Mannen beleggen risicovoller als ze denken dat er weinig vrouwen zijn. Dat concluderen onderzoekers van de University of Michigan. Eerder bleek al dat ze ook impulsiever worden, minder sparen en meer geld lenen.
De uitkomst is verrassend omdat in de normale economische theorie uitgegaan wordt dat bij een hogere onzekerheid, juist minder risico wordt genomen. De gangbare stelling is dat beleggers hun portefeuille dan meer gaan spreiden. De uitkomst van dit onderzoek concludeert juist het tegenovergestelde.
“Vanuit evolutionair oogpunt is het rationeel om er alles aan te doen om een partner te vinden”, aldus onderzoeker Joshua Ackerman. Tijdens het onderzoek kregen 93 heteroseksuele mannen drie foto’s van mannen en vrouwen (18-35 jaar) te zien die zogenaamd in hun buurt woonden. Aan hen werd gezegd dat ze aan een geheugenspel deelnamen. Zij moesten naar de foto’s kijken en onthouden hoeveel vrouwen ze te zien kregen. Op deze manier konden onderzoekers er zeker van zijn dat ze bewust waren van de sekseverhoudingen. Daarna kregen ze ogenschijnlijk niet gerelateerd aan het eerste experiment, de keuze om een loten te kopen. Ze konden 1 lot kopen van $10 waarmee ze $10.000 konden winnen of 10 loten van $1 waarbij de uitkering $1.000 was.
De mannen die in het eerste experiment weinig vrouwen hadden gezien kochten 1 lot van $10 en de mannen die juist veel vrouwen hadden gezien, 10 loten van $1. Met andere woorden , de eerste groep mannen gingen minder spreiden.
Volgens de onderzoekers kan het resultaat belangrijke gevolgen hebben voor pensioenregelingen, gokken en zelfs consumentenaankopen. Joshua Ackerman: “Dit onderzoek heeft de potentie om onzekere beslissingen te beïnvloeden zoals het zoeken naar een romantische relatie.”
Start met Automatisch Beleggen
Het coronavirus berokkent de wereldeconomie enorm veel schade. De energiesector in de VS is misschien wel het zwaarst getroffen.
Doordat spaarrekeningen geen inkomen meer genereren, trekken steeds meer investeerders naar de beurs. Maar daar kunnen ze in veel valstrikken vallen.
Keer op keer zien we de hypecyclus opduiken in nieuwe, innovatieve marktsegmenten. Hoe kunnen we ons positioneren in de vroege fase ?
Beleggers hebben tijdens de coronaviruspandemie geld gestoken in passieve fondsen, aangezien actieve fondsbeheerders de markt niet hebben verslagen. In totaal werd volgens onderzoeksbureau Calastone i...