Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Maakt Merck een strategische fout?

Het verhaal van het Amerikaanse Merck & Co is ontegenzeggelijk een succesverhaal. De kwaliteit en het succes van de R&D wordt alom geroemd. Merck is nog een van de weinige grote namen die al zijn R&D-inspanningen in eigen huis verricht en met succes. Het kankermedicijn Keytruda heeft het in zich om het bestverkopende medicijn aller tijden te worden. De grote kracht van dit medicijn is dat het tegen een veelheid van kankers ingezet kan worden. Dat gebeurt dan al dan niet in combinatie met andere medicijnen. In 2019 genereerde Keytruda verkopen met een totale waarde van $ 11 miljard.

Keytruda en oncologie zijn niet het enige fort van Merck & C.o. De farmaceut is ook sterk in de ontwikkeling van vaccines. Zo is het vaccin Gardasil hard op weg om ook een heuse blockbuster te worden. De ontwikkeling van vaccins is een uiterst moeizaam proces. Het is niet een markt waar nieuwkomers zich gemakkelijk op wagen. Ook de pijplijn oogt gezond.

Het succes van deze en andere medicijnen heeft Merck geen windeieren gelegd. Het bedrijf groeit veel harder dan concurrenten als Sanofi en Pfizer. Als het om marge-ontwikkeling en winstgevendheid gaat, dan doen de Amerikanen met de besten van de sector mee!

Beleggers profiteren

Om al deze redenen kan Merck & Co zijn beleggers in de watten leggen. De afgelopen drie jaren heeft het bedrijf bijna $ 20 miljard aan beleggers teruggegeven in de vorm van terugkoop van eigen aandelen en dividenden. En ook de komende jaren mag de belegger zich een beetje rijk rekenen. Het management verwacht tot 2025 $ 60 miljard aan vrije kasstromen te genereren. Pakweg 50% van dat bedrag komt ter beschikking van beleggers. Het resterende bedrag wordt gereserveerd voor eventuele overnames en misschien ook nog voor een nieuw programma inkoop van eigen aandelen. Merck waakt er naar eigen zeggen voor, dat er te veel geld in deze programma’s gaat zitten, zodat noodzakelijke overnames niet kunnen plaatsvinden.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst! Dat moet het management van Merck hebben doen besluiten om drastisch te gaan afslanken. Het heeft bekendgemaakt enkele minder renderende divisies, zoals biosimilars en women’s health de deur uit te doen en onder te brengen in een nieuw bedrijf. Hierin komen dan bijna 90% van alle producten van Merck terecht met een gezamenlijke omzet van $ 6,5 miljard.

Dit proces moet afgerond zijn in 2021. Met deze afsplitsing speelt Merck in op een trend in de sector. Pfizer en GlaxoSmithKline zijn eerder dit pad opgegaan.

Vraagtekens

De achterliggende gedachte is dat bedrijven, die hun minder renderende producten van de hand doen, zich beter en succesvoller kunnen concentreren op innovatieve producten met hogere marges, snellere groei en meer winst. Die grotere focus is ook nodig om politieke besluitvorming voor te zijn. In steeds meer landen en dus ook in de VS gaan overheden de strijd aan met farmaceuten, omdat ze van mening zijn dat prijzen veel te hoog zijn. Dat geldt zeker voor nieuwe innovatieve medicijnen en behandelingen.

De reactie van beleggers op de bekenmaking was echter veelzeggend. De koers ging met ruim 4% omlaag. Natuurlijk, er zitten onmiskenbare voordelen aan de opsplitsing. Merck mag rekenen op een belastingvrij dividend van $ 8 – $ 9 miljard. Kostenbesparingen kunnen oplopen tot $ 1,5 miljard. Analisten en beleggers zijn het er echter over eens dat door de opsplitsing Merck wel erg gaat lijken op een one-product-company. In 2019 woog Keytruda al voor bijna 25% mee in de totale omzet van Merck & Co en volgens sommige analisten kan dat gewicht in het midden van dit decennium al opgelopen zijn tot ongeveer 50%. In 2028 verliest Keytruda zijn patentbescherming en wordt het generiek. Dat kan in potentie grote problemen opleveren. Beleggers houden niet van dat vooruitzicht.

Cor Wijtvliet

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

1 reactie op “Maakt Merck een strategische fout?”

  1. Avatar
    Willy van Rossum

    Beste Cor, misschien toch eens een keer een vergelijking doen tussen J&J en Merck met alleen de beurskoers over 10 afgelopen jaren?
    Merck is beslist niet zo succesvol omdat het zijn research in house zou doen. Keytruda komt nl niet uit hun eigen research maar uit de stal van Organon. En via insiders is mij bekend geworden dat Merck research de ontwikkeling een tijdje op hold heeft gezet maar omdat een paar eigenwijze Organezen het door hebben gezet toch weer opgepakt met het bekende resultaat: het lijkt wel een one trick pony te worden met deze blockbuster. overigens is daar ook over gepubliceerd net als een groepje moleculen dat door enkele oud-organon mensen is meegenomen en nu meer dan 1 miljard waard..
    Ik ken beide bedrijven goed, en kan er veel meer over zeggen: Merck is een handig bedrijf vooral met geld, ze betalen in NL nauwelijks belasting omdat ze hun verkopen via Bermuda lieten lopen. Veel producten worden binnengehaald door een bedrijf op te kopen.
    OP zich mag dat maar laten we dan niet doen alsof hun research nog steeds baanbrekend is. Het is vrij algemeen bekend dat de kleinere bedrijven meer nieuwe ideeën hebben. J&J doet niet anders trouwens: koopt ook bedrijven op die een potentiële blockbuster hebben.
    Pfizer: idem, hun vaccin tegen corona, is niet van henzelf.

    anyway: ik zou benieuwd zijn naar een vergelijkende analyse zoals ik in mijn openingszin aangaf

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *