Nieuwe media, nieuwe beleggingscategorie?

Het zal niemand ontgaan dat er wereldwijd spectaculaire ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van de nieuwe media. De industrie van de sociale media geeft mensen nieuwe manieren om te ‘socializen’, te winkelen, te ontspannen en te netwerken. De razendsnelle groei van het gebruik van de smartphone heeft hier uiteraard sterk aan bijgedragen. Zo heeft Facebook inmiddels bijna 1,2 miljard gebruikers, maar ook Twitter en LinkedIn zijn natuurlijk niet onbekend.

De groei van het gebruik van deze media is volgens een aantal deskundigen zelfs dermate explosief dat er over een aantal jaar nog nauwelijks websites zouden bestaan. We zullen zien. Feit is in ieder geval dat een aantal van de diverse nieuwe media hun bestaansrecht allang heeft bewezen. Als advertentiemiddel nemen de nieuwe media dan ook steeds meer de plaats in van ‘oude’ nieuwsbronnen als radio, TV en uiteraard de gedrukte media.

Veel bedrijven die in deze sector actief zijn, zijn de opstartfase inmiddels ontgroeid. Sterker nog, een aantal van deze ondernemingen heeft de weg naar de aandelenbeurs gevonden en rapporteert mooie resultaten. Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden, dat er vaak nog veel fantasie in de koersen zit. Dat hebben de koersperikelen rond en na de beursgang van Facebook eens te meer duidelijk gemaakt. Een ander voorbeeld van de hooggespannen verwachtingen bleek bij de publicatie van de meest recente resultaten door online radio aanbieder Pandora Media. Deze onderneming rapporteerde recordcijfers. De omzet in de mobiele tak steeg met 92 procent op jaarbasis en de gehele omzet steeg met 55 procent. Helaas vielen de cijfers ten opzichte van de verwachtingen tegen. Daardoor daalde het aandeel die dag ongeveer 4 procent.

De IPO van Facebook van vorig jaar dient als voorbeeld van hoe het niet moet gaan bij de aanstaande beursintroductie van Twitter. Moet je je hier als belegger dan wel aan wagen? De echte waardebelegger doet er wellicht goed aan nog even te wachten. Uiteindelijk zijn aandelen als Amazon en eBay na de jaren ’90 hausse veel goedkoper geworden en kon je  alsnog instappen tegen een lagere koers. Maar dat vergt veel geduld.

Net zoals van de vele toonaangevende internetbedrijven van eind jaren’90 slechts een paar winnaars zijn overgebleven, zal dat met de ondernemingen die actief zijn op het gebied van social media uiteindelijk ook het geval zijn. Daarom kan een belegging in de Global X Social Media Index ETF een uitkomst zijn. Beter dan te beleggen in een enkel aandeel van een bedrijf dat uiteindelijk ten onder gaat.

Deze tracker volgt op dit moment de prestaties van 27 ondernemingen in de social media industrie en biedt een zeer goed gespreide blootstelling daaraan. Er zijn niet alleen bedrijven in opgenomen die sociale netwerken ontwikkelen en beheren zoals Facebook, LinkedIn, Sina en Tencent , maar ook die online bestanden delen, waaronder Pandora Media en media applicaties maken, zoals Social Game makers als Zynga en DeNa. Twitter zal kort na haar beursdebuut ongetwijfeld in de lijst met holdings worden opgenomen.

De geografische spreiding biedt een aanvullend pluspunt. In de tracker zitten niet alleen ondernemingen waarvan de aandelen staan genoteerd op de Amerikaanse beurs, maar ook van Chinese en Japanse bedrijven die zich (veelal) specifiek richten op de Aziatische markt. Ongeveer 50 procent komt uit de Verenigde Staten, 30 procent uit China, 10 procent uit Japan.  De grootste posities zijn: Tencent, Facebook en Sina.

Er wordt gemiddeld  4,36 keer de boekwaarde betaald. De gemiddelde koerswinstverhouding bedraagt bijna 33. Dat is hoog, maar in vergelijking met de internetwaanzin van eind jaren ’90 valt het nog alleszins mee. Toen waren er vaak helemaal geen winsten en als ze er al waren, waren stratosferische koerswinstverhoudingen geen uitzondering. De markt is anno 2013 wat dat betreft wat realistischer. Daar is de recente crisis uiteraard debet aan.

Auteur heeft privé geen positie in één van de genoemde ondernemingen, cliënten van Fintessa hebben mogelijk Facebook in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.