Als er één bedrijf in de wereld is, dat klanten aan zich weet te binden, is het Apple wel. Alles wat Steve Jobs, en dus Apple, aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Of het nu om de iPod, de iPhone of de iPad gaat, de verkopen stijgen de pan uit. Stagnatie lijkt er alleen op te treden doordat er soms door productieproblemen niet aan de vraag kan worden voldaan. Beleggers en analisten zijn razend enthousiast, maar is dat op de huidige koers nog steeds terecht?
De recent gepubliceerde kwartaalcijfers waren wederom beter dan verwacht. De omzet steeg met 67 procent en de netto winst met 70 procent. Apple, in 1997 op sterven na dood, heeft zich sinds die tijd opgewerkt tot de meest toonaangevende speler in de technologiesector. Het bedrijf is in marktwaarde gemeten inmiddels het grootste technologiebedrijf ter wereld. Wat alle beursgenoteerde ondernemingen aangaat, moet Apple alleen nog ExxonMobil boven zich dulden. Met een bedrag van 51 miljard dollar aan kasreserves heeft de onderneming meer cash op de balans staan dan de totale beurswaarde van bijvoorbeeld Nokia of Sony.
Hoe goed de kwartaalcijfers iedere keer ook zijn, toch rust men bij Apple niet op zijn lauweren, maar blijft men inzetten op innovatie om de concurrentie iedere keer een stap voor te zijn. Dat die niet slaapt, toont met name Samsung aan. Onlangs introduceerde het Koreaanse bedrijf de concurrent van de IPad, al zijn er wezenlijke verschillen. Zo is de Samsung Galaxy tab veel kleiner dan de IPad en kan er ook mee worden gebeld. De prijsstelling is eveneens anders. De Samsung Galaxy wordt met een prijs ruim boven de 700 euro veel hoger in de markt gezet dan Apple met haar iPad, waarvan er het afgelopen kwartaal 4,19 miljoen werden verkocht. Ik schat in dat de markt groot genoeg is om beiden zonder problemen naast elkaar te laten bestaan.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Samsung Galaxy is het formaat van de iPad niet alleen zeer geschikt als notebook, maar ook als ereader, voor het downloaden van kranten en tijdschriften, het kijken van films, het spelen van spelletjes, etc. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlandse iPad bezitters bijna onafscheidelijk zijn van hun hebbeding, 90 procent gebruikt hun iPad dagelijks. Gunstig voor Apple is dat de iPad ter vervanging van netbooks of notebooks ook voet aan de grond begint te krijgen op de zakelijke markt, een tot nu toe voor Apple redelijk onontgonnen terrein. Om de contacten met die markt zo goed mogelijk te laten verlopen, knoopt Apple daarom banden aan met bedrijven die daar wel ervaring mee hebben.
Op de consumentenmarkt timmert Apple verder aan de weg. Onlangs zijn er twee nieuwe modellen Mac Book Air geïntroduceerd. Daarnaast is Apple bezig met Apple TV, waar het mogelijk wordt om on demand tv-series en films te downloaden. Na het succes van iTunes, zou Apple daarmee op termijn naar mijn mening ook zo maar de strijd om het nieuwe televisiekijken kunnen winnen.
Apple beschikt voor de komende tijd over nog meer groeiaanjagers. Zo zal de onderneming steeds meer gaan verdienen aan de applicaties die op de iPhone en de iPad worden aangeboden. De verwachting is dat over vijf jaar meer mensen mobiel internetten dan dat er over het vaste net wordt gesurft. Als gevolg daarvan zal de mobiele advertentiemarkt ook veel sneller groeien en laat Apple daar nu net een stevige vinger in de pap hebben.
Voor de iPhone ligt ook een mooie toekomst in het verschiet, zeker als in de Verenigde Staten de exclusiviteit van AT&T afloopt. De Chinese markt biedt eveneens volop groeimogelijkheden. Apple schijnt een eigen SIM-kaart te ontwikkelen. Hiermee wil Apple de verkopen van het toestel via webwinkels eenvoudiger maken. Dit is met name in Europa handig, omdat bijna alle mobiele aanbieders dezelfde GSM-techniek gebruiken.
Apple zal zich steeds meer gaan ontpoppen tot spin in het web in content land. Nu al is de onderneming met de iTunes store de grootste muziekverkoper ter wereld en met de iPad is daar het digitale boek bij gekomen. Toen er op de introductiedag van de iPad 300.000 exemplaren over de toonbank gingen, werden er direct ook 250.000 digitale boeken verkocht.
Hoewel zelfs in de lekkerste appeltaart wel een pitje zit, blijf ik enthousiast over het aandeel. Want hoewel de grote hoeveelheid cash op de balans het rendement op het eigen vermogen kan schaden, bewijst Apple waarom het opbouwen van een goede naamsbekendheid, een uniek product en voortdurende innovatie zo belangrijk is. Het bedrijf wil iedere keer weer de beste zijn en is op 16 keer de verwachte winst voor 2011 niet overdreven duur. Vanaf afgelopen januari ben ik voor mijn klanten al in Apple belegd en voorlopig blijf ik dat.
Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Apple in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
1% winst elke week gedurende 8 jaar.
Het aandeel Apple (AAPL) heeft gisteren een recordhoogte bereikt van $330,20.
Op 21 april 2003 stond de koers op $6.57 (gecorrigeerd voor aandelensplitsing).
Dat betekent dat het aandeel sindsdien 50,26 maal over de kop is gegaan in 402 weken, een gemiddelde winst van 0,979% per week.
Met andere woorden, Apple is gemiddeld 1% per week gedurende bijna 8 jaar gestegen.