Booking Holdings, tot voor kort beter bekend als Priciline.com, is de grootste beursgenoteerde online reisorganisatie ter wereld. Het bedrijf heeft haar naam aangepast naar haar belangrijkste dochteronderneming; Booking.com. De overname in 2005 van het in Amsterdam opgerichte Booking.com voor ‘slechts’ 135 miljoen dollar was de meesterzet die het bedrijf maakte tot wat het nu is.
De onderneming biedt haar diensten aan via de merken Booking.com, Priceline, Agoda, Kayak, Rental Cars en Open Table. Het betreft websites waar boekingen kunnen plaatsvinden voor reizen dan wel reis gerelateerde diensten. Daarnaast heeft Booking een belang van omgerekend 2 miljard dollar in de Chinese concurrent CTrip. Van deze laatste wordt verwacht dat het in de toekomst nog groter zal gaan worden dan Booking. In marktkapitalisatie gemeten is deze laatste momenteel nog vier keer zo groot is.
Na teleurstellende cijfers over het vierde kwartaal van 2017 van Expedia en Trivago, boekte Booking Holdings uitstekende resultaten. Booking rapporteerde over het vierde kwartaal een verlies van 555,5 miljoen dollar, ofwel 11,41 dollar per aandeel. Een jaar eerder werd er nog een winst per aandeel van 13,47 dollar gerapporteerd. Het verlies ontstond echter door allerlei eenmalige posten waaronder de nieuwe belastingwetten van Trump. Wanneer er geen rekening wordt gehouden met deze ‘non-recurring costs’, bedroeg de winst 16,86 dollar per aandeel (totaal 836 miljoen dollar). Dat was 19 procent niet alleen beter dan de 14,21 dollar van het jaar eerder, maar ook dan de 14,12 dollar die analisten verwachtten. De omzet in het vierde kwartaal versloeg met2,8 miljard dollar, +19 procent op jaarbasis, eveneens de verwachtingen van analisten. Over het gehele jaar rapporteerde Booking een (aangepaste) winst van 3,85 miljard dollar en een omzet van 12,68 miljard dollar.
Zoals gebruikelijk kwam Booking met een voorzichtige outlook voor het lopende kwartaal. Het bedrijf verwacht een winst per aandeel in de range van 10,00-10,40 dollar. Analisten gingen uit van 15,62 dollar. Als gevolg van de standaard voorzichtige outlook zakte de afgelopen kwartalen het aandeel altijd fors. Dit keer ging het echter anders. Het aandeel steeg in de opening met ruim 8 procent en sloot 6,8 procent hoger op 2.034,04 dollar.
Analisten zijn huiverig voor de mogelijke verschuiving van boekingen van hotels naar privé aangeboden locaties via Airbnb. Booking heeft deze dreiging onderkend en hierop actie ondernomen. Booking heeft inmiddels 590.000 non-hotel listings (+49 procent jaar op jaar). Dit zijn overnachtingsmogelijkheden in privébezit en dus vergelijkbaar met die van Airbnb.
Van Booking wordt gezegd dat het de grootste betaler aan zoekmachine Google is voor ‘online-search keywords’. Afgelopen jaar betaalde Booking zo’n 3,5 miljard dollar aan Google om de reiziger naar hun eigen websites te lokken. Booking beschikt ook over een groot team aan knappe koppen die constant allerlei nieuwe ‘trucs’ bedenken om de consument te verleiden tot een bezoek aan de pagina en tot het doen van de boeking. Het gaat om het genereren van zoveel mogelijk ‘clicks’.
Hoewel we het ons in Nederland nauwelijks kunnen voorstellen, staat het boeken van reizen via internet vaak in de kinderschoenen. Wereldwijd wordt slechts ongeveer 30 procent van de reizen via internet geboekt. Dit zal de komende jaren veranderen. Niet alleen voor het boeken van reizen en hotels, maar ook voor het huren van auto’s en het reserveren in restaurants.
De afgelopen jaren is al vaker gebleken dat Booking gevoelig is voor externe factoren. Denk hierbij aan terroristische aanslagen, stand van de economie, natuurgeweld en vreemde valuta. Desondanks lukt het de online reisorganisatie te blijven groeien wat betreft het aantal boekingen. Alleen is soms de ene keer de groei wat uitbundiger dan de andere keer, en vice versa. Het is dan ook een aandeel voor de wat meer offensieve belegger.
Gezien het groeipad van Booking de afgelopen jaren is het aandeel met een koerswinstverhouding van 25 niet overdreven duur. De afgelopen 10 jaar groeide het bedrijfsresultaat van Booking gemiddeld met 42 procent per jaar. Dit is sneller dan Apple, Amazon, Alphabet of Netflix om maar een paar bedrijven te noemen.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Booking in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Start met Automatisch Beleggen
Het aandeel van de online aankopen in de VS is in 2020 gestegen tot meer dan 20 procent van de totale detailhandelsverkopen.
In tijden van lockdown en contactbeperkingen brengen mensen over de hele wereld de tijd door met computer- en videogames.
Waarderingen van bedrijven hebben de wereldeconomie altijd in spanning gehouden.
Een van de lessen van deze pandemie is waarschijnlijk dat de digitale wereld beter bestand is tegen dit soort schokken dan de reële wereld.