Na de koersrally van de afgelopen maanden neemt een aantal beleggers winst. Niet zo verwonderlijk, want het macro-economische beeld is nog niet onverdeeld positief. Toch blijven er volgens mij, als je een beetje zoekt, zijn er voldoende investeringsmogelijkheden met een aantrekkelijk rendementsperspectief te vinden.
Google is daar naar mijn mening een mooi voorbeeld van, zeker nu de strijd in de markt voor smartphones steeds heftiger wordt. Wel bekend is de strijd tussen Apple en Samsung. Recent is Microsoft ook op het strijdtoneel verschenen, toen het bij de Europese Commissie een klacht indiende tegen Motorola. Van deze onderneming is sinds vorig jaar de divisie mobiele telefonie voor een bedrag van 12,5 miljard dollar in handen gekomen van Google.
Google is het bedrijf achter de Google-zoekmachines en is opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Google is in zijn bestaan uitgegroeid tot één van de grootste spelers in de ICT-industrie. In de Verenigde Staten wordt ongeveer 65 procent van de zoekopdrachten via Google uitgevoerd, wereldwijd ligt dit percentage nog hoger. De afgelopen jaren heeft de onderneming onder andere You Tube en Double Click overgenomen. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is Google momenteel het sterkste merk ter wereld.
De inkomsten worden voornamelijk gegenereerd door de verkoop van advertenties. Daarnaast kunnen websites tegen betaling gebruikmaken van de zoektechniek. Google verkoopt op twee manieren advertenties: naast en boven de zoekresultaten op de pagina’s van de eigen zoekdiensten en op pagina’s van de uitgevers die advertentieruimte beschikbaar hebben gesteld. Adverteerders betalen per click (cost per click) of betaling per vertoning (cost per mileage). Adverteerders kunnen bij populaire zoektermen tegen elkaar opbieden, een veilingsysteem dus.
Andere producten dan wel diensten van de onderneming zijn bijvoorbeeld Google Maps, Google Street View, Google Picasa, Google Translate, Google Earth en Google Android. Met name dat laatste is interessant. Android is een open source platform voor mobiele telefoons en tablets gebaseerd op Linux en Java. Vorig jaar werden er wereldwijd 550.000 Android telefoons per dag verkocht. Android is daarmee het meest verkochte besturingssysteem op mobiele telefoons.
Afgelopen januari rapporteerde Google enigszins teleurstellende kwartaalcijfers. De onderneming rapporteerde een winst per aandeel van 9,50 dollar terwijl analisten een dollar meer hadden verwacht. Deze tegenvaller kwam onder andere door toenemende (personeels-)kosten, afnemende advertentie-inkomsten uit Europa, maar vooral door de sterkere dollar. Het aandeel daalde een kleine 10 procent.
Google watchers vonden deze daling een koopmoment, gezien de nog steeds ongekende mogelijkheden. De groei viel weliswaar iets tegen, maar de fundamenten van het bedrijfsmodel staan nog recht overeind. De costs per click daalden dan wel met 8 procent, maar daar staat tegenover dat de volumes met 34 procent stegen. Per saldo steeg de omzet nog altijd met ongeveer 25 procent. Hoeveel bedrijven kunnen dat navertellen? Wat wel speelt is dat door de razendsnelle opkomst van de smartphone het vaste PC-gebruik, en daardoor het aantal clicks op een vaste PC, afneemt. Adverteerders betalen meer voor clicks op een vaste PC dan op een smartphone.
Tegen de achtergrond van de spectaculaire opkomst van Facebook is Google in mijn ogen nog steeds een interessantere speler. Ook Facebook zal het moeten hebben van advertentie-inkomsten (en de verkoop van persoonlijke gegevens?).
Nog een ander belangrijk punt is dat Google in al meer dan 180 landen, zo’n beetje de hele wereld dus, over een banklicentie beschikt. Dit zal mede vooruitlopend zijn op nieuwe ontwikkelingen waarbij het betalingsverkeer zal gaan plaatsvinden via de smartphone. Banken opgepast dus! Het is zeer de vraag of deze bureaucratische instellingen met hun dure kantorennetwerk de veranderingen van de komende jaren zullen kunnen bijhouden.
Al met al staat Google ijzersterk met een cashpositie van 40 miljard dollar en de fenomenale positie in besturingssystemen voor smartphones. Het gaat er, kort door de bocht, in feite naar toe dat alle smartphones die geen Apple heten, bestuurd worden door Android. Daar bovenop kan de onderneming blijven profiteren van de verschuiving van de reclamebudgetten van de traditionele media naar internet.
Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Google in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.