Marktleiders Tesla en BYD zien verkoopcijfers sterk stijgen

Tesla en BYD blijven de onbetwiste leiders bij de productie van elektrische auto’s wereldwijd. De ontwikkelingen in de autosector volgen elkaar in snel tempo op en de strijd wordt intenser. Overcapaciteit ligt op de loer. Winstgevendheid gaat uiteindelijk bepalen wie het tempo kan bijbenen en wie afhaakt. Een korte update over de eerste helft van 2023.

Tesla +57% en BYD +95% in 2023

In het tweede kwartaal van 2023 leverde Tesla maar liefst 466.140 nieuwe elektrische auto’s af. Dat is een plus van 83% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2022. Over de hele eerste helft van 2023 komt Tesla uit op +57%.

BYD, vooral in China succesvol, verkocht over de hele eerste helft van 2023 1.255.637 auto’s, wat neerkomt op +95% ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Bij BYD bestaan de aantallen uit zowel hybride auto’s als volledig elektrische. In beide categorieën was de stijging ongeveer even groot.

Moordende concurrentie

Op dit moment snoepen Tesla en BYD vooral marktaandeel af van andere merken. Voor een deel zal dat zo blijven, maar ze komen ook onvermijdelijk steeds meer in elkaars vaarwater.

BYD heeft met de Seagull een bestseller te pakken in het segment budgetauto’s, waar Tesla nog niet actief is. De Seagull kost in China ongeveer €12.000 en was in juni 2023 goed voor 18% van alle elektrische auto’s die BYD verkocht, ten opzichte van 12% een maand eerder.

Tesla doet veel betere zaken in de Verenigde Staten en Europa. Het bedrijf van Elon Musk is daar de onbetwiste marktleider, terwijl BYD daar vooralsnog nauwelijks voet aan de grond krijgt. In Nederland werden in de eerste helft van het jaar volgens de Bovag bijvoorbeeld 9.212 Tesla’s op kenteken gezet tegenover 585 registraties voor BYD. In de Verenigde Staten kijken klanten reikhalzend uit naar de levering van hun Tesla Cybertruck later dit jaar. In dat segment doet BYD voorlopig nog niet mee.

Heel anders ligt het bij de verkoop van SUV’s in China. Tesla gebruikt daar de winstmarge om de prijzen te verlagen en de concurrentie zwaar onder druk te zetten. Vanaf 1 juli betalen Chinese klanten zo’n 4,5% minder voor hun Model S of Model X. BYD lanceerde deze maand met de Denza N7 een nieuwe SUV, die al over twee weken geleverd kan worden. Dat is een directe concurrent van Tesla. 

Het verschil zit in batterijen en software

Traditionele autofabrikanten én nieuwkomers zien de ontwikkelingen bij Tesla en BYD met angst en beven aan en zoeken een goed heenkomen. Partijen als Toyota, Volkswagen Group, Renault en Stellantis, om er maar een paar te noemen, wisten vorig kwartaal verrassend goede kwartaalcijfers neer te zetten door hun bedrijfskosten scherp in de gaten te houden. Ondertussen hebben ze allemaal grote budgetten vrijgemaakt om een rol van betekenis te kunnen spelen in het snel groeiende elektrische segment. Nieuwkomers als Rivian en NIO werken dag en nacht om productieaantallen te halen die hen verzekeren van nieuwe investeringen op het moment dat de portemonnee leeg raakt. NIO ontving twee weken geleden een kapitaalinjectie van maar liefst $1 miljard van het staatsinvesteringsfonds van Abu Dhabi.

Nu gaat het nog steeds voornamelijk om productie- en verkoopaantallen, maar de echte strijd om de gunst van de consument wordt uiteindelijk gevoerd op kwaliteitscriteria. Bij elektrische auto’s zijn batterijen en software de verschilmakers. Dat er grote verschillen kunnen zitten in batterijen weten we van de mobiele telefoons. Bij elektrische auto’s zal moeten blijken hoe de degradatie van batterijen verloopt en hoe snel deze dus zal moeten worden vervangen. De batterij vertegenwoordigt ongeveer 40% van de productiekosten.

Twee maanden geleden maakte Elon Musk zijn achterban weer eens enthousiast door te stellen dat de winstmarge best wel eens zou kunnen stijgen van 20% naar 80% als Tesla een vergunning krijgt voor het afleveren van volledig zelfsturende auto’s. Of en wanneer dat gaat lukken zal moeten blijken. Voorlopig hebben Tesla-beleggers er veel vertrouwen in. Op de beurs heeft Tesla een waarde van bijna $900 miljard tegenover BYD $105 miljard. Daar tussenin zitten nog Toyota ($221 miljard) en Porsche ($112 miljard). BYD ziet inmiddels drie andere Duitsers (Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen, resp. $85, $80 en $75 miljard) in de achteruitkijkspiegel.

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.