UPS neemt, zoals het er nu naar uitziet, definitief TNT Express over. De Amerikaanse pakketjesbezorger denkt vier jaar bezig te zijn met het integreren van het bedrijf in de eigen organisatie. Daardoor zal de focus van deze nieuwe fusieonderneming voornamelijk intern gericht zijn. Voor beleggers tijd om te zoeken naar ondernemingen die hier munt uit zouden kunnen slaan.
Zelf verwacht ik dat in Europa en Azië de grote concurrent DHL, dochter van Deutsche Post, kan profiteren. In omzet gemeten is Deutsche Post is het grootste postbedrijf ter wereld. Dit blijft zo na de overname van TNT door UPS. Zowel de combinatie UPS/TNT als DHL zal op een marktaandeel van ongeveer 20 procent op de Europese expressmarkt kunnen gaan rekenen.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2011 toonde Deutsche Post zich zeer tevreden. Te meer daar de onderneming tot twee keer toe de verwachtingen verhoogde en deze uiteindelijk nogmaals overtrof. De omzet groeide in 2011 met 2,8 procent naar 52,8 miljard euro. Van de omzet komt 26 procent uit de postbezorging. Express neemt 22 procent voor haar rekening, vrachtvervoer 28 procent en logistieke diensten 24 procent. Ook voor dit jaar en de jaren daarna is Deutsche Post positief gestemd; men denkt zowel de omzet als de nettowinst verder te kunnen laten groeien. De onderneming verwacht zelf dat het bedrijfsresultaat dit jaar met 10 procent zal kunnen groeien.
In 2011 steeg het operationeel resultaat met 33 procent naar 2,4 miljard euro. De nettowinst daalde met 52 procent naar 1,2 miljard euro. Deze nettowinstdaling was te wijten aan de afwaardering van de deelname in Deutsche Postbank die in 2011 genomen moest worden. Zonder deze afwaardering zou de nettowinst met 50 procent gestegen zijn. Expressdochter DHL was de grote groeimotor van het concern met een winstgroei van 55 procent naar 1,7 miljard euro en zal dit naar verwachting ook blijven. Het bestuur geeft aan de komende drie jaar jaarlijks 15 procent groei voor DHL te verwachten.
Maar ook van de gewone postdivisie wordt veel verwacht. Hoewel het aantal verstuurde brieven jaarlijks krimpt, profiteert deze divisie volop van de opkomst en groei van het webwinkelen. Net als bij de voormalige combinatie TNT/PostNL waar PostNL juist voordeel heeft van de bezorging van via internet bestelde pakketjes, is het ook bij Deutsche Post de postdivisie die hierin flink groeit en niet zozeer DHL. Binnen de postdivisie wordt ongeveer 25 procent van de omzet behaald met e-commerce. Dankzij de internetverkopen kan de postdivisie zichzelf bedruipen en drukken de (personeels)kosten niet op de inkomsten van de overige divisies.
Regionaal bezien was Azië/Pacific de groeimotor. Hier wordt 20 procent van de groepsomzet behaald en de in 2011 behaalde EBIT groeide hier met maar liefst 86,5 procent. Azië/Pacific is daarmee dan ook erg belangrijk voor Deutsche Post DHL. De onderneming is in deze regio al sinds de jaren ’70 aanwezig. Dat heeft er toe heeft geleid dat het bedrijf momenteel in China en India marktleider is. Maar ook in de kleinere landen als Vietnam, Indonesië en Thailand heeft Deutsche Post DHL een prima uitgangspositie om in te spelen op de grote groei die hier verwacht wordt.
Natuurlijk zijn expressdiensten cyclisch en de economie van Europa staat er nog niet erg rooskleurig op. Daar bovenop zijn de benzine- en kerosineprijzen hoog. Deze hogere prijzen kunnen maar lastig doorberekend worden. Hier staat tegenover dat er een sterke groei verwacht wordt in de deinsverlening aangaande e-commerce en dat de postdivisie zelfstandig kan functioneren.
Voor een defensieve dividendbetaler lijkt een dividendrendement van ongeveer 5 procent me zeer aantrekkelijk. Misschien dat het aandeel voor de offensief ingestelde belegger wat saai is, maar na alle beursperikelen van de afgelopen jaren geldt voor de defensieve belegger ‘saai is sexy’.
Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Deutsche Post mogelijk in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer