Door de onrust van de afgelopen tijd hebben veel beleggers hun toevlucht gezocht in obligaties, maar net als de aandelenkoersen zijn er ook obligaties die behoorlijk zijn gedaald. Voornamelijk een aantal high yield bedrijfsobligaties zijn onder de nominale waarde gezakt, hetgeen voor mensen die een hoger risico durven te nemen kan leiden tot zeer aantrekkelijke rendementen. Een voorbeeld van dergelijke high yield bedrijfsobligatiesis:
– Air Berlin 11.500% 2011-2014
Air Berlin is de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland en de zesde grootste van Europa. Air Berlin is een low-cost luchtvaartmaatschappij. Tegen lage prijzen worden passagiers vervoerd naar Europese steden en zonnige vakantiebestemmingen. Ondanks de lage prijs zit bij de prijs van een vlucht altijd boordservice inbegrepen, een gratis maaltijd en iets te drinken, hetgeen vrij uniek is voor een low-cost maatschappij. Ook is het bedrijf actief op het segment van de klassieke lijnvluchten. Air Berlin heeft een groot netwerk aan bestemmingen. Om een dicht vervoermiddelnet en een gestage groei in de kernregio Europa te waarborgen, werkt Air Berlin nauw samen met de luchtvaartmaatschappijen TUIfly, LGW, American Airlines en Bangkok Airlines. In 2010 werden er door Air Berlin 33,6 miljoen passagiers vervoerd naar 163 bestemmingen in 39 landen. Het bedrijf beschikt over een relatief jonge vloot van 168 vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van 5 jaar zoals Airbus en Boeing. Air Berlin is in de afgelopen jaren gegroeid, zowel organisch als ook door acquisities. De Air Berlin group omvat naast Air Berlin de Oostenrijkse airline NIKI (49,9 procent) en de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Belair (49 procent).
Toch heeft Air Berlin het sinds 2008, na jaren van sterke groei en expansie niet makkelijk. Naast stijgende brandstofkosten en de politieke onrust in Noord Afrika is Air Berlin zeer conjunctuur gevoelig en heeft het bedrijf te maken met een intensieve concurrentie van andere prijsvechters. Ook werd er door de overheid een vliegtax ingevoerd. Tevens heeft Air Berlin slechts een klein marktaandeel in de goed renderende groeimarkten, zoals Azië en het Midden Oosten.
Bron: http://ir.airberlin.com/fileadmin/PDF/berichte/berichte_2011/2011-11-17_Q3_2011_Report_DE.pdf
Op zoek naar financiering gaf Air Berlin in november een obligatielening uit van € 100 miljoen groot. Deze lening geeft maar liefst 11,5% couponrente per jaar over de nominale waarde van € 1.000,-. De couponrente wordt per kwartaal uitgekeerd. Het betreft een achtergestelde obligatie. De prospectus van deze obligatie is terug te vinden op de website http://ir.airberlin.com/index.php?id=736
Helaas heeft Air Berlin geen rating van de alom bekende kredietrating bureaus Moody’s en S&P. Op basis van een 1 jarig balansrapport van ratingbureau URA (De URA Rating Agency® is de de oudste en grootste onafhankelijke rating agentuur voor MKB organisaties in Europa) heeft Air Berlin, gebaseerd op de gegevens van 2010, een rating die lager moet uitkomen dan die van BBB-.
De lening heeft echter een korte looptijd van slechts 3 jaar tot 31 oktober 2014 en lost daarmee eerder af dan de overige twee obligaties.
Een speciaal opgezet Shape & Size programma moet ervoor zorgen dat de resultaten in 2012 worden verbeterd en daarmee moet zorgen voor een verbetering van de EBIT met € 200 miljoen. Daarnaast is er voor 2012 gepland, dat Air Berlin zich aansluit bij de luchtvaartalliantie Oneworld (http://www.airberlin.com/site/company/profile/index.php?LANG=net&cat=oneworld). Deze alliantie moet ervoor zorgen dat Air Berlin de mogelijkheid krijgt om hun klanten een uitgebreider netwerk van vluchten te kunnen aanbieden, zodat het marktaandeel kan worden vergroot en de kosten kunnen worden verlaagd.
drs. Maurice Essers (linkedin) Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer
De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben een positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
waar zijn deze te koop?
welke isincode , en welke koers momenteel ??
Bijaand treffen jullie op onderstaande link meer details aan:
http://www.boerse-berlin.com/index.php/Bonds?isin=DE000AB100C2
deze obligatie is OTC (over the counter) verhandelbaar.
dank maurice,
ik denk alleen dat er weinig of geen handel in is.
19/12
– De vliegtuigmaatschappij Etihad uit Abu Dhabi vergroot haar belang in het noodlijdende Air Berlin.
– Etihad breidt het belang middels een kapitaalverhoging uit naar 29,2%.
– Etihad stelt een lening ter grootte van 255 mio Dollar met een looptijd tot en met 31 december 2016 beschikbaar
– Door de samenwerking worden naar verwachting in het komende jaar synergie-effecten van EUR 35 – 40 mio bereikt.
– Het verliesgevende Air Berlin heeft een schuldenpost van EUR 600 mio en lijdt, door de focus op korte en middellange vluchten, onder de luchtvaartbelasting.
Zwarte cijfers Air Berlin
De Duitse vluchtmaatschappij Air Berlin heeft over 2012 voor het eerst sinds 2007 een operationele jaarwinst weten te realiseren. De operationele winst kwam uit op € 70 miljoen ten opzichte van € -247 miljoen het jaar ervoor…
De obligatie staat inmiddels 107,50%
http://beleggersnieuwsbrief.com/cgi-bin/weblog_basic/index.php?p=497