Google Insights for Search kan een indicatie geven voor de eerstvolgende goudhype. In september van dit jaar is het volgens Google zover.
Dit weekend luisterde ik naar BNR Mediazaken waarin Google-directeur Joris Tinbergen vertelde over Google Insights for Search. Wat zijn de zoekwoorden waarop gezocht wordt en wat betekent dat voor een griepepidemie of voor de beurskoersen? Beurskoersen konden volgens Tinbergen echter niet voorspeld worden, de zoekactiviteit liet vooral de huidige trend zien.
Niettemin was ik nieuwsgierig naar de vraag of er soms een vertraging was tussen het intypen van de zoekwoorden en de beurskoersen. Als de zoekwoorden eerst komen, kan dat immers een top voorspellen. Helaas, dat bleek niet het geval, het viel keurig samen met grote bewegingen. Bij het onderzoeken van de zoekwoorden ‘Dow Jones’ vielen vooral de uitschieters in oktober 2008 en augustus 2011 op. Ik had al een vaag vermoeden, maar toen ik de data van de Dow Jones in dezelfde grafiek opnam kreeg ik de bevestiging dat crash-achtige bewegingen zorgen voor een verhoogde zoekactiviteit. Zie hier.
Vervolgens heb ik hetzelfde maar eens geprobeerd met de goudkoers:
Die grafiek was al een stuk interessanter aangezien we verhoogde zoekactiviteit zien op het moment dat we in de buurt van een (tijdelijke) top voor de goudprijs komen. Ook tijdens de crash van oktober 2008 zien we dat er extra veel op de zoekterm goud gezocht wordt.
Behalve dat er meer gezocht wordt op goud als de goudprijs een parabolische beweging laat zien en we dus een beetje moeten oppassen met goud kopen, viel verder niet zoveel te zeggen over de toekomst van de goudprijs. Totdat mijn oog viel op ‘Prognose’. Google doet nl. ook aan prognoses op basis van het verleden. De grafiek vermeldt: ‘Verwachte waarden zijn uitsluitend gebaseerd op de extrapolatie van eerdere waarden’. De bewegingen uit het verleden worden dus geëxtrapoleerd, ofwel doorgetrokken naar de toekomst. Wat me voorts opviel is dat deze prognose niet lang van tevoren vast staat, maar een dynamisch karakter heeft: de cijfers van de prognose van gisteren verschilden enigszins van de cijfers van vandaag.
Hoe Google precies tot die prognoses komt, is niet helemaal duidelijk. Hieronder staat de tekst die in de korte toelichting wordt gegeven.
Hoe werkt de prognosefunctie?
Google Insights for Search onderzoekt waarden uit het verleden voor de termen die u heeft opgegeven. Op basis van deze waarden extrapoleert het programma de toekomstige waarden en maakt zo een prognose van zoektrends voor die termen.
Dit prognosemodel houdt geen rekening met de context van de zoekterm, de categorie waartoe de term behoort of economische cycli die zich in een specifieke markt voordoen. Beschouw deze prognoses dan ook uitsluitend als schattingen en niet als exacte voorspellingen van toekomstige waarden.
De prognose tot en met februari 2013 ziet er als volgt uit:
Hierboven zagen we dat de zoekactiviteit op Google niet altijd gelijk loopt met de koersontwikkeling. Regelmatig wordt er minder op goud gezocht, terwijl de koers van goud niettemin stijgt. Zou dit wel een-op-een lopen, dan zouden we volgens bovenstaande grafiek in maart 2012 een top zien, in mei een bodem en daarna een grote piek in de zoektocht van de belegger in september 2012. Tot februari 2013 zou er, behoudens een opvering in november, per saldo minder gegoogeld worden op de zoekterm goud.
Overigens ga ik er dus vanuit dat de piek in Google gelijk staat aan een piek in de goudprijs. Zouden de beurzen in september 2012 instorten zoals in oktober 2008, dan is het ook denkbaar dat dát vooral de reden is voor de zoekpiek.
Het lijkt niettemin interessant om de prognose van Google nauwgezet te gaan volgen, want mocht dit min of meer uitkomen, dan hebben we er een nieuwe, interessante tool bij.
Elmer Hogervorst
http://weblog.goudtekoop.nl
Start met Automatisch Beleggen
Beleggers verwachten een AEX-stand van 545 in september. Dat is duidelijk positiever dan de stand die vorige maand werd voorspeld voor augustus (501).
De meeste beleggingen hebben het dieptepunt gezien, zeggen strategen van zakenbank JPMorgan.
Er is geen tweede kans op een eerste indruk. Dit spreekwoord komt vaak voor in interpersoonlijke relaties. Maar het bewijst ook graag zijn geldigheid op de beurs.
De uitverkoop van aandelen op de laatste dag van januari wijst op meer koersdalingen op de beurs dit jaar.
Socionomics geeft aan dat het sentiment zich snel vertaalt in de beurskoersen. Recent hoorde ik in een interview met Prechter dat het er op lijkt dat berichten op Twitter korte tijd voor een draai op de beurs een wijziging in sentiment aangeven. Ken je deze claim?
@Addy Ja ik ken het gegeven. De partij die dat ontdekt heeft geeft – uiteraard – niet veel openheid van zaken. Tijdens het laatste grote Socionomics-congres in 2011 in de VS trad deze persoon op als een van de keynote speakers. Veel meer details ken ik niet.
Ik moet in dit verband denken aan een ander gebied waarover je publiceert: de tides. Als de stemming eerst op Twitter zijn invloed toont en pas later (hoe lang?) op de beurs, dan zou de werking van de getijden pas na enige tijd (dagen?) te merken zijn op de beurs.
Er is trouwens ook een satelliet (GOCE) die de zwaartekracht op aarde in beeld kan brengen. Heeft die je interesse?
Ja absoluut. Als je me aan data kunt helpen….graag!
Ik denk overigens dat sentiment en de tides hand in hand gaan. Dus gelijk.
Helaas bedoelde ik het niet al aanbod, want ik haal mijn nieuws ook gewoon van het net. De satelliet van van ESA: http://www.esa.int/SPECIALS/GOCE/SEM1AK6UPLG_0.html
Ik weet niet direct waar je details van de metingen vinden kunt.
OK dank Addy. Ik heb bij de North Atlantic Organization ook al eens navraag gedaan maar daar was erg moeilijk of alleen tegen enorme fees aan te komen. Misschien is het hier anders. Dank je wel.