Beleg slim met seizoenspatronen

Vandaag wil ik graag met jullie een interessant onderwerp bespreken: seizoensgebondenheid op de beurs. Onlangs kwam ik een artikel tegen op Wiwo.de dat sprak over historische trends op de beurs en hoe beleggers hiermee om kunnen gaan. Ik wil graag enkele inzichten delen en mijn perspectief toevoegen.

Historische Trends en Seizoensgebondenheid

Het artikel, geschreven door Lukas Schmitt, wijst erop dat historisch gezien de beurs minder goed presteert in de zomermaanden in vergelijking met de wintermaanden. Dit roept de vraag op wat beleggers kunnen leren van deze seizoensgebondenheid, welke patronen extra rendement kunnen opleveren en voor wie deze strategie geschikt is.

Hoe gaat uw beursjaar tot nu toe? Waarschijnlijk heel goed, als u onder andere op de Duitse leidende index inzet. Sinds het begin van het jaar ligt de Dax 13 procent in de plus. Historisch gezien zou dat een solide jaarrendement zijn: wie in 1988 bij de start van de Dax de index kocht, zou tot eind 2022 een jaarlijks gemiddeld rendement van 7,2 procent hebben behaald. Onder de streep presteerden 17 beursjaren beter, 18 slechter – de huidige performance bevindt zich dus in het middenveld.

Het “Sell in May and go away” Spreekwoord

Maar het jaar is nog niet voorbij. En historisch gezien staat de Dax een moeilijk seizoen te wachten. “Sell in May and go away”, luidt een beurswijsheid: “But remember to come back in September.” Het spreekwoord vat een eenvoudige waarneming samen: De beste performance leverden aandelenindices in het verleden op in de wintermaanden.

Onderzoek van Fidelity en het CFRA-model

De vermogensbeheerders van Fidelity hebben vastgesteld dat de breed samengestelde Amerikaanse index S&P 500 sinds 1990 van mei tot oktober gemiddeld ongeveer drie procent kon stijgen. Tussen november en april bedroeg de plus echter gemiddeld zeven procent. Dit patroon is in verschillende studies steeds weer op de proef gesteld, vaak met een onderzoeksgroep van 37 landen. Resultaat: De seizoensgebondenheid is significant.

Het Center for Financial Research and Analysis (CFRA) gaat nog een stap verder. De onderzoekers hebben een seizoensgebonden rotatie-index ontworpen, met de bedoeling om dit zogenaamde Halloween-effect te versterken door selectie. Daarvoor onderscheiden ze twee groepen: cyclische sectoren zoals industrie, technologie, materialen en consumptiegoederen vormen de wintergroep. Basisconsumptiegoederen en gezondheid zijn de zomergroep. In de maanden november en mei wordt er omgeschakeld. De groepen weerspiegelen de betrokken sectoren door middel van aandelen uit de S&P 500 met gelijke weging.

Het succes van het CFRA-model en voorzichtigheid bij het gebruik

Het model is verbazingwekkend succesvol: In de afgelopen 22 jaar behaalde het CFRA daarmee een gemiddeld rendement van 16 procent per jaar, ongeveer 5,6 procentpunten per jaar meer dan de S&P 500. De wintergroep presteert vooral goed ten opzichte van de Amerikaanse index. Verhandelbaar is de rotatie-index echter niet.

Hoewel het CFRA-model indrukwekkende resultaten laat zien, vind ik het gebruik van een vergelijkbaar model riskant, net als speculeren op de seizoensgebondenheid van de beurs. Ten eerste is er veel veranderd sinds het “Sell in May” spreekwoord werd gesmeed. Aandelen kunnen tegenwoordig met een paar klikken worden verhandeld, informatie is 24 uur per dag beschikbaar. Ten tweede schommelen de rendementen ook binnen de zomer- en winterperioden. Wie in 2019 in september instapte, moest verliezen boeken en miste na het uitstappen in mei ook nog eens de zomerrally van 2020.

Andere betrouwbare indicatoren en risico’s op de markt

Maar bovenal geldt: zowel handelaren als langetermijnbeleggers hebben betrouwbaardere indicatoren tot hun beschikking, zoals conjunctuurgegevens of technische signalen. En bijzondere risico’s zoals momenteel de gespannen geopolitieke situatie, de situatie van de banken en het debat over het schuldenplafond in de VS (zie grafiek van de week) kunnen niet worden weergegeven door kalendergebaseerde handelsstrategieën.

Conclusie

Hoewel seizoensgebondenheid op de beurs interessante patronen kan vertonen, is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij het baseren van beleggingsbeslissingen op kalendergebaseerde strategieën. Het CFRA-model en soortgelijke benaderingen kunnen succesvol zijn, maar ze brengen ook inherente risico’s met zich mee. Beleggers doen er goed aan om meerdere betrouwbare indicatoren te gebruiken en rekening te houden met bredere marktontwikkelingen en risico’s. Succes op de beurs vereist een grondige analyse en een goed begrip van de complexe factoren die de markten beïnvloeden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.