Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Het is vaak moeilijk voor beleggers om afstand te doen van aandelen. Op basis van deze signalen kunt u zien of uw aandeel moet verkopen.

U hebt weinig tijd en u wilt niet de hele dag achter de computer zitten. Dan is automatisch beleggen mogelijk wat voor u. Op die manier kunt u meeliften op het succes van ons systeem. Het heeft met een startkapitaal van € 7.000 in juni 2015 , een winst van € 18.875 gemaakt. Vraag de gratis brochure aan. KLIK HIER.

Elke belegger weet het: dit ene aandeel in de effectenrekening dat gewoon niet aan de gang wil. De gehoopte prijssprongen komen niet uit, maar de koers blijft dalen. Maar in plaats van de ‘bleeder” af te stoten houden veel beleggers het aandeel vast. Omdat: op een gegeven moment moet het omhoog – toch?

Het antwoord is nee. Dit is een emotioneel argument. Er is geen regel die beweert dat een aandeel X dat ooit een waarde Y had, het onvermijdelijk opnieuw zal bereiken.

Het is daarom belangrijk om als belegger van aandelen te kunnen scheiden als ze gewoon niet willen presteren. Belangrijk: een aandeel kan nog steeds een aankoop zijn, zelfs als het aan een of meer van de volgende punten voldoet. Maar: hoe meer punten van toepassing zijn, des te voorzichtiger beleggers moeten zijn met het aandeel.

1. Aandelenkoers: de trend is duidelijk negatief

Er is een eenvoudig principe: als een aandeel slechts vijf of tien jaar niet beweegt of zelfs daalt, is er iets mis met het bedrijfsmodel of de omgeving. Een aandelenkoers liegt zelden of nooit. Er zijn redenen waarom een UBS- aandeel al meer dan tien jaar niet van de streep is geraakt, terwijl het  aandeel Nestlé met meer dan 100 procent is gegroeid. Natuurlijk kunnen titels weer van start gaan na jaren van doormodderen. Maar beleggers moeten zich in dergelijke gevallen altijd afvragen: waarom denk ik dat dit X-aandeel de ommekeer in de toekomst zal zijn? Wat is de geldige reden? Wees eerlijk als belegger.

2. Management: de CEO verandert regelmatig

Studies tonen het aan: hoe langer een CEO in een bedrijf is, hoe beter de resultaten zullen zijn. Volgens een PwC-studie behalen bestuursvoorzitters die tien jaar of langer in functie zijn, financieel betere resultaten. Natuurlijk betekent een al lang werkende CEO niet automatisch succes. Het aandeel Swatch met CEO Nick Hayek, die sinds 2003 in functie is, bevindt zich momenteel op het laagste niveau in tien jaar. In principe is echter het volgende van toepassing: bij het veranderen van CEO binnen een korte tijd moeten beleggers opletten. In dergelijke gevallen is er meestal iets fundamenteel mis, bijvoorbeeld in de eigendomsstructuur, in het bedrijfsmodel of in de industrie in het algemeen.

3. Cijfers I: Er is weinig of geen groei in omzet of winst

Het voorbeeld van Tesla laat het zien: aandelenkoersen kunnen zelfs stijgen als het bedrijf weinig of geen winst maakt – of zelfs een zware schuldenlast heeft. Het feit dat de pionier op het gebied van elektrische auto’s winst maakt, is een relatief nieuw fenomeen. Het aandeel begon zijn eerste hoogtepunt in 2013. Waarom? Omdat de omzet van Tesla binnen een jaar verviervoudigde. De investeerders waren daarom overtuigd van de snelle groei van het bedrijf. En omdat er veel verbeelding is in een toekomstige industrie.

Als er in de loop der jaren echter geen groei is in een bedrijf – noch in winst noch in omzet – moeten beleggers geen koersvuurwerk verwachten, maar er liever vanaf blijven. Aandelen in biotechbedrijven of niche-industrieën worden vaak opgenomen.

4. Cijfers II: De onderneming vertoont permanente negatieve kasstromen

Tegelijkertijd moeten er alarmbellen rinkelen voor beleggers als de winst niet te lang verschijnt. Kortom, bedrijven kunnen nooit meer uitgeven dan ze verdienen. Op een gegeven moment kan een bedrijf als Tesla dat niet langer negeren. De belangrijkste indicatoren hier zijn de kasstroom uit operationele activiteiten (operationele kasstromen) of de vrije kasstroom. Dit laatste laat zien hoeveel een bedrijf ter beschikking heeft, bijvoorbeeld om dividenden uit te keren of aandelen terug te kopen.

5. Distributie: dividenden worden geannuleerd

Wanneer een bedrijf dividenden moet verlagen, is dat meestal geen goed teken. Hieruit blijkt dat de financiële toestand van het bedrijf is verslechterd. De nieuw samengevoegde Meier Tobler moest bijvoorbeeld medio 2018 een tweejarige afstand van dividend aankondigen, samen met andere maatregelen. Als gevolg hiervan is de koers gecrasht – en tot op de dag van vandaag nog niet hersteld.

Maar: of een bedrijf in principe een dividend betaalt of niet, is geen verplicht kwaliteitscriterium. Vooral jonge groeibedrijven betalen zelden een dividend – om elke cent die ze verdienen in het bedrijf te kunnen investeren. Veel beurshoogvliegers zoals Amazon betalen nog steeds geen dividend.

6. Winstgevendheid: winst per aandeel stijgt

Al snel wordt duidelijk dat een daling van de winst per aandeel (EPS) een slecht teken is voor beleggers in beursgenoteerde bedrijven. Maar zelfs met een stijgende winst per aandeel moeten beleggers goed kijken en vragen: is de winstgroei organisch of gekocht? Als het aandeel van het vreemd vermogen toeneemt met toenemende winst per aandeel, moet dit op zijn minst in twijfel worden getrokken.

Aandelenterugkoop is tegenwoordig ook erg populair. Deze kunnen zinvol zijn als het bedrijf overtollig kapitaal wil gebruiken. Als de koersstijging van een aandeel echter alleen kan worden verklaard door terugkoop, is voorzichtigheid geboden.

7. Concurrentie: het bedrijf heeft geen voorsprong

Als een bedrijf een zogenaamde voorsprong heeft, betekent dit dat het bedrijfsmodel van het bedrijf niet eenvoudig kan worden gekopieerd. Het resultaat: het bedrijf heeft prijsmacht, grotere marktaandelen en hoeft niet bang te zijn voor concurrentie. Perfecte omstandigheden om te groeien. Anderzijds betekent meer concurrentie minder marge, minder vrije kasstroom en minder omzet. Voor aandeelhouders betekent dit minder kans om te profiteren van stijgende aandelenkoersen of dividendbetalingen.

8. Aandeelhouders: grote beleggers en beheerders verkopen aandelen

Blackrock , het soevereine vermogensfonds van Noorwegen, Vanguard enzovoort: tegenwoordig zijn grote vermogensbeheerders betrokken bij bijna alle beursgenoteerde bedrijven. En in de meeste gevallen weten deze beleggers meer over de interne werking van een bedrijf dan andere aandeelhouders. Verkopen deze grote beleggers gecumuleerde aandelen in bedrijven, dan kan dit een alarmsignaal zijn.

Hetzelfde geldt voor de managementtransacties die bedrijven aan de beursoperator moeten bekendmaken. Individuele verkopen van aandelen in particulier bezit door de CEO, CFO of raad van bestuur hoeven niets slechts te betekenen. Als deze echter vaak en regelmatig voorkomen, kan dit een alarmsignaal zijn.

Als particuliere belegger kan het lastig zijn om al die aandelen te volgen. Daarom bieden wij Automatisch Beleggen aan. Hierbij hoeft u zelf niets meer te doen. Vraag hier de brochure aan.

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *