Pas op bij beleggen in beursnieuwkomers

Momenteel gaan er veel bedrijven naar de beurs. Door de hype daarrond wordt de markt dan ook overspoeld met een overvloed aan bedrijven van wisselende kwaliteit. Alexander Dominicus, portefeuillebeheerder van het MainFirst Top European Ideas Fund en het MainFirst Germany Fund, legt uit waarop aandelenbeleggers moeten letten bij het identificeren van goede bedrijfsmodellen.

IPO’s kunnen goede beleggingskansen bieden voor aandelenbeleggers, omdat deze bedrijven zich in de loop van de transactie meestal voor de eerste keer voorstellen aan potentiële nieuwe beleggers. “Deze bedrijven zijn op dit moment nog volledig onbekend en hun risico-rendementsprofielen zijn vaak niet voldoende onderzocht,” legt Alexander Dominicus uit. “Daarom is het belangrijk om niet blind te investeren in zogenaamde hype-bedrijven.”

Vooral onderwerpen als technologie, e-mobiliteit en hernieuwbare energie zijn zeer in trek. Daardoor worden slechte bedrijfsmodellen soms over het hoofd gezien en kunnen waarderingen van record naar record klimmen. Het is mogelijk dat bedrijven onrendabel, met lage marges opereren, maar toch een hoge waardering hebben. “Waarderingen zijn vaak alleen gebaseerd op verkoopmultiples,” zegt Dominicus. “Daarom is het belangrijk om voorzichtig te zijn. Het is maar de vraag wanneer beleggers in deze gevallen hun geïnvesteerde kapitaal terugkrijgen in de vorm van kasstromen en dividenden.”

Beleggers moeten hun huiswerk maken
Beleggers moeten IPO’s nauwkeurig bestuderen: “Het is belangrijk om verder te kijken dan een goed opgemaakte marketingpresentatie”, legt Dominicus uit. Het kan bijvoorbeeld een indicatie zijn van een nogal middelmatig businessmodel als de pitches zelf voor beleggers vooral gaan over de megatrends en het marktpotentieel. Dominicus zegt onomwonden: ” Het marktpotentieel wordt pas interessant als het bedrijf overtuigend kan uitleggen hoe het in staat is om de grootte van de markt om te zetten in een duurzaam rendement. Dit omvat oplossingen die concurrenten niet kunnen leveren of een voordeel voor de klant dat toegevoegde waarde biedt ten opzichte van bestaande producten. “Succesvolle bedrijven bieden hun klanten superieure oplossingen voor problemen, en kunnen zich bovendien ook onderscheiden op het gebied van kwaliteit en prijs”, zegt Dominicus. Het gaat vaak om nichespelers die betere businessmodellen hebben en op de lange termijn meer rendement genereren voor de beleggers.

Goede bedrijfsmodellen zijn doorslaggevend
In het algemeen is het voor beleggers van cruciaal belang om goede bedrijfsmodellen te identificeren. Er zijn immers de afgelopen maanden ook bedrijven met groeipotentieel op de markt gekomen: “Als bedrijven opereren in een markt met hoge instapdrempels, maar toch zeer winstgevend zijn en sterk groeien, kan het als belegger zinvol zijn om hogere waarderingsmultiples te accepteren.”

Volgens Dominicus kunnen dergelijke beleggingen dan zeker potentieel bieden om alpha te genereren. “In deze fase heb je als belegger de kans om goede bedrijven te vinden voordat anderen ze ontdekken. Daardoor kun je er voordeel uit halen wanneer de bedrijven na verloop van tijd een goede reputatie op de beurs opbouwen en groeipotentieel krijgen.”

In de fondsen die hij beheert maakt Dominicus ook gebruik van dit effect wanneer er zich kansen voordoen: “We nemen de uitgangspunten van de bedrijven kritisch onder de loep en vormen ons eigen, onbevooroordeelde en individuele beeld van de respectievelijke bedrijven. Dit blijft voor ons het beste recept voor duurzaam succes op de lange termijn. Op deze manier hebben wij in het verleden vaak geparticipeerd aan bijzonder succesvolle beursintroducties. Ook in de toekomst zullen we van dit soort risico/rendement-profielen proberen te profiteren.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.