdkantoor bevindt zich in Redwood City, Californië. In januari 2005 nam Oracle PeopleSoft over. Peoplesoft had zelf vlak daarvoor JDEdwards overgenomen. Daarna heeft Oracle zich in de CRM markt ingekocht via het opkopen van Siebel. In maart 2007 werd Hyperion ingelijfd, in april 2008 BEA Systems en op 20 april 2009 maken zij wereldkundig dat zij Sun Microsystems overgenomen hadden. In 2014 waren er wereldwijd 123000 mensen werkzaam voor Oracle.

Oracle is vooral bekend vanwege zijn databasesysteem Oracle. Tegenwoordig begeeft het zich, zeker na de overname van BEA, ook steeds meer op de middleware markt. Naast databases is Oracle Corporation ook een van de grootste leveranciers van bedrijfssoftware verzameld onder de naam Oracle E-Business Suite (ERP/CRM pakket).

In 2014 zag Oracle de omzet met 4% groeien naar een bedrag van ruim $ 38 miljard. De winst per aandeel steeg met ruim 8% naar $ 2,87 en het dividend per aandeel steeg van $ 0,30 naar $ 0,48. De marktkapitalisatie van Oracle bedraagt $ 186,1 miljard.

Oracle is vandaag de dag bezig aan een inhaalrace. Zoals zoveel andere bedrijven heeft het zich verkeken op de snel groeiende populariteit van ‘cloud computing’. Om de kloof met concurrenten als Salesforce.com te dichten is Oracle op het overnamepad gegaan. In de afgelopen jaren gaf Ellison $ 50 miljard uit aan overnames.

Naar the Cloud

Van huis uit biedt Oracle databasesoftware aan en software die het mogelijk maakt de gegevens in die database te managen en te analyseren. Het was en is de nummer 1 in dat segment. Meer dan 70% van de omzet komt van de verkoop van deze software. Dat is misschien de reden, dat Larry Ellison heel lang geaarzeld heeft om het concept the Cloud te omarmen. Dat betekende, met enige overdrijving, afscheid nemen van een succesvolle formule. Maar nu is het bedrijf definitief om. Volgens Oracle is the Cloud vooral op termijn zeer interessant. Een omzet van $ 1 miljoen nu, zal vijf jaar later een omzet gegenereerd hebben van $ 5 miljoen. Bij het huidige systeem van het verkopen van licenties genereert diezelfde $ 1 miljoen na vijf jaar slechts $ 2 miljoen. Het zijn dit soort overwegingen die bij Oracle en vooral bij oprichter Ellison de doorslag hebben gegeven definitief te kiezen voor het concept van de Cloud.

In 2014 genereerde the Cloud slechts 4% van de omzet, maar het optimisme binnen Oracle om snel in de Cloud te kunnen groeien, is groot. Volgens Larry Ellison, die tegenwoordig voorzitter van de Raad van Commissarissen is, zal Oracle zijn omzet in the Cloud sneller laten groeien dan Salesforce.com. Dit bedrijf had in het afgelopen boekjaar een omzet van $ 5 miljard en verwacht daar in het lopende jaar $ 1 miljard aan toe te voegen. Volgens Ellison zal Oracle dit bedrag zeker gaan overtreffen. De omzet van de diverse vormen van Cloudsoftware groeide in het afgelopen kwartaal met meer dan 30%. De orderportefeuille groeide met meer dan 100% en nieuwe klanten blijven toestromen. Volgens topman Mark Hurd kan Oracle dit groeitempo nog wel even vasthouden. Volgens sommige analisten is het zelfs mogelijk, dat Oracle nog dit jaar een omzet van $ 2 miljard zal halen uit alle Cloudactiviteiten. Oracle geniet uiteraard het grote voordeel, dat het al een zeer omvangrijke klantenbasis heeft opgebouwd als aanbieder van software en hardware voor databases. Cross selling biedt dan veel mogelijkheden. De ambitie om ook in the Cloud nummer 1 te worden is dan ook niet zo vreemd!

De toekomst mag er dan zonnig uitzien, maar dat wil niet zeggen dat in het heden alles naar wens verloopt. Zoals zoveel bedrijven voelt ook Oracle de druk van de crisisjaren. Dat heeft zich vertaald in een tegenvallende groei van omzet en winst. Veel bedrijven waren de afgelopen jaren terughoudender in het aanschaffen van state of the art software. In 2014 heeft het softwarebedrijf ook nog last gekregen van de dure dollar. Ongeveer de helft van alle inkomsten komen van buiten de Verenigde Staten. De effecten ervan waren goed af te lezen aan de cijfers van het afgelopen kwartaal. De dure dollar was dan ook de voornaamste reden dat de omzet amper gegroeid is en is blijven steken op een bedrag van $ 9,33 miljard. Gecorrigeerd voor de negatieve effecten zou de omzet met 6% gestegen zijn. De nettowinst daalde ook licht en kwam uit op $ 2,5 miljard. Een jaar eerder was dat nog $ 2,57 miljard. De winst per aandeel (WpA) kwam uit op $ 0,56, maar gecorrigeerd voor eenmalige baten en lasten bedroeg de WpA $ 0,68 en dat was conform marktverwachtingen.

Evenals bedrijven als Microsoft en Hewlett Packard heeft Oracle voor een bedrag van $ 2 miljard aan eigen aandelen ingekocht en het bedrijf zet deze politiek onverdroten door. Een grootschalig programma van inkoop eigen aandelen ondersteunt de koers. Bovendien is besloten het dividend per aandeel te verhogen van $ 0,12 naar $ 0,15. Dat is een stijging van maar liefst 25%. Het rendement komt daardoor uit op 1,2%. Voor het lopende kwartaal verwacht Oracle dat de omzet groeit tussen 1% – 6%, valuta-effecten niet meegerekend. De winst per aandeel zal uitkomen tussen $ 0,90 – $ 0,96.

De matige groei van de omzet verhult min of meer dat Oracle er als bedrijf goed voorstaat. Het is nummer 1 in veel van zijn traditionele softwareproducten. Het is waarschijnlijk de snelste groeier als het om the Cloud gaat. Nu de groei in de VS, maar ook in Europa gaat verbeteren, zal Oracle daar ongetwijfeld van gaan profiteren. Dat gaat zich vertalen in een snellere stijging van de winst. Daarnaast heeft Oracle de ambitie uitgesproken om jaarlijks ongeveer 75% van zijn winst te besteden aan inkoop eigen aandelen en aan dividenden. De belegger wordt niet vergeten. Het aandeel Oracle is derhalve geschikt voor zowel de defensieve als gebalanceerde portefeuilles. Het kan ook opgenomen worden in de offensieve portefeuille.

Figuur 1 Kerncijfers van Oracle

Oracle wil nummer 1 in the Cloud worden

Koers: $ 42,62

•    Geschikt voor de defensieve, gebalanceerde en offensieve portefeuille

•    Kopen tot $ 50; Verkopen $ 55

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *