Als website hebben wij verschillende keren aandacht besteed aan producten van luxe goederen. “De liefde van de vrouw voor een merk gaat niet alleen volgens onderzoeksbureau Bain & Co maar ook volgens Michael Kors via kleding en accessoires als tassen, zonnebrillen, juwelen, horloges, parfum en natuurlijk schoenen. Michael wie? Michael Kors!” , aldus Martine Hafkamp.
De luxe online mode markt zal naar verwachting tegen 2012 meer den verdrievoudigen. Dat stelt consultancyfirma McKinsey & Co in een onlangs verschenen rapport “Luxury in the age of digital Darwinism”.
Terwijl luxe modemerken doorgaans te traag waren om e-commerce te omarmen , hebben kopers duidelijk gemaakt dat ze steeds meer en meer comfortabel online zelfs hun high-end spullen kopen.
Er zijn een aantal e-commerce modellen ontstaan om die klanten hun luxegoederen te verkopen, en McKinsey nam een kijkje naar hoe het met hen allemaal gaat. In een recent rapport getiteld “The age of digital Darwinism” heeft het managementadviesbureau enkele benaderingen geïdentificeerd die blijvend succes hebben.
Terwijl monobrand e-commerce-sites zoals Gucci.com of Armani.com, opgericht om een enkel merk te verkopen, nog altijd het grootste verkoopvolume hebben, zijn de marktplaatsen niet ver achter, en groeien ze veel sneller. Deze omvatten sites zoals Farfetch, Drexcode, Etsy, The RealReal, Vestiaire en Asos.
E-commerce model | 2016 verkoop | Samengestelde jaarlijkse groei, 2014-2016 |
---|---|---|
Monobrand-sites | $ 4,9 miljard | 20% |
marktplaatsen | 4.0 | 40 |
Warenhuizen | 3.8 | 15 |
Multibrand-e-tailers | 3.8 | 15 |
Flash-verkoopsites | 3.7 | 15 |
Techplaces | 1.2 | 40 |
Wat McKinsey “techplaces” noemt, groeit ook snel, hoewel ze achterblijven in het verkoopvolume. Onder de sites die in dat model vallen, zijn Lyst, Rent the Runway, Inturn, Le Tote, Stitch Fix, Slyce en Wheretoget.
Volgens McKinsey zullen de schaalbare modellen die een technologisch voorsprong hebben het meest kansrijk zijn. “De meest vooruitstrevende merken richten zich op drie dingen: ze digitaliseren hun bedrijf en bouwen een ‘Luxury 4.0’ bedieningsmodel dat hun snelheid en wendbaarheid verhoogt. Ze gebruiken gegevens om klantkennis en relaties naar een nieuw niveau te brengen. En snel bewegende leiders vormen partnerschappen in het luxe ecosysteem om te bereiken wat ze niet alleen kunnen bereiken.
McKinsey verwacht dat de online verkoop van persoonlijke luxegoederen, die momenteel ongeveer € 20 miljard ($ 25 miljard) bedragen, of 8% van de totale luxemarkt, tegen 2025 meer dan verdrievoudigt en ongeveer € 74 miljard bereikt. Er zullen duidelijke winnaars zijn, maar ook duidelijke verliezers, voorspelt het rapport.
Start met Automatisch Beleggen
De consument kon altijd kiezen uit overvloed. Die tijd lijkt voorbij en dat heeft ook consequenties voor innovatie
De crisis van 2009 had het bewezen. In rare tijden doen actieve fondsbeheerders het duidelijk beter dan passief beheerde fondsen.
U wilt profiteren van de kansen op de beurs maar u heeft weinig tijd of u wilt simpelweg van uw vrije tijd genieten. Dan is Automatisch Beleggen wat voor u. Sinds 2015 is een winst gemaakt van 400%. V...
De Amerikaanse aandelenmarkt stevende af op de eerste negatieve maand sinds maart.