skip to Main Content

KPN is terug bij af

KPN is de leverancier van telecommunicatiediensten in Nederland en biedt consumenten vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en datadiensten, evenals volledig beheerde en uitbestede ICT-oplossingen. Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesale netwerkdiensten aan derden, waaronder operators en serviceproviders.

Algemeen

Het zijn geen gemakkelijke jaren geweest voor de Europese telecomsector. Door de felle concurrentie, maar ook door regelgeving uit Brussel stonden omzet en resultaat de laatste paar jaren onder zware druk. Het ziet er echter naar uit dat de sector het ergste achter de rug heeft. Sterker nog, op basis van de resultaten van het eerste kwartaal ligt de conclusie voor de hand dat een omslagpunt nabij is. In het eerste kwartaal kwam de omzetdaling van de sector uit op 0,6%. In het laatste kwartaal van 2014 bedroeg de daling nog 1,2%. Hetzelfde beeld is waarneembaar bij de ontwikkeling van het operationeel resultaat.

Figuur 1 Omslagpunt is zeer nabij

Zoals bovenstaande figuur laat zien is de verbetering van de omzet vooral te danken aan Mobile services. De mooiste prestatie in dit opzicht laat Zuid Europa zien, waar de omzet 1,2 procentpunt verbeterde. De sterkste groei kwam op naam van Noorwegen, waar de sector een omzetgroei van 7% liet zien. De verwachting is dat voor de rest van 2015 het beeld van de geleidelijke verbetering van de omzet gehandhaafd blijft. De omslag van een afnemende krimp naar een kleine groei komt op zijn vroegst aan het einde van dit jaar. De verwachting is echter ook dat die positieve omslag in de omzet zwaar zal doortellen bij de verbetering van het operationeel resultaat. Er is immers nog veel ruimte voor margeverbetering.

KPN

De resultaten over het eerste kwartaal van 2015 laten zien dat KPN past in het hierboven geschetste beeld. De omzetdaling was met 3,9% wel iets zwaarder dan waar de markt op gerekend. De omzet zelf bedroeg € 1,92 miljard. Het gecorrigeerde operationele resultaat voor belastingen en afschrijvingen van € 622 miljoen betekende jaar op jaar een verbetering van 0,2%. Dat was 1,6% beter dan waar de markt op gerekend had. De mooie verbetering van dit resultaat was voornamelijk te danken aan voortgaande kostenbesparingen die over het eerste kwartaal goed waren voor € 170 miljoen.

De kwartaalresultaten bevestigden opnieuw een trend die al langer zichtbaar is. KPN verliest geleidelijk terrein op de zakelijke markt, maar wint dat verlies terug op de consumentenmarkt. In het eerste kwartaal kreeg KPN er 35.000 breedbandklanten bij en 59.000 mobiele klanten. Die laatsten waren volgens het bedrijf vooral gecharmeerd van het gebundelde aanbod van vaste lijn en mobiele dienstverlening.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers maakte KPN tevens bekend dat de verkoop van de Belgische dochter Base aan Telenet het bedrijf een eenmalige bate zal opleveren van meer dan € 400 miljoen. Door de verkoop van Base is KPN feitelijk weer terug bij af want het bedrijf is nu alleen nog maar actief op de Nederlandse markt. KPN heeft nog wel een belang van 20,5% in Telefonica Deutschland, maar dat beschouwt het bedrijf als een financial asset dat op het juiste moment te koop aangeboden wordt. Dat aandeel in Telefonica Deutschland levert de belegger overigens € 0,03 cent extra dividend op. KPN zegt het dividend van Telefonica rechtstreeks door te geven aan zijn aandeelhouders.

Nieuwkomer

Het terugvallen op de Nederlandse markt wil overigens niet zeggen dat KPN ook weer in zijn oude monopolistische markt terecht komt. Op de Nederlandse markt is een fel gevecht op gang gekomen tussen partijen als T-Mobile, Vodafone, Tele2 en KPN om het grootste aandeel op de lucratieve 4G markt. Het potentiele aantal klanten voor 4G wordt op 9 miljoen geschat. KPN heeft momenteel al 1,7 miljoen 4G klanten. Dat is een marktaandeel van 19%!

Los van deze strijd moet de gevestigde telecomorde in Nederland de komende jaren serieus rekenen op een opnieuw oplaaiende strijd om marktaandeel met een relatieve nieuwkomer. Dat is Tele2 met een mobiel marktaandeel van 4%. Al in 2013 maakte Tele2 wereldkundig dat het een eigen (4G) mobielnetwerk over heel Nederland wil uitrollen. In december van 2014 maakte de nieuwe Ceo van Tele2 Nederland bekend, dat al bijna 50% van het netwerk klaar is en dat afronding in 2016 zeer waarschijnlijk is. Als de grens van 50% eenmaal gepasseerd is, dan zal Tele2 zijn poging om het huidige marktaandeel naar 20% te verhogen starten.

Voor Tele2 biedt de Nederlandse markt mooie vergezichten. In vergelijking met de rest van Europa zijn de prijzen in dit land hoog. Dat vergezicht wordt nog aantrekkelijker, omdat datagebruik in Nederland nog steeds laag is. Nu al is de Nederlandse markt financieel zeer belangrijk. In 2014 droeg Nederland 21% bij aan de totale omzet van Tele2Group en 15% van het EBITDA-resultaat.

In hoeverre zal een bedrijf als KPN kwetsbaar zijn voor de nieuwe ambities van deze tegenstrever? Dat kan wel eens meevallen. Tele2 verschijnt immers niet als een dief in de nacht op de Nederlandse markt. Ze hebben hun plannen al in 2013 wereldkundig gemaakt. De gevestigde orde heeft zich op de aanval kunnen voorbereiden en dat is ook gebeurd. Zo heeft KPN de prijzen in alle segmenten van de markt de laatste jaren stelselmatig verlaagd. Dat maakt de kans voor Tele2 op een succesvolle prijzenoorlog kleiner. Als Tele2 trouwens een prijzenoorlog wil starten dan is het bedrijf kwetsbaar voor de concurrentie van discountaanbieders als UPC. Die zit met zijn prijs nog lager dan Tele2. De toegangspoort tot de onderkant van de markt is goed dicht gemetseld.

Ook de kansen in de overige segmenten van de markt zijn de afgelopen jaren minder geworden. Volgens KPN levert het bedrijf aan 24% van zijn klanten gebundelde diensten. Dat betekent dat een klant verschillende diensten tegelijkertijd afneemt voor één prijs. De praktijk leert dat dit type klanten minder gemakkelijk overstapt van de ene aanbieder naar de andere. Het aantal klanten, dat gebundelde diensten van KPN afneemt groeit met ongeveer 5% per kwartaal. We hebben al aangegeven, dat KPN een dominante positie heeft opgebouwd in de nieuwe markt voor 4G. Het ziet er met andere woorden naar uit, dat KPN een aantal ijzersterke wapens bezit om een aanval van Tele2 af te slaan.

Er is dus geen vuiltje aan de lucht! Of toch wel? Op 22 maart verklaarde de CFO van Liberty Global in the Financial Times dat zijn bedrijf graag groot en sterk wilde zijn in de Benelux. Daarvoor was het zijn inziens wel nodig mobiele acquisities te doen. In België is de eigenaar van Liberty Global, John Malone, dankzij Telenet de grote uitdager geworden van Mobistar en Belgacom! Het gerucht wil dat Malone met meer dan gemiddelde belangstelling de verrichtingen gaat volgen van Tele2. Liberty Global bouwt al aan een kabelnetwerk dat zeker 90% van de Nederlandse markt kan afdekken. Een combinatie met een mobiele speler kan Malone een formidabele uitdager maken van marktleider KPN. Mocht Malone in actie willen komen op de Nederlandse markt dan zal dat niet meer in 2015 gebeuren. Liberty Global zal zich ervan willen vergewissen of de inspanningen van bijvoorbeeld Tele2 economisch goed uitpakken. Er zijn overigens geen geruchten in de markt als zou John Malone zijn pijlen eventueel op KPN gaat richten.

Figuur 2 Kerncijfers KPN

KPN is terug bij af

Koers: € 3,31

•    Aandeel KPN is geschikt voor de offensieve portefeuille, niet voor de gebalanceerde of defensieve portefeuille.

•    Kopen tot € 3,50; houden tot € 4,00

•    Dividendrendement voor 2015 bedraagt 3,1%

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Een verwijzing voor de titelfoto van Jan Persiel: https://flic.kr/p/g3vH8p

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN