Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Wat beleggers en consumenten beweegt

Uit een onderzoek van Allianz Global Investors blijkt dat nieuwsgebeurtenissen de beslissingen van fondsbeleggers veel minder beïnvloeden dan verwacht. Het consumentenvertrouwen wordt daarentegen duidelijk beïnvloedt.

“Geen nieuws is goed nieuws” is een bekend gezegde. Voor Duitse en Amerikaanse beleggers die in beleggingsfondsen beleggen, moet de zin echter enigszins worden gewijzigd om van toepassing te zijn. Omdat ze niet gestoord kunnen worden door de berichtgeving in de media.

Dit is de conclusie van Hans-Jörg Naumer, hoofd van de afdeling Capital Markets & Thematic Research bij vermogensbeheerder Allianz Global Investors, in een recent gepubliceerd onderzoek: “Fondsbeleggers lijken niet te investeren waar hun stemming of het nieuws is.” Consumenten reageren daarentegen heel goed op de huidige berichtgeving, zowel in goede als in slechte zin. Met behulp van mediadata en de analyse van de in- en uitstroomstatistieken van fondsen in Duitsland en de VS, analyseerde Naumer het investeringsgedrag van professionele beleggers en consumenten in relatie tot de algemene berichtgeving in de media.

In de periode van januari 2002 tot december 2018 werden in totaal 424.164 televisieprogramma’s voor de VS en 545.969 voor Duitsland geëvalueerd en gecategoriseerd naar tonaliteit en onderwerp. “Om de nieuwssituatie nauwkeuriger vast te leggen, werd in de volgende stap een media sentiment indicator (MSI) geconstrueerd. Hiervoor werd het negatief van de positieve berichten per maand afgetrokken van de positieve berichten per maand en gedeeld door het aantal van alle berichten”, legt Naumer uit.

Naumer relateerde de MSI vervolgens aan de in- en uitstroom van Duitse en Amerikaanse fondsen. Resultaat: “Hoewel de MSI geen verband laat zien met het actieve toewijzingsbesluit, zijn de resultaten voor het consumentenvertrouwen van de volgende maand met een negatief teken zeer significant. Als het nieuws slecht is, daalt het vertrouwen in de volgende maand”, besluit Naumer.

De inhoud telt
Maak onderscheid tussen de onderwerpen van het nieuws. ”Bijvoorbeeld, nieuws dat noch zakelijk noch persoonlijk is, heeft geen invloed op het consumentenvertrouwen. Dat geldt ook voor berichten over terrorisme en puur binnenlandse aangelegenheden ”, zegt Naumer.

Een andere bevinding uit het onderzoek: beleggers lijken eerder te investeren in risicovollere beleggingscategorieën naarmate de geldmarktrente lager is, hoewel dit minder uitgesproken is voor Duitse beleggers dan voor Amerikaanse beleggers.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *