Vivendi is een groot, van huis uit Frans, entertainment- en telecombedrijf. Het conglomeraat heeft de volgende (meerderheids-)belangen: SFR (100 procent, Franse telecom- en internetdiensten), GVT (100 procent, tripleplay in vooral Brazilië), Activision Blizzard (12 procent, groot deel van de aandelen verkocht, videogames), Canal Plus Group (100 procent, betaaltelevisie) en Universal Music Group (100 procent, muziekactiviteiten).
Wat betreft de telecomactiviteiten van Vivendi geven de verwachtingen een gemengd beeld. Enerzijds kan er in Latijns Amerika nog groei plaatsvinden tegen hoge marges door onder andere het WK Voetbal volgend jaar en de Olympische Spelen in 2016 in Brazilië. GVT groeide de afgelopen drie jaar met 16,4 procent in omzet. Anderzijds krimpt de markt in Frankrijk door de toenemende concurrentie van het communiceren via internetapplicaties. Bovendien is er een snelgroeiende prijsvechter, Iliad, zonder eigen netwerk heel actief op de Franse markt. SFR is tweede op de Franse telecommarkt, na France Telecom (Orange), maar voor Bouygues.
Betaaltelevisie krijgt steeds meer bestaansrecht naast de publieke zenders. De verkoop van muziek via de traditionele muziekdragers als Cd’s daalt sterk, maar dit kan worden opgevangen door de verkoop van muziek via platforms als iTunes. Het illegaal downloaden van muziek lijkt passé. De branche is met een concurrentieslag bezig. Vivendi is hier met Universal Music marktleider.
Vivendi is daarom een nieuwe weg ingeslagen met een nieuwe strategie: ‘Vivendi richt zich erop om een internationaal mediaconcern te worden waarbij sterke merken worden samengebracht in de productie en distributie van originele content’. Ter invulling van deze strategie verkocht Vivendi dit jaar haar belang in Maroc Telecom aan een partij uit Dubai. De opbrengst bedroeg 4,2 miljard euro.
Ook verkocht Vivendi afgelopen oktober een groot deel van haar belang in Activision Blizzard. Van het toenmalige 63 procent belang is nu nog ‘maar’ 12 procent over. Hiermee is deze dochter ook gedeconsolideerd van de balans. Voor de verkoop werd 6,1 miljard euro ontvangen.
Gekocht werd er ook en wel het resterende 20 procent belang in Canal Plus dat nog niet in handen was van Vivendi voor een bedrag van 1 miljard euro.
In juli van dit jaar ontving Vivendi een bod ter grootte van 8,5 miljard dollar van het Japanse telecombedrijf Softbank op Universal Music. Omdat deze dochter juist de kern vormt van de nieuwe strategie, heeft Vivendi vriendelijk doch beslist de Japanners de deur gewezen. Het bod was overigens wel 2 miljard dollar hoger dan wat analisten aan waarde voor Universal hadden becijferd…
De resultaten over het derde kwartaal waren beter dan verwacht. Dat was voor Vivendi echter geen reden om de verwachtingen voor het hele jaar te verhogen. De onderneming had vooral last van de dalende inkomsten uit de telecomactiviteiten. Het bedrijfsresultaat viel met 23 procent terug naar 730 miljoen euro. De omzet van de nieuwe kernactiviteit ‘media business’ groeide in de eerste kwartalen met 12 procent. De omzet van Universal groeide door de acquisitie van EMI Music in de herfst van 2012 met totaal 28 procent.
Onlangs maakte Vivendi bekend dat haar Franse telecommer SFR afgesplitst zal worden van het concern. SFR zal een aparte notering krijgen op de Franse beurs. Hierbij zal naar verwachting veel verborgen waarde vrijkomen en kan een eventuele overname aanzienlijk eenvoudiger worden. SFR stond al langer op de nominatie om verkocht te worden, maar er waren geen serieuze kopers te vinden. Zelfs Carlos Slim heeft tot nu toe geen interesse. Nu echter SFR een aparte notering krijgt, zal een koper beter inzicht krijgen in de waarde van de onderneming en wellicht eerder wel geïnteresseerd zijn.
Met de opbrengst van de afsplitsing wil Vivendi wederom schulden aflossen. Hiermee wordt beoogd de schuldpositie tot een voor de markt acceptabel niveau terug te brengen, zodat de BBB-kredietstatus gegarandeerd kan worden.
Vivendi is nu bezig om van de diverse toezichthouders toestemming te krijgen voor de afsplitsing. Vervolgens wil het concern de afsplitsing juni volgend jaar voorleggen aan de aandeelhouders. Na de afsplitsing van SFR zal Vivendi niet langer als een telecommer gewaardeerd kunnen worden, maar als mediaconcern. Daar hoort een andere (lees: hogere) koerswinstverhouding bij. Volgens diverse analisten zou de koers van het aandeel naar 27 euro kunnen stijgen. Dat zou heel mooi zijn, maar in de tussentijd is het dividendrendement van ruim 5,25 procent ook niet te versmaden.
Auteur heeft privé geen positie in Vivendi, cliënten van Fintessa hebben Vivendi in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer