De wereld van de Media en Entertainment (E&M) staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie naar een direct-to-consumeromgeving. In deze nieuwe omgeving zal de content in eerste instantie hetzelfde blijven, maar zullen vooral de verpakking en distributie fundamenteel gaan veranderen. Die veranderingen zijn vooral te danken aan snelle ontwikkelingen in de digitale technologie. Het is met name de alom aanwezigheid van connectivity dat de stoor heeft gegeven tot de transformatie. Consumenten hebben de beschikking over een groeiend aantal connected devices. Dat dwingt de industrie om na te denken over nieuwe manieren van productie, distributie maar ook om na te denken over nieuwe manieren van geld verdienen.

In de nieuwe digitale wereld van connected devices en een direct-to-consumer wereld wordt het voor creatievelingen gemakkelijker om buiten de traditionele studio’s aan de gang te gaan. Dankzij een groter aanbod van devicesis de consument in staat om op elk gewenst moment de gewenste content te bekijken. En de nieuwe wereld van E&M staat de gebruiker centraal en die gebruiker gaat het in toenemende mate om ervaringen, om platform die een hoge kwaliteit aan content bieden maar ook zich met succes kunnen onderscheiden van andere platforms.

In deze nieuwe omgeving is het niet langer voldoende om een groot publiek te trekken, zodat adverteerders toestromen en er veel abonnementen verkocht kunnen worden. E&M bedrijven van morgen moeten een fan basis scheppen. Die basis bestaat uit actieve gebruikers die gezamenlijk ideeën, belangstelling en ervaringen delen. In de praktijk blijkt dat die fans erg merkentrouw zijn en ze komen, zo blijkt in de praktijk, dagelijks terug. Dat biedt bedrijven enkele opvallende voordelen. Ze leren hun bezoekers goed kennen en kunnen daarom beter inspelen op behoeftes en verwachtingen. Dat maakt het weer gemakkelijker om producten en ervaringen te gelde te maken.

Het goede nieuws is dat fans nieuwe fans meebrengen en dat fans bereid zijn dieper dan gemiddeld in de buidel te tasten. Ze lopen bovendien minder gemakkelijk weg. Het ‘slechte’ nieuws is dat de concurrentie enorm gaat toenemen. Disruptieve nieuwkomers gaan met de gevestigde orde het gevecht aan om de gebruiker/ de consument op zijn wenken te bedienen. Nergens is het gevecht intenser dan op de markt voor televisie. Het gaat om de markt voor video, een zeer lucratieve markt met wereldwijd een omzet aan advertentie-inkomsten en abonnementen van ongeveer $ 420 miljard in 2015. De traditionele spelers verliezen echter in hoog tempo hun alleenrecht op deze inkomsten. Steeds meer consumenten kiezen voor streaming video via zogeheten Over-the-Top Services (OTT). Die bieden film en TV content zonder tussenkomst van een traditionele kabelaar of satelliet. In de VS heeft al bijna 80% van de bevolking een abonnement op een OTT-er. De belangstelling voor de traditionele aanbieders van TV en film is gedaald naar 79% in 2015.

De traditionele spelers hebben nog geen antwoord op deze nieuwe belagers gevonden. Daar komt nog bij dat veel (E&M) bedrijven hun eigen content in de vorm van films en TV shows aan OTT-ers als Netflix, Amazon en Hulu aangeboden hebben. Dat heeft studio’s en de traditionele netwerken voor de korte termijn de nodige extra-inkomsten bezorgd, maar het heeft de nieuwe concurrentie wel een veel scherper profiel bezorgd bij de consument. Die zijn nu in staat om de eigen merknaam uit te bouwen ten koste van de netwerken en studio’s en ze zijn ook nog eens goedkoper!

In dit nieuwe video ecosysteem moeten traditionele spelers nieuwe strategieën ontwikkelen om te overleven. Zo moeten studio’s inspelen op de alsmaar groeiende behoefte aan content van hoge kwaliteit. Die content moet ingezet worden om meerdere inkomensstromen te genereren. Die moet niet alleen voor de thuismarkt gemaakt worden, maar ook voor de internationale markten en voor videogames en ander soortige consumentenproducten.

Ook de grote netwerken moeten zich op de productie van hoogwaardige content storten. In een steeds verder gefragmenteerd televisielandschap werkt de traditionele benadering niet meer. Netwerken moet ‘must have’ content ontwikkelen om zich zo te onderscheiden van de overvloed aan rommel die op de markt komt. Zo kunnen ze hun eigen fan basis creëren en daardoor aantrekkelijk worden voor distributeurs van hoogwaardige programma’s, maar ook voor de adverteerders.

De komende jaren zullen om bovengenoemde redenen de investeringen en innovaties in de sector E&M alleen maar toenemen. Die zullen waarschijnlijk neervallen op het kruispunt van content, technologie en gebruikerservaring. De spelers in deze sector kunnen daarbij terugvallen op ervaringen in de muziekindustrie. Door hun luisteraars te ‘helpen’ de muziek te vinden die ze leuk vinden, hebben ze voor zichzelf waarde gecreëerd. Belangrijk daarbij is dat de (potentiële) gebruiker niet alleen aangeboden krijgt wat hij/zij al kent, maar ook wat hij/zij nog niet kent maar wel aantrekkelijk vindt!

De sector Media en Entertainment kent een neutraal gewicht in het beleggingsbeleid van ER Capital. Onze voorkeur gaat uit naar Alphabet (Google), RELX en Walt Disney.
Alphabet: Koersdoel: $ 989, –

  • Alphabet is de absolute marktleider als het gaat om search en digital advertising
  • Sterke groei uit non-advertising activiteiten
  • Kasstromen blijven gestaag groeien

RELX: Koersdoel: 20,60

  • RELX heeft een ijzersterke positie in de markt voor informatievoorziening aan professionals
  • Het is een defensief aandeel met een hoge voorspelbaarheid in zijn resultaten
  • Gestage verbetering van het dividendrendement en terugkoop eigen aandelen

Walt Disney: Koersdoel: $ 133, –

  • Walt Disney investeert zwaar in content om de uitdaging van Netflix en Amazon te pareren
  • Walt Disney is succesvol in het opwekken van meerdere inkomensstromen met dezelfde content
  • Ergste problemen bij Sportzender ESPN lijken voorbij

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *