Royal Dutch Shell publiceerde als een van de laatste grote oliemajors onlangs sterke cijfers over het eerste kwartaal. De hoeksteen van bijna iedere Nederlandse beleggingsportefeuille versloeg de verwachtingen van analisten ruimschoots, terwijl die vooraf al uitermate positief gestemd waren. De jaar-op-jaarvergelijking was voor Royal Dutch Shell, net als voor de andere oliegiganten een heerlijke exercitie. U herinnert u zich vast nog wel dat in het eerste kwartaal van 2016 de olieprijs op een dieptepunt stond. Sinds die tijd is de prijs van een vat olie met ruim 80 procent gestegen.
Zowel de divisie Upstream, de oliewinning, als de divisie Downstream, raffinage en verkoop van brandstoffen, lieten een stijging van de winst zien. Upstream behaalde een winst van 540 miljoen dollar. Dit was vorig jaar nog een verlies van 1,44 miljard dollar. Zie hier het positieve effect van de hogere olieprijs. Maar ook de kostenbesparingsprogramma’s werpen hun vruchten af wat betreft het herstel van het resultaat. Door de grotere focus op de kosten is olie- en gaswinning rendabel geworden bij lagere olieprijzen. Downstream zag de winst stijgen van 2,01 miljard dollar naar 2,49 miljard dollar, een toename van 24 procent.
Totaal behaalde Shell een CCS-winst, dat is de winst op basis van geschatte actuele kosten en exclusief bijzondere posten, van 3,75 miljard dollar, een plus van 142 procent. De meest optimistische verwachting van analisten was 3,07 miljard dollar. Per aandeel bedroeg de winst 46 dollarcent, ruim een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De totale omzet voor het gehele concern steeg met 48 procent tot 48,6 miljard dollar. De overname van BG Group begint zich eveneens uit te betalen. Hoewel zich dit vooral uit in de hogere productie van olie en gas, is Shell nog niet tevreden over het rendement op de investeringen. Zeer positief is dat ook de kasstroom van Shell flink herstelde. Inclusief een stijging van het werkkapitaal van 1,8 miljard dollar herstelde de kasstroom uit operationele activiteiten van 0,7 miljard dollar naar 9,5 miljard dollar. Hiervan is 5,2 miljard dollar vrije kasstroom.
Dit is ruim voldoende om over het eerste kwartaal het dividend te kunnen handhaven op 47 dollarcent. Daarmee komt het dividendrendement op de huidige koers uit op ongeveer 7 procent. Er wordt met andere woorden één cent meer dividend uitgekeerd dan de winst per aandeel bedraagt.
Er wordt niet alleen gedesinvesteerd. Voor dit jaar worden er investeringen voor een bedrag ter grootte van 25 miljard dollar voorzien. Naast de dekking van het dividend was de kasstroom ook voldoende om de geplande aflossing op de schulden te kunnen doen. Vooral de mededeling dat het dividend gehandhaafd blijft en met gemak gefinancierd kan worden uit de vrije kasstroom is een goed bericht voor beleggers.
De marktkapitalisatie van Royal Dutch Shell bedraagt nu ruim 203 miljard euro. Op basis van de verwachte winst per aandeel van 1,73 dollar voor dit jaar komt de koerswinstverhouding uit op 15,5. De koerswinstverhouding van de concullega’s bedraagt respectievelijk 20,8 voor Exxon Mobil, 17 voor BP, 12,5 voor Total en maar liefst 23,7 voor Chevron. Zo bezien is ten opzichte van vergelijkbare ondernemingen de waardering van Royal Dutch Shell dus erg aantrekkelijk en mag het nog een hoeksteen van uw portefeuille blijven. Bedenk wel dat een stevig fundament altijd uit meer (hoek)stenen bestaat…
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Royal Dutch Shell in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Zal maar niet te snel, of te hard, juichen want het moet haast wel opgevallen zijn dat zo’n beetje alles in een goede flow zit. En dat is niet zonder reden, voortekenen…
Shell is afhankelijk van olieprijs, dalende olieprijs, wat in het vat.. zit volgens de grafiek, is natuurlijk totaal niet bevorderlijk voor het bedrijf. Dus de verwachte.. winst per aandeel dit jaar zal nog wel eens flink tegen kunnen vallen, en daarmee ook de ‘koerswinstverhouding’, welk een zeer onlogisch iets is als de koers afgemeten wordt tegen de winst, want beiden hebben niets met elkaar te maken.., maarja bij fundamentele analisten natuurlijk wel..
De enige flow die Shell laat zien is de constante in de prijs van benzine, die steevast een fractie lager is dan bij de concurrent!..