Bierbrouwer Heineken publiceerde vanmorgen de resultaten over het derde kwartaal van 2022. De bieromzet groeide slechts met 8,9% daar waar analisten gemiddeld genomen 12,0% hadden verwacht. De omzet bleef daardoor steken op €7,8 miljard, ten opzichte van de verwachting van €7,9 miljard. De nettowinst bleef op peil doordat Heineken hogere inkoopprijzen wist door te geven aan haar klanten. Voor beleggers was het niet voldoende: het aandeel Heineken stond een half uur na
opening van de beurs in Amsterdam op een verlies van bijna 9%.
Het lichtpunt in de resultaten was Azië. Daar viel de groei met 89,6% zelfs nog hoger uit dan verwacht. In het derde kwartaal van 2021 hadden de meeste Aziatische landen nog te maken met strenge lockdowns. Daarentegen stelde de groei in Amerika en met name Europa flink teleur: 3,4% en 1,4% was duidelijk lager dan de 6,3% en 6,0% waar naar werd uitgekeken.
Aanstaande recessie en vooruitzicht
De reden voor de lagere groei is helder. Consumenten hebben minder te besteden door de aanhoudende inflatie, die voornamelijk wordt veroorzaakt door hogere grondstofprijzen. Met name in Europa is dit effect goed voelbaar. Helaas is het vooruitzicht voor 2023 niet opbeurend. Heineken zelf geeft in het persbericht van vanmorgen geen nieuw vooruitzicht. Op basis van de resultaten in het derde kwartaal houden we er rekening mee dat analisten hun verwachtingen voor 2023 naar beneden bij zullen stellen.
Bij een recessie past het ook dat consumenten minder buiten de deur (cafés, restaurants en hotels) afnemen en meer drank in huis halen (via supermarkten, winkels en online). Bij een bierbrouwer als Heineken heeft dat een direct effect op de winst: “on-trade” is de marge veel hoger dan “off-trade”. Daarnaast is de vraag of hogere kosten in 2023 in dezelfde mate doorgegeven kunnen worden als in 2022.
Heineken organiseert op 1 en 2 december 2022 een Capital Market Event in Amsterdam waar meer informatie wordt gegeven.
Premium merken blijven het goed doen
Heineken heeft door de jaren een mooie productportefeuille met Premium merken opgebouwd. Die blijven verhoudingsgewijs veelgevraagd, wat ook weer goed is voor de operationele marge. Niet alleen Heineken, maar ook Moretti (thuisbasis Italië), Tiger (thuisbasis Vietnam), Amstel en Edelweiss (Alpenlanden) vinden aftrek in steeds meer landen. Voor de langere termijn is Heineken wat ons betreft goed gepositioneerd voor een verdere groei, ook ten opzichte van concurrenten als Carlsberg en AB Inbev.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden