Als u gelooft dat de beurzen volgend jaar weer terugkeren naar normale omstandigheden, dus dat beleggers weer meer risico gaan nemen, dan is het januari-effect wat voor u.
In de afgelopen decennia is er veel geschreven over welke maanden mooie koersontwikkelingen laten zien en welke niet. Een bekende beurswijsheid dat hier op inspeelt luidt: “Sell in May and go away, but remember to come back in September”, ook wel de Halloween-indicator genoemd. Volgens deze wijsheid moeten aandelen dus worden verkocht in mei, en dan weer gekocht worden in september. Het idee er achter is dat beleggers geen risicovolle posities willen innemen tijdens de vakantieperiode.
Uit een onderzoek uit 2002 blijkt dat dit seizoensgebonden patroon opgeld deed in 36 van de 37 ontwikkelde beurzen en opkomende markten. Dit effect was in het bijzonder sterk in Europa. Het patroon kan worden veroorzaakt door seizoensfluctuaties in optimisme onder beleggers.
Seizoensaanpassingen
Er kan echter een kritische kanttekening gemaakt worden op deze beurswijsheid. Verkopen in mei is namelijk niet wat mensen daadwerkelijk doen.
Amerikaanse en Canadese onderzoekers vonden dat beleggers in het voorjaar optimistischer zijn en in het najaar juist voorzichtiger.
In de studie hebben de auteurs gekeken naar de manier waarop geld tussen verschillende categorieën beleggingsfondsen stroomt om te ontdekken dat mensen eerder geneigd zijn om risicovolle beleggingen te kopen in warmere maanden, maar dat ze later in het jaar meer risicoavers zijn, meer kans om hogere risicovolle activa te verkopen om veiliger te kopen.
Dit optimisme in de lente wordt zelfs weerspiegeld in de financiële media. In een in 2014 gepubliceerde paper gebruikten twee Japanse onderzoekers een text-mining-techniek om de sfeer van krantenartikelen tussen 1986 en 2010 te analyseren. Ze vonden een verhoogd optimisme in de eerste helft van het kalenderjaar, wat leidde tot pessimisme in de tweede helft.
De oorsprong van deze seizoensgebonden gemoedscyclus ligt misschien in de seizoenen zelf. Sommige economen beweren dat wisselende temperaturen, daglengte en zonlichtniveaus in de loop van het jaar het gedrag van beleggers kunnen beïnvloeden en zo markten laten bewegen.
Lisa Kramer heeft bewijs gevonden dat er inderdaad een seizoensgebonden effect is op de investeringsgewoonten van mensen. Ze wijst op seizoensgebonden affectieve stoornis – SAD – en hoe lang, koud, donkere winters mensen minder optimistisch kunnen maken over beleggen. “Mensen zijn zich er niet vaak van bewust dat hun humeur hierop kan inspelen, maar het bewijs komt binnen”, zegt ze.In een eerdere studie van 2003 door dezelfde Amerikaanse en Canadese auteurs die seizoensinvesteringsgedrag identificeerden, werden ook seizoensgebonden voorkeuren voor verschillende soorten investeringen gekoppeld aan SAD .
Uit een vergelijking van de beursindexgegevens van landen op verschillende breedtegraden met hun seizoensgebonden daglichtfluctuaties, vonden de onderzoekers een zogenaamd “SAD-effect” in de seizoenscyclus van aandelenrendementen die “zowel significant als substantieel” was.
De rendementen waren het laagst in september, stijgen in de herfst en pieken net na de winterzonnewende (eind december) voordat ze opnieuw dalen en afvlakken in de lente en de zomer.
De resultaten op het zuidelijk halfrond (Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika) waren zes maanden uit fase met het noordelijk halfrond en weerspiegelden de seizoenen. Cruciaal is dat hoe dichter de landen bij de polen waren en hoe korter hun winterdagen, hoe meer het winter-SAD-effect wordt uitgesproken.
“Het helpt ons te begrijpen waarom markten zo vluchtig kunnen zijn”, zegt Kramer. “Het helpt ons een stap terug te doen ten opzichte van onze [emotie-gedreven] beslissingen.”
Toch is voorzichtig zijn niet altijd een goede zaak bij beleggen. Stabiele beleggingen zoals staatsobligaties leveren doorgaans op lange termijn lagere rendementen op dan risicovollere aandelen met een hoger rendementspotentieel. Te hoge voorzichtigheid kan er zelfs toe leiden dat mensen grotere risico’s nemen om verlies te voorkomen.
Waarom meer rendement in de winter
Als veel beleggers voorzichtiger worden wanneer het buiten donker is en het rendement over het algemeen lager is voor voorzichtige beleggingen, waarom zou het totale rendement dan stijgen in de winter?
Als voorzichtige beleggers hun risicovollere activa in de herfst verkopen, betekent dat een lagere prijs. Deze koers is dan juist een stimulans voor degenen die bereid zijn het risico te nemen. Omdat deze kwaliteitsinvesteringen voor een koopje werden gekocht, zijn de rendementen onevenredig hoog wanneer de markt uiteindelijk terugkeert aan het einde van de winter, aldus de auteurs, wat het algehele rendement ten goede komt.
Maar om zeker te zijn … er zijn verschillende kanttekeningen.
Seizoensgebondenheid bestaat, maar het is maar een deel van de investeringspuzzel.
Ten eerste is het effect ‘verkopen in mei’ slechts een van de vele seizoenscycli die de aandelenkoersen beïnvloeden. Andere bevatten het januari-effect, het vakantie-effect en het maand-van-maand-effect. Deze effecten zijn meestal sterker in aandelen met een kleine marktkapitalisatie (aandelen van bedrijven met een marktkapitalisatie van minder dan $ 2 miljard).
Ten tweede, en wat nog belangrijker is, is seizoensgebondenheid slechts een van de vele, vele factoren die van invloed zijn op de aandelenmarkt. De rendementen in een bepaalde jaar kunnen aanzienlijk afwijken van seizoenspatronen. Wie op zoek is naar beleggingsbegeleiding, kan beter de thermometer negeren en in plaats daarvan een gekwalificeerde financieel adviseur bellen.
“Er is seizoensinvloeden op de aandelenmarkt, maar er zijn gemengde argumenten of aanwijzingen over waarom,” zegt Mark Ma, een professor in accounting aan de American University in Washington, DC. Hij hecht belang aan het SAD-effect, maar wijst naar een plek als ‘Singapore, waar het weer bijna het hele jaar hetzelfde is – rond de 32 graden Celsius – maar ze hebben dit effect nog steeds gevonden.
Ik denk dat [daglicht en temperatuur] hierin een grote rol spelen, maar het is waarschijnlijk niet de enige reden dat er seizoensgebondenheid is. ”
Januari-effect
Er zijn andere adagia die suggereren te beleggen in andere tijden van het jaar, zoals het ‘januari-effect’ – een stijging van de aandelenkoersen tijdens de eerste maand van het jaar – of december ‘Santa Claus rally’, een soortgelijke boost die is gekoppeld aan optimisme in vakantieperiodes (en kerstbonussen). Naast de slechte beursmaanden in de zomer, leert de geschiedenis ons dat de maand januari vaak mooie koerswinsten oplevert.
De experts zeggen …
Hoewel het goed is om rekening te houden met seizoensgebondenheid, moet je meer aandacht besteden aan concreet bewijs, zoals groeipotentieel voor een bedrijf of hoe winstgevend het vorig jaar is geweest, zegt Haran Segram, een klinische assistent-professor in financiën aan de New York University.
“Ik ben een groot voorstander van de fundamentals van een aandeel: de cashflow, het risico en de groei, in plaats van de specifieke maand om te investeren,” zegt hij.
Segram is het ermee eens dat, zelfs in de deprimerende wintermaanden, bijvoorbeeld je niet moet laten leiden door je beleggingsbeslissingen.
“Mensen hebben een emotionele band met geld“, zegt hij. “Ze zien dat het de middelen heeft voor hun troost en glorie in de toekomst. Maar mensen nemen geen rationele beslissingen in een tijd dat het om geld gaat. Ik zeg het tegen mijn studenten, het is een spelletje geduld. “Kramer is het daarmee eens.
“Neem een holistische kijk,” zegt ze. “Regelmatig bijdragen aan uw pensioensparen. Dat is de beste benadering van succes. Wanneer we de markt te slim af willen zijn, komen we vaak van een koude kermis thuis. ”
Het goed en juist inschatten is een hele tour de force. Als daar dan ook nog emoties bij komen kijken, dan is dat zeker voor de particuliere belegger bijna een onmogelijkheid. Het verkeerd inschatten van de markt kost vooral particuliere beleggers veel geld, veel meer dan tot nu toe was aangenomen.
Voor een consistente winst heeft u consistent handelen nodig en dat blijkt voor particulieren lastig te zijn. Dat consistent handelen kan bijvoorbeeld door middel van het systeem DaxTrader dat wij ontwikkeld hebben op de Duitse beursgraadmeter DAX. KLIK HIER voor meer informatie.
Bron: BBC