Hugo Boss: groeipotentieel onderschat

Wordt het groeipotentieel van de modegigant Hugo Boss (huidige koers: 66.78) onderschat door beleggers? Veel aandelenexperts zijn van mening dat dit het geval is en formuleren optimistische koersdoelen voor de komende maanden.

Hugo Boss heeft altijd al elegante en hoogwaardige mode geboden. Het bedrijf uit het Zwabische Metzingen produceert kleding intern en verkoopt deze zowel in eigen winkels als via andere retailers en online kanalen. Opmerkelijk is dat Hugo Boss, zelfs in economisch uitdagende tijden, indruk maakt op klanten, wat resulteert in positieve bedrijfsresultaten.

Volgens het management groeit het bedrijf in alle distributiekanalen en regio’s met dubbele cijfers. Het derde kwartaal van 2023 wordt beschouwd als het sterkste in de geschiedenis, en het begin van het vierde kwartaal is veelbelovend verlopen.

Dit is opvallend, gezien de voorspellingen van McKinsey en Business of Fashion in hun studie “The State of Fashion 2023”, waarin zij een wereldwijde neergang voorspelden. De sleutelwoorden hierbij zijn de Oekraïne-oorlog, inflatie en verstoorde toeleveringsketens. Het faillissement van modewinkels zoals P&C Düsseldorf, Hallhuber, Görtz en Galeria Karstadt Kaufhof in Duitsland is een uiting van de fragiele situatie in de branche.

Prognose tweemaal verhoogd

In tegenstelling tot deze trend blijft het bij Hugo Boss positief. CEO Daniel Grieder heeft vorig jaar de omzet- en winstprognose twee keer verhoogd, in mei en augustus. Bij de kwartaalcijfers heeft het bestuur de jaarlijkse doelen bevestigd: een verwachte omzetstijging van twaalf tot vijftien procent tot 4,1 tot 4,2 miljard euro. Het operationele resultaat vóór rente en belastingen (EBIT) zou naar verwachting met 20 tot 25 procent stijgen tot 400 tot 420 miljoen euro.

Hugo Boss koers afgelopen vijf jaar
Hugo Boss koers afgelopen vijf jaar

Hugo Boss heeft tegen de trend in middellangetermijndoelen gesteld. Tegen 2025 moet de omzet stijgen naar vijf miljard euro en het resultaat (EBIT) moet minimaal 600 miljoen euro bedragen. Alle merken, zowel Boss als Hugo, alle regio’s en alle verkoopkanalen moeten bijdragen aan de beoogde groei.

Veel geld voor marketing

De basis voor deze groei heeft Hugo Boss zelf gelegd. In juni 2021 werd Grieder CEO bij Hugo Boss. De voormalige directeur van Tommy Hilfiger richtte de producten op een jonger publiek en investeerde aanzienlijk in marketingcampagnes. Tot nu toe werpt het plan zijn vruchten af. In de belangrijke Amerikaanse markt en in de opkomende online business groeide het bedrijf de laatste tijd telkens met ongeveer 20 procent. Het online winkelen gaat niet ten koste van de fysieke winkels, benadrukt het management.

Na langdurige scepsis van analisten tegenover de opleving bij Hugo Boss, domineren nu de positieve beoordelingen. Volgens S&P Global Market Intelligence zijn er momenteel 15 koop-, vijf houd- en geen verkoopaanbevelingen. De koopaanbevelingen duwden het Hugo Boss-aandeel binnen enkele weken tijdelijk naar bijna 70 euro. Momenteel consolideert het aandeel rond de 65 euro.

Christian Salis van Hauck Aufhäuser verwacht nog steeds een potentieel tot 84 euro voor het aandeel. Vooral in de VS wordt een sterke groei verwacht.

Analisten van de Zwitserse grootbank UBS verwachten dat het aandeel binnen twaalf maanden zal stijgen naar 85 euro. Met een koers-winstverhouding (K/W) van 12,4 op basis van de winstprognose voor 2024 (geschat) is het aandeel relatief goedkoop. De markt onderschat nog steeds het groeipotentieel van Hugo Boss.

Daarom wordt het aandeel verhandeld met een koers-winst-groei-verhouding van 0,8 voor 2024, vergeleken met 1,6 voor de concurrentie. Deze verhouding relateert de K/W aan de verwachte winstgroei. Bij een waarde kleiner dan één wordt een aandeel als ondergewaardeerd beschouwd, bij een waarde groter dan één als overgewaardeerd.

Conclusie: In een moeilijke branche steekt Hugo Boss positief af. De verrassend goede cijfers gedurende het lopende jaar zijn inmiddels in de koers verwerkt. Desondanks is het aandeel interessant voor beleggers op middellange termijn. Immers, de Metzingers keerden voor 2022 een dividend van één euro uit aan de aandeelhouders. Als de raden een verhoging voor 2023 besluiten, zou ook het aandeel een sprong omhoog maken.

Bron: Handelsblatt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.