Philips niet meer koopwaardig

Het van oorsprong Eindhovense Philips heeft er een goede gewoonte van gemaakt zijn beleggers met een zekere regelmaat teleur te stellen. Het tweede kwartaal 2014 bezorgde beleggers een forse domper. De omzet daalde met 6% en kwam uit op € 5,293 miljard en de netto winst daalde met maar liefst 24% naar een bedrag van € 243 miljoen.

De beleggers waren voorbereid op de slechte resultaten, want twee weken voor de presentatie van de kwartaalcijfers was Philips naar buiten gekomen met een winstwaarschuwing. Die kwam op het conto van het paradepaardje van het bedrijf, de divisie Healthcare. De verslechtering van de resultaten ten opzichte van die van een jaar eerder was verontrustend groot. Het orderboek daalde 2% in omvang en de omzet daalde met maar liefst 10% en kwam uit op een bedrag van € 2,137 miljard. De teruggang op EBITA-niveau was met 46,4% dramatisch te noemen. Het slechte nieuws kwam voornamelijk uit de VS, waar vooral de onderdelen Patient Care & Clinical Informatics en Imaging Systems zwaar onder de maat presteerden. In Cleveland ligt al sinds eind 2013 een productiefaciliteit stil.

De prestaties van het paradepaardje Healthcare vielen Philips intern zo rauw op het dak, dat CEO Van Houten besloot zelf de regie in handen te nemen. De verantwoordelijke manager Deborah de Sanzo werd verzocht via de achterdeur te vertrekken.

Opbreken

Bij gelegenheid van de presentatie hamerde Van Houten erop, dat Philips groot belang hecht aan het scheppen van waarde voor aandeelhouders. De prestaties van het bedrijf moesten beter en er moest meer en beter op de kansen in de markt ingespeeld worden. Om te voorkomen, dat zijn woorden slechts als holle retoriek gezien zouden worden, gaf Van Houten een voorbeeld van zijn bedoelingen. Hij kondigde aan, dat de activiteiten van Lumileds (LED-verlichting) en van automotive lightning op korte termijn samengevoegd worden. Daarna wordt bezien of de toekomst van dit nieuwe bedrijfsonderdeel binnen of buiten Philips ligt. Een beursgang is in dezen een reële optie.

De geplande samenvoeging en de mogelijkheid van op afstand plaatsen van het nieuwe onderdeel heeft her en der de discussie opnieuw geopend of Philips er goed aan doet zich op te splitsen in twee of meer onderdelen. Voorstanders van opsplitsing wijzen er op, dat de markt voor twee divisies, Lightning en Healtcare, fundamenteel aan het veranderen zijn. Dat vraagt om veel extra management aandacht en het is nog maar de vraag of dat wel onder de huidige omstandigheden mogelijk is.

foto 3

Figuur 1 Verborgen problemen bij Healthcare?

Bij lightning, 37% van Sales, gaat het versneld bergafwaarts met het segment traditionele verlichting. Die was in 2013 echter nog steeds goed voor twee derde van de winst van deze divisie. Het is een heuse cashcow. Tegelijkertijd gaan bij LED de zaken ook al niet naar wens. De enorme concurrentie doet vraagtekens zetten bij de eerder geuite veronderstelling dat bij LED tenminste dezelfde marges behaald zouden kunnen worden als bij de traditionele peertjes.

Ook bij Healthcare, 42% van Sales, staat er veel op het spel. Ook hier verandert de markt razendsnel. Waarschijnlijk staan verkopen voor langere tijd onder druk door mindere marktomstandigheden in Europa, China en de VS. Los daarvan verandert ook de inhoud van de markt. Centraal in de nieuwe markt staan begrippen als mobile connetivity en cloud-based services.
Voor Van Houten zijn die veranderingen in de markt blijkbaar zo wezenlijk, dat hij zelf maar het heft in handen heeft genomen. Hier en daar is echter ook de suggestie hoorbaar, dat de onverwachte actie van Van Houten erop duidt, dat de problemen binnen Healtcare weleens veel breder en fundamenteler zijn dan tot nu toe gedacht.

Outlook

Als er inderdaad fundamentele problemen spelen binnen beide divisies, dan is een discussie over een opbreken niet zo vreemd. Die heeft echter pas echt zin, als het lopende herstructureringsprogramma Accelerate afgerond is. Dat programma loopt zoals bekend af in 2016.

Voor de korte termijn lijken de problemen de kansen te overschaduwen. Niet alleen Healthcare vraagt om extra management aandacht, maar ook Lightning. De omzetdaling van maar liefst 13% in traditional lightning kan men niet zomaar wegwuiven of negeren. Ook hier is extra aandacht op zijn plaats. De problemen lijken echter structureel van aard en die zijn niet in een of twee kwartalen weg te poetsen. We beëindigen daarom ons Koopadvies en maken er een Houden van. Het aandeel is met een K/W van 14X voor 2014 niet duur, maar de korte termijnvooruitzichten zijn ook mager.

foto 4

Figuur 2 Kerncijfers Philips

Philips, achtervolgd door zijn verleden
Advies: Houden
Koers: € 23,10

Conclusie

· Philips moet hard werken om zijn winstdoelstelling over heel 2014 waar te maken

· Dividendrendement is wel aantrekkelijk voor belegger

· Philips groeit al jaren amper of niet

· Discussie over opbreken Philips zal opnieuw aan kracht gaan winnen

· Problemen binnen Healthcare kunnen wel eens groter blijken dan tot nu toe aangenomen

· Kopen tot € 22,50. Verkopen bij € 30

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.