Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Er was een tijd dat het dividend voor beleggers heilig was. De groei van de winst per aandeel deed er niet toe. Ergens in het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw begint de mode te veranderen.

Beleggers moeten niet alleen oog hebben voor het dividendrendement, maar ook voor de winst per aandeel en voor de koers-winstverhouding. Ongeveer in dezelfde tijd komen bedrijven tot de conclusie dat de dividenduitkering eigenlijk niet meer verder omhoog kon. Alleen als de winsten bleven stijgen kon de de dividenduitkering omhoog.

Het lijkt erop, dat we weer terug zijn bij toen. Veel bedrijven hebben naar eigen zeggen onder druk van de coronacrisis en publieke opinie de dividenduitkering geschrapt of in ieder geval verlaagd.

Brits onderzoek laat zien dat het coronavirus waarschijnlijk de gebruikelijke schaamlap is om een hoognodige maatregel te nemen. Net zoals in de jaren zestig werd het voor veel bedrijven steeds moeilijker om de dividenduitkering te verhogen. De winsten stegen niet snel genoeg meer.

Waarschijnlijk was het management van Shell al een tijdje doende om een smoesje te verzinnen om de dividenduitkering niet langer te laten groeien. En toen kwam de pandemie, gelukkig!

Is daarmee de rol van het dividend uitgespeeld? Waarschijnlijk niet!

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *