Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Het is vandaag alweer Halloween en dat is goed nieuws voor de aandelenbeurzen. Historisch blijkt namelijk dat na dit feest de aandelenmarkten in de komende zes maanden stijgen, mede door instroom van kapitaal.

De naam “Halloween” is afgeleid van Hallow-e’en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober wasoudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

Werd Halloween lange tijd niet of slechts mondjesmaat in Nederland gevierd, de laatste jaren zijn de pompoenen en griezelkostuums niet aan te slepen. Dit jaar is ook een ebolapakje te koop, tot afgrijzen van velen. En in Zoetermeer kwam een winkeliersvereniging vorige week in opspraak door een Halloween-poster met horrorclown. EenVandaag is te gast op het Halloweenfeest van stadsboerderij de Gagelhoeve in Den Haag en bij de workshop ‘Open Wonden Maken’ van Amsterdam Spook waar de cursisten zich letterlijk opmaken voor de grootste Halloween Parade van Nederland.  Ook spreken we met Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Zij juicht de toegenomen populariteit van dit dodenfeest toe, omdat het de mensen helpt bij het verminderen van hun angst voor de dood en legt uit waarom vampiers en mummies wel op dit feest thuishoren, maar heksen niet.

sitestat

Naast de doden op Halloween rijzen ook de stieren op de aandelenmarkten op. Uit een recent academisch onderzoek blijft wereldwijd gezien dat bij vrijwel alle landen (behalve Mauritius) de beurzen gemiddeld 1,2% dalen in de periode mei-oktober (gebaseerd op 33.348 maandelijkse rendementen). Daarna  treedt een herstel op. Hoewel dit effect niet altijd in alle landen opgaat is het statisch significant”, aldus onderzoeker Ben Jacobsen.

Het Halloween-effect bestaat in zoverre dat het gemiddelde rendement hoger is in de periode november-april in 81 van de 108 landen. Het verschil is statisch significant in 35 landen. Slechts in twee landen is de winst in de periode mei-oktober hoger. Het Halloween-effect verschilt per land. Het is sterker in ontwikkelde landen en opkomende markten dan in obscure beurzen. Het effect is vooral in Europa, Noord-Amerika en Azië duidelijk.

Hieronder ziet u het rendement in de periode mei-oktober (“Sell in May and go away”) en in de periode november tot april (Halloween). In de meeste landen is het rendement in de eerstgenoemde periode negatief terwijl kopen vanaf november een positief rendement oplevert. Dat is ook het geval voor Nederland met respectievelijk een rendement lager dan 2% en een winst van bijna 6%.

Sell in May en Halloween
Sell in May en Halloween

Klik op figuur voor een grotere weergave (opent in nieuw venster)

Het blijkt dat het Halloween effect sterker was vanaf 1961.

Halloween effect door de jaren heen
Halloween effect door de jaren heen

Klik op figuur voor een grotere weergave (opent in nieuw venster)

Hieronder ziet het koersverloop van de toonaangevende beursgraadmeter Dow Jones in de afgelopen twaalf maanden:

Halloween 2014
Halloween 2014

Bron: Marketwatch

Sinds mei heeft de Dow Jones een winst geboekt van 3,7%.  Dit steekt schril af tegen de stijging in de periode waarin aandelen traditioneel in trek zijn (6,7%).

Het is bekend dat als een indicator gebruikt wordt om beleggingsbeslissingen te nemen, de kracht hiervan afneemt. Dat blijkt bij het Halloween effect niet het geval te zijn. Dit kan een aanwijzing zijn dat dit effect ook in de toekomst zal aanhouden.

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *