International Business Machines Corporation, beter bekend als IBM, is een Amerikaanse multinational in de technologie branche. De onderneming is opgericht in 1911, als fusie van drie bedrijven en kon in haar beginjaren hard groeien door de uitvinding van ponskaarten. Daarmee konden diverse gegevens van de overheid worden opgeslagen. Wellicht is IBM onder (oudere) beleggers beter bekend van de Personal Computer (PC), die in de jaren ’80 in grote getalen op de markt werden gebracht.
Waar het aandeel van de onderneming in de jaren ’60 en ’70 nog tot de ‘nifty fifty’ behoorde, de zogenaamde ‘one decision stocks’ die je ‘gewoon’ kon kopen en wegleggen, ging het de afgelopen jaren bij IBM bedrijfsmatig niet over rozen. Op de oude hardware business werd in rap tempo door toenemende concurrentie op zowel de marge als ook de omzet ingeleverd. Afgelopen jaar daalde de totale omzet met 12% ten opzichte van 2014. Dit was onder andere te wijten aan een dure dollar, maar vooral aan een teruggang bij de verkoop van traditionele producten door meer (prijs)concurrentie.
IBM krijgt van beleggers nog steeds het stempel van oude tech, maar dit is eigenlijk onterecht. De onderneming weet zich al ruim een eeuw staande te houden en dat kan alleen als je niet stil blijft zitten. Zo is IBM de laatste jaren bezig zichzelf om te vormen van een hardware producent naar een softwaremaker en dienstverlener voor de zakelijke markt. In de jaren 2001 en 2002, na het knappen van de dotcom bubbel, kocht het bedrijf voor enkele miljarden aan IT bedrijven. De prijzen die ze daarvoor betaald hebben waren achteraf redelijk gunstig.
Op een aantal vlakken loopt IBM tegenwoordig voor op de rest van de markt. Veel van de minder winstgevende business is verkocht en de focus ligt nu op groei richting data-analyse, cloud, mobiele apparaten en beveiliging. Hoewel deze activiteiten (nog) slechts een gering gedeelte van de totale omzet behelzen, hebben ze wel degelijk de potentie om het bedrijf in de toekomst hard te laten groeien.
Onlangs kocht IBM Bluewolf; een onderneming die zich richt op het adviseren van bedrijven met het gebruik van Cloud diensten (waaronder het CRM systeem van Salesforce). IBM kan hiermee, naar verwachting, haar bestaande klanten beter bedienen en zo behouden. Inmiddels zet de good-old Big Blue ongeveer 4,5 miljard dollar om in de cloud.
Een goed voorbeeld van de focus op de cloud is de Watson artificial intelligence software. Watson is een (cognitief) technologisch platform dat in staat is om enorme hoeveelheden data te analyseren en hiervan te leren. Watson kan worden ingezet om bedrijven en instituten te helpen met de analyse van big data, maar het kan tevens ontwikkelaars helpen om de zelflerende systemen eigenhandig te bouwen. Volgens IBM zijn er nu intussen ongeveer 100 bedrijven die door Watson gecreëerde systemen maken en verkopen. IBM ontvangt hiervan een gedeelte van de omzet van het betreffende product. Watson is hierdoor één van de snelst groeiende afdelingen binnen IBM. Op korte termijn zou het al kunnen uitgroeien naar 1 miljard dollar omzet. Tevens maakt IBM, door middel van ‘door het brein-geïnspireerde’ chips, ook grote stappen in cyber security.
Daarnaast heeft IBM groot ingezet op de blockchain technologie met als doel deze technologie gebruiksklaar te maken voor ’s werelds grootste bedrijven. Alle recente investeringen bieden natuurlijk niet de garantie voor succes dan wel winstgevendheid, maar het gegeven dat IBM zo actief is, verhoogt wel de kans op succes in minimaal één van de markten.
De koerswinst verhouding van 11,3 op basis van de winst van 2016 is relatief laag. Beleggers lijken zich vooralsnog vooral te focussen op de dalende inkomsten uit de hardware kant. Volgens mij zouden zij IBM echter meer moeten gaan waarderen als een leider in high-end software. De huidige waardering biedt daarmee veel potentie tegen een relatief lage prijs. Door de lange historie en sterke cashflow betaalt IBM een, voor Amerikaanse begrippen, hoog dividend van 3,43 procent. IBM is hiermee één van de ‘Dogs of the Dow’.
Auteur noch cliënten van Fintessa hebben positie in IBM. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer