Het zal je maar gebeuren: je bent al ruim 60 jaar een trouwe klant van een bank die zich in het verleden ‘enigszins’ bekommerde om de financiële belangen van de boerenstand. Na twee generaties keihard werken besluit jij je boerderij te gaan verkopen en klopt bij de bank aan om een overbruggingshypotheek. Je hebt namelijk een appartement op het oog en je weet dat je die straks meer dan makkelijk uit de opbrengst van de verkoop van je boerderij kunt betalen. Een dergelijk krediet wordt in nagenoeg alle gevallen op variabele rentebasis verstrekt, omdat dit veelal de meest goedkope oplossing is.
Je gaat met een positieve verwachting naar je bank, die inmiddels al tientallen jaren geprofiteerd heeft van je beleggingen en spaargelden, en rekent erop dat zij je tijdelijke kredietbehoefte op een ‘nette manier’ zullen willen oplossen.
Deze bankrelatie vroeg aan mij wat ik van de aanbieding van de overbruggings-hypotheek vond, want hij vond de gevraagde rente aan de hoge kant. Nadere beschouwing leerde mij dat de bank in kwestie, bijna 4% rentemarge zou gaan maken.
U moet dan weten dat voor de kredietcrisis de banken al blij waren met een rentemarge van 0,8%, maar in die tijd was de concurrentie figuurlijk gesproken moordend.
Als ervaren krediet- en beleggingsadviseur zou ik het redelijk vinden als banken, voor de overwegend zeer goed gedekte hypothecaire kredieten, vandaag de dag zo’n 1,5% tot maximaal 1,75% marge zouden maken. Maar nee hoor, deze trouwe klant kreeg een hypotheekofferte die ik ronduit als klantonvriendelijk en zelfs beledigend zou willen kwalificeren.
Na wat heen en weer gesteggel kreeg de klant een korting van een half procent. Dat is uiteraard leuk meegenomen, maar onderaan de streep krijgt deze trouwe bankklant een rekening waarvoor de bank in kwestie zich zou moeten schamen.
Op deze hypotheek zou de bank twee jaar geleden genoegen hebben genomen met een winstmarge over de looptijd van anderhalf jaar van € 8.400,- maar nu nemen zij een winstmarge (na de korting van 0,5%) van € 34.650,-. U begrijpt dat deze trouwe bankklant zich letterlijk en figuurlijk door zijn bank genomen voelt.
Ik kan verzekeren dat het in de meeste gevallen de moeite loont om bij meer banken een offerte op te vragen en over de uitkomsten te onderhandelen. Niet ‘geschoten’ is ‘altijd’ mis!
Peter van der Slikke
Vermogensadviseur bij TOP Capital
www.topcapital.nl