Daimler, producent, distributeur en verkoper van een breed assortiment aan motorvoertuigen, meldt recordverkopen in vrijwel elke regio op de wereld. Vanwege de inkomensgroei van de bevolking in opkomende economieën blijft de vraag naar luxegoederen toenemen. Luxe auto’s worden dan ook goed verkocht in deze regio’s van de wereld. Maar ook in de Verenigde Staten trekt de verkoop (fors) aan.
Voorafgaand aan de jaarvergadering, maakte de bestuursvoorzitter bekend dat hij voor 2014 een significant (lees: 12 tot 20 procent) hogere winst verwacht. En dat, terwijl 2013 ook al een recordjaar was voor Daimler. De inhaalslag qua verkopen in China is, na het gereedkomen van de reorganisatie van het lokale distributienetwerk begin vorig jaar, in volle gang. Daarom tekende Daimler onlangs een overeenkomst met haar Chinese partner (BAIC) ter grootte van 1 miljard euro op een investering van totaal 4 miljard euro om de productie in China in 2015 te kunnen verdubbelen. Marktonderzoekers voorspellen dat de Chinese afzet van luxewagens in 2020 die van de Verenigde Staten, nu (nog) de grootste markt ter wereld, zal overtreffen.
Daimler zet ook net zoals andere automobielfabrikanten in op elektrisch rijden. Daarom kocht het begin dit jaar Evonik uit in hun joint venture in accu’s voor elektrische auto’s. Tevens heeft Daimler met het tweeledig doel van zowel belegging als het opdoen van specialistische kennis, een belang van 4 procent in Tesla.
Maar Daimler heeft meer strategische belangen. Zo is Daimler in het bezit van een 5 procentsbelang in Aston Martin Lagonda. Samen met deze Engelse autoproducent wil het SUV’s gaan ontwerpen en produceren onder de vlag van Aston Martin. Het is de bedoeling om hiermee minimaal de concurrentie met de succesvolle Cayenne van Porsche aan te gaan en deze het liefst te verslaan.
Natuurlijk zijn er ook bedreigingen. Zo is Daimler erg dollargevoelig. De huidige sterke euro maakt de auto’s relatief duur, overigens net als die van BMW en Volkswagen. BMW heeft daarop al actie ondernomen en gaat een fabriek bouwen in de Verenigde Staten. Hier wordt de productie voor Azië opgestart. Vanwege de lagere energiekosten zijn de Verenigde Staten veel goedkoper voor kapitaalintensieve industrie dan Europa.
De omzet en winst van Daimler stijgen sterk, maar dat doen ze van de concurrentie ook. BMW en Volkswagen melden ook recordcijfers. Bovendien is Volkswagen nog groter en beter gepositioneerd in Azië. Daar staat tegenover dat Daimler daar sneller groeit. Daimler heeft in China zowel de verkoopdirecteur van BMW als die van Volkswagen weggekocht.
Het historisch hoge dividendrendement van Daimler van ongeveer 5 procent is momenteel gedaald naar een ‘magere’ 3 procent. Dit is veroorzaakt door de sterk opgelopen aandelenkoers. Ongeveer 35 procent van de winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouder. De pay-out is hiermee, afgezet tegen vorige jaren, toen minimaal 40 procent van de winst tot uitkering kwam, gedaald. Daimler heeft echter aangegeven dat men ernaar streeft om hier in de toekomst weer op uit te komen.
De hogere koers zorgt er ook voor dat Daimler momenteel qua koerswinstverhouding aardig aan de prijs is ten opzichte van de waardering die historisch gemiddeld geldt voor een aandeel in deze sector. Door de goede gang van zaken bij het concern heeft het aandeel echter momentum. Bovendien kan de koerswinstverhouding snel dalen door een sterk oplopende winst. Door het kapitaalintensieve karakter neemt de winst bij een stijgende omzet verhoudingsgewijs veel sneller toe dan de kosten.
Auteur heeft privé geen positie in de genoemde onderneming, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Daimler in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Dan toch maar voor deze gaan 😉