Uit de bierindex van eToro, die de prijsontwikkeling van de belangrijkste grondstofprijzen volgt, blijkt dat de prijsstijging voor bier aanzienlijk hoger ligt dan de gemiddelde inflatie. De kosten voor de grondstoffen, het verpakken en vervoeren van bier zijn in de afgelopen twee jaar toegenomen met ruim 60%. In dezelfde periode steeg de Nederlandse consumentenprijsindex (CPI) met ruim 17%.[1] Aan de hoge spotprijzen van de grondstoffen die bierproducenten nodig hebben – van gerst en mout, tot aluminium en benzine – lijkt voorlopig ook nog geen einde te komen.
Spotprijzen genomen op de derde donderdag van augustus van elk jaar. Gelijkgewogen over de zes grondstoffen.
Met de kwartaalcijfers in aantocht is het interessant om te zien in hoeverre de grote bierproducenten in staat zijn om deze prijsstijgingen door te berekenen. Hoewel bier moeilijk kan worden betiteld als noodzakelijk goed, neemt de vraag maar beperkt af als gevolg van prijsstijgingen. De vraag is echter of consumenten ook trouw blijven aan hun biertje nu de koopkracht aan alle kanten wordt geraakt en consumenten gedwongen worden keuzes te maken.
Bij de halfjaarcijfers bleek dat het merendeel van de grootste brouwers ter wereld er nog in slaagt om met succes de kostenbewuste consumenten te behouden. In het licht van een geconsolideerde markt, hebben veel consumenten de hogere prijzen geaccepteerd. De grote brand loyalty van klanten is nu nog voldoende om de stijgende kosten te compenseren zonder onaanvaardbare druk op de volumes. In een periode van toenemende economische onzekerheid, rapporteerden de wereldwijde brouwers sterke kasstromen en beloofden zij goede dividenden. Sectorleider Anheuser-Busch Inbev verhoogde in het tweede kwartaal de prijzen met 8,1% ten opzichte van het voorgaande jaar, en tegelijkertijd een toename van de volumes met 3,4%.
Een naar marktkapitalisatie gewogen index van de twintig grootste wereldwijd genoteerde brouwers, van Anheuser-Busch Inbev en Heineken tot Sapporo en Boston Beer, is dit jaar met 12% gedaald, maar presteert daarmee nog altijd ruim boven de S&P 500 en DAX-indices benchmark, die (in dollars) met respectievelijk 12% en 28% daalden.
“Hoe gek het ook klinkt, in het verleden hebben we regelmatig gezien dat bier door consumenten wordt beschouwd als een eerste levensbehoefte. Dat lijkt ook nu nog het geval. Zelfs bij prijsstijgingen weet Heineken meer bier te verkopen. Dat wil niet zeggen dat Heineken immuun is voor een recessie. In aanloop naar de cijfers over het 3e kwartaal trok het bedrijf de eerder afgegeven doelstelling, 17% meer operationele winst in 2023, in. Reden daarvoor is dat ze toch minder omzet verwachten. Doordat ze prijsstijgingen voor grondstoffen blijven doorgeven aan de consument is de invloed daarvan op de koers van het aandeel echter beperkt,” aldus eToro marktanalist Jean Paul van Oudheusden.