Op maandagochtend is het nieuwste rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) gepubliceerd. Dit rapport wordt eens in de 8 jaar gepubliceerd en bevat de meest relevante onderzoeken en conclusie met betrekking tot klimaatverandering. Tijdens het schrijven van dit artikel zijn veel experts en media outlets nog bezig met het vormen van een conclusie, maar veelal is al geschokt gereageerd. Ondanks wat jouw mening is over het rapport is het belangrijk om te beseffen dat dit grote impact kan hebben op jouw portfolio en duurzaam beleggen.
Het rapport van 2013
Voor een eerste indicator blikken we terug op het IPCC rapport van 2013, waarvan de shock-factor ook erg hoog was. Logischerwijs, kun je redeneren dat het rapport een negatieve invloed heeft op vervuilende industrieën. 2013 heeft echter laten zien dat niet simpelweg de gehele industrie in een negatieve spiraal belandt. Bedrijven in een ‘vervuilende’ industrie die hun bedrijfsproces positief aanpassen kunnen op langere termijn sterker terugkomen.
Hierbij heeft een internationaal onderzoek aangetoond dat na elk IPCC rapport de impact minder is geworden dan de 8 jaar daarvoor. Het is aannemelijk dat de komende dagen aan gaan tonen dat dit nogmaals het geval gaat zijn.
Rebranding
Merken wereldwijd zijn bezig zichzelf een duurzaam imago te geven. Voor bedrijven als bijvoorbeeld Nestlé en Tata Group lijkt dit schier onmogelijk, er zijn echter ook voorbeelden van bedrijven die dit uitstekend gedaan hebben. Juist wanneer een dusdanig invloedrijk rapport als die van het IPCC gepubliceerd wordt is dit evident. Een voorbeeld van een bedrijf wat zich uitstekend als duurzaam heeft gepositioneerd is Dell. Dankzij duurzame productie en filantropische projecten heeft het bedrijf een groene naam opgebouwd.
Houdt rekening met aandelen in jouw portfolio die negatief beïnvloed kunnen worden door een rapport als die van het IPCC. Zoals eerder vermeld, helemaal op de korte termijn kunnen grote dalingen en stijgingen plaatsvinden.
Duurzaam beleggen
Duurzaam beleggen is allang geen niche meer. Vrijwel elke multinational die B2C opereert is vereist een groen imago te hebben. Bij het noemen van bijvoorbeeld Volkswagen en BP kan iedereen zich een incident herinneren wat desastreus was voor aandeelhouders. De verwachting is dat duurzaam beleggen alleen nog maar belangrijker en populairder gaat worden. Om meer te leren over duurzaam beleggen én het behalen van een fraai rendement behalen kun je dit gratis rapport downloaden.