skip to Main Content

Binckbank beste broker van 2010

Binckbank is de beste broker van Nederland. De scores op service en klachtafhandeling springen eruit, evenals de gebruikersvriendelijkheid van de website. Dat stelt BeursBulletin in een persbericht.

Beursbulletin hoeft zich geen zorgen te maken. De broker zal waarschijnlijk geen rechtszaak aanspannen zoals tegen Beleggersbelangen. De grootste broker van Nederland heeft in een kort geding tegen Beleggersbelangen geeist dat het prijsvergelijkende brokeronderzoek in haar huidige vorm niet gepubliceerd zou mogen worden. Dit is niet de eerste keer dat Binckbank de rechtbank opzoekt om te voorkomen dat er prijsvergelijkingen plaatsvinden. In 2008 won Binckbank een kort geding tegen concurrent Lynx.

De gang naar de rechter geeft aan dat de concurrentie toeneemt en de sfeer agressiever wordt. Ik ben verheugd dat Binckbank deze rechtszaak verloren heeft. Het kan niet zo zijn dat een broker kan bepalen wat de media publiceert. Daarnaast moeten dit soort onderzoeken met een korreltje zout worden genomen.

De uitkomst van het onderzoek van Beursbulletin is bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de onderzoeksmethode. De Kritische Belegger heeft aan Beursbulletin gevraagd naar de onderzoekswijze. Hoeveel mensen hebben er aan meegedaan en op welke waarderingsgrondslagen kwamen de rapportcijfers tot stand. Hoe scoorden elk van de brokers met actief beleggen en met passief beleggen.

Uitgever van financiële informatie Beursbulletin stelt dat het een expertonderzoek betreft, met andere woorden: het onderzoek is niet gehouden onder particuliere beleggers. De hamvraag is dan hoe het rapportcijfer eruit ziet als de gewone belegger de brokers onder de loep zou nemen.

Tariefsverlaging?

De uitgever van financiële informatie stelt dat Binckbank het voortouw heeft genomen met een tariefsverlaging in april en werden dit jaar nieuwe producten geïntroduceerd voor de actieve belegger: Binck ProTrader en later dit jaar de SquawkBox. Onze columnist Allard Gunnink heeft gesteld dat Binck de kleine beleggers blij maakt met een mus die echt al heel lang dood is.

Beste Brokers

Alex neemt volgens Beursbulletin opnieuw de tweede plaats in. De Alex Academy en de enige Nederlandstalige mobiele applicatie creëren een duidelijke meerwaarde. De bronzen medaille is dit jaar voor Today’s. Op het onderdeel ‘prijs per order’ blijft Today’s Brokers de onbetwiste leider. De score van Today’s Brokers en van Lynx (een gedeelde vierde plaats) op het onderdeel ‘klantenservice’ zou beter zijn geweest als de broker waarvoor zij intermediair zijn (Interactive Brokers) niet zo ernstig tekort schiet. ABN Amro heeft een serieuze aanval ingezet om het gat met de specialisten te dichten. De drie andere grootbanken bezetten de laatste plaatsen: SNS, ING en Rabobank.

1)         BinckBank (9,1)

2)         Alex Vermogensbank (8,2)

3)         Today’s Brokers (7,8)

4)         Lynx (7,5)

5)         ABN Amro (7,5)

6)         SNS Bank (7,3)

7)         ING (6,4)

8)         Rabobank (5,9)

Ook hier is een kanttekening te plaatsen: particuliere beleggers worden getrakteerd op allerlei tierlantijntjes terwijl de essentie gaat over kosten en gebruiksgemak. Met Academy wordt gesuggereerd dat beleggers alles kunnen leren en academisch geschoold worden in het beleggen?

Online beleggen is opnieuw goedkoper

De toenemende concurrentie heeft gezorgd dat dit jaar de tarieven verder zijn verlaagd, wat uiteraard een gunstige ontwikkeling is voor de belegger. Desalniettemin is er nog steeds een groot verschil tussen de aanbieders, voornamelijk veroorzaakt door de toeslagen bij het plaatsen van telefonische orders. De grafiek illustreert de neergaande trend qua kosten voor online beleggen.

Ontwikkeling gemiddelde transactiekosten online beleggen in Nederland

Ontwikkeling gemiddelde transactiekosten online beleggen in Nederland

Een driedeling in de markt: partijen met uitstekende service zetten de toon

“In feite constateer ik dat de markt is op te splitsen naar drie type spelers. De eerste manifesteert zich als goedkoop maar schiet tekort op service en biedt een product dat onvoldoende is afgestemd op de particuliere belegger. Daarnaast onderscheiden we de grootbanken, die blijven duur, bieden weinig tot geen service en bieden een product dat steeds achterloopt bij dat van de specialisten. De best scorende categorie zijn de partijen die scherp geprijsd zijn met een uitstekende service en dito product.” Aldus Harm van Wijk, directeur BeursBulletin.

Veel productverbeteringen voor de particuliere belegger

De belegger werd tevens getrakteerd op een aantal productverbeteringen. Zo werd afgelopen jaar onder andere Binck ProTrader, de Binck SquawkBox en de Alex iPhone App geïntroduceerd. Ook werd in 2010 bij Alex een groot aantal gratis webinars gegeven. Van de grootbanken heeft ABN Amro de achtervolging ingezet door TradeBox te verbeteren en gratis aan te bieden. De grootbanken zijn echter volgend ten opzichte van de specialisten.

Onderzoeksopzet

BeursBulletin heeft voor het zesde jaar op een rij een uitgebreid kwalitatief onderzoek gedaan naar acht Nederlandse aanbieders van online beleggingsdiensten. De aanbieders zijn beoordeeld op acht criteria, dit zijn: ‘Gebruiksvriendelijkheid’, ‘Klantenservice’ ‘Voortraject’, ‘Uptime’, ‘Prijs per order’, ‘Snelheid website’, ‘Handelsmogelijkheden’ en ‘Beleggingsinformatie’. Het onderzoek onderscheidt actieve en passieve beleggers.

Uw mening

Nogmaals: ik vind het persbericht karig daar het gehouden is onder experts. Daarnaast wordt er geen openheid geboden hoe een rapportcijfer tot stand is gekomen en vooral het kostenaspect blijft duister.

Bij welke broker belegt u zelf en waar let u zelf op? Ik laat graag het woord aan u over. U kunt hieronder reageren.

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Recente reacties

Dit bericht heeft 4 reacties
  1. Ik ben aleen geinteresseerd in kosten, service en fondsen waarin te handelen,
    Zowel Alex als Binck ziin duur t.o.v. IB en Lynx. Alex heeft een optie berekingsmodel dat margin bij combinaties verkeerd berekend. Al die zgn klantvriendelijke toevoegingen zijn volkomen overbodig. Dat geldt ook voor de Tradebox en zo. De ordermogelijkheden voor Nederlandse brokers zijn uiterst beperkt. Geen Stoploss op opties , turbo’s, enzo. Geen trailing stops. Geen OCO enzovoorts. Kortom: achterlijk.

  2. Aangezien klanten in veel gevallen geen compleet beeld hebben van de verschillende tarieven, handelsmogelijkheden, beleggingsinformatie, uptime en snelheid van de website en bijvoorbeeld de kwaliteit van de klantenservice, heeft BeursBulletin gekozen voor zeer arbeidsintensieve opzet. In het onderzoek zijn de aanbieders beoordeeld op acht hoofdcriteria.

    De onderzoekers hebben zich opnieuw bij de aanbieders als geheel nieuwe klant aangemeld. Vervolgens is met de inloggegevens de website onderzocht op de hoofdcriteria en hun onderdelen. Het voordeel van deze aanpak is dat het gehele traject van de dienstverlening van begin tot einde wordt doorlopen, geanalyseerd en beoordeeld.

    De acht hoofdcriteria zijn onderverdeeld in één of meerdere onderdelen. Voor deze onderdelen is een normering ofwel een maximale score geformuleerd. De onderdelen krijgen een norm van 1 tot 6, waarbij 6 als zeer belangrijk wordt aangemerkt en 1 als minder belangrijk. De som van deze normen van de onderdelen leveren een totaal op voor het gehele criterium.

    Elke aanbieder krijgt vervolgens een waardering voor elk van de onderdelen. De optelsom van de waardering levert een totaalscore per criterium op. Deze totaalscore per criterium wordt afgezet tegen de norm per criterium. De mate waarin de aanbieder voldoet aan de norm levert een cijfer op van 0 tot 10, waarbij 10 als ‘uitmuntend’ wordt aangemerkt. Dit rapportcijfer per onderdeel wordt opgenomen in een scorebord, waarna door toepassing van een weging een totaalwaardering volgt. Het resultaat is een ranglijst van de onderzochte aanbieders.

    Deze onderzoeksmethode is gelijk aan de brokeronderzoeken van BeursBulletin in voorgaande jaren. Het hanteren van dezelfde methodiek biedt de mogelijkheid om de ontwikkeling van de prestaties per broker/bank in de tijd te vergelijken.

    1. Friesland Bank had misschien moeten worden opgenomen, maar dan niet als serieze partij. Zie bijvoorbeeld onderstaande tarieven:

      Tarieven BeursOrderLijn
      Starttarief per order € 13,50
      Plus over transactiewaarde 0,25%
      Minimum per transactie € 20,-

      Aan- en verkoop opties Euronext Amsterdam Openingstransactie € 7,10 per contract
      Sluitingstransactie € 5,50 per contract
      Minimum per transactie € 15,-

      Dit is duidelijk buiten mededinging.

      Met vriendelijke groet,

      BeursBulletin.nl
      Harm van Wijk

      http://www.beursbulletin.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN