Double dip: who cares?

Mondiaal vragen beleggers zich af of we aan de vooravond staan van een tweede dip in de economie en vrezen een volgende crash op de aandelenmarkten.

Behalve in China natuurlijk. Dat land lijkt sinds het tweede kwartaal definitief Japan te hebben gepasseerd en zich te manifesteren als de tweede economie van de wereld. Niet verwonderlijk aangezien de Chinese economie in de afgelopen dertig jaar met 9,5% groeide.

Hoop en vrees

Ook de economische groei in Duitsland was in het tweede kwartaal spectaculair. Sterker nog,  Duitsland beleefde met een stijging van maar liefst 2,2% de sterkste groei op kwartaalbasis sinds twintig jaar. Das Wirtschaftswunder. De Duitse economische cyclus loopt echter, net als die van de rest van Europa, achter op die van de VS. De VS ging eerder in recessie en herstelde ook eerder. De groeicijfers in de VS in het vierde kwartaal 2009 en het eerste kwartaal 2010 waren sterk. Het cijfer over het tweede kwartaal geeft aan dat die groei behoorlijk vertraagd. Indien Europa dezelfde weg volgt als de VS, dan zal dus ook hier het herstel over een halfjaar vertragen. (Sorry, maar Europa loopt echt altijd achter.)

De vraag of die vertraging uiteindelijk een volgende recessie gaat opleveren heeft in de afgelopen maanden een hele hoge volatiliteit veroorzaakt op de aandelenmarkten. Niemand weet het namelijk. Daar waar in het eerste kwartaal de macrocijfers vertrouwenwekkend waren zijn die nu afwisselend goed en slecht. Beleggers schommelen tussen hoop en vrees.

Laten we kijken naar de ontwikkelingen in de VS. Daar wordt u niet vrolijker van. Zoals bekend is het begrotingstekort is historisch hoog. De stimuleringsmaatregelen kunnen Obama en Bernanke daardoor niet tot in het oneindige volhouden. De huizenmarkt ligt er onverminderd slecht bij. De wekelijkse aanvragen voor werkloosheidsuitkeringen in de VS zijn in de week eindigend op 14 augustus onverwacht gestegen.

De consument

Als die arbeidsmarkt niet verbetert zal dat een negatief effect hebben op de consumentenbestedingen. En het zijn nu juist de consumentenbestedingen die de basis zijn voor herstel of economische groei in het algemeen. Het antwoord op de vraag dubbele dip of niet, ligt waarschijnlijk grotendeels in het gedrag van de consument. In Nederland hebben we wat dat betreft in 2009 een opmerkelijke beweging gezien. In dat jaar daalde de bestedingen terwijl de netto bestedingsruimte toenam. Een psychologisch effect. Het is crisis dus de hand gaat op de knip, ook al is het inkomen toegenomen.

U weet dus wat u als (werkende) consument te doen staat. Het is weekend, ga lekker uit eten!  Boek alsnog die vakantie! Bij voorkeur naar Griekenland. Koop toch maar dat mantelpakje. Who cares?!

Hedgen

Voor de beleggers onder u ligt het wat lastiger. Onze strategie is om in de huidige volatiele markt het aandelenbelang te hedgen door het schrijven van korte calls. Daarbij is het van belang te weten dat we beleggen in aandelen met een lage bèta. Als gevolg daarvan kan er op korte termijn toch rendement gerealiseerd worden, ondanks de volatiele markt. Vanzelfsprekend moet bij deze korte termijn strategie continue de handen aan de knoppen worden gehouden.

Als consument zal ik mijn plicht doen door in de Rotterdamse horeca dit weekend wat extra steunaankopen te doen. Proost!

Edgar Samuel
Edgar Samuel Vermogensadvies

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.