Recessie, begrotingstekorten, schuldenproblematiek: angst regeert bij beleggers en consumenten. Toch blijft de omzet en winst van verkopers van luxegoederen nog steeds stijgen. Was 2010 al een goed jaar met een stijging van 13 procent naar circa 173 miljard euro, ook dit jaar zal de wereldwijde verkoop van luxegoederen weer dubbelcijferige groei laten zien. Adviesbureau Bain berekende dat in 2011 de verkoopopbrengst van luxegoederen verder zal stijgen naar ongeveer 191 miljard euro (+10 procent).
De bekende luxegoederenconcerns laten dan ook prachtige verkoopcijfers zien. LVMH, Prada, Burberry en andere concerns verhogen telkens hun verwachtingen weer. Volgens bestuursvoorzitter Carlos Ghosn van Renault-Nissan gaat de auto-industrie volgend jaar opnieuw een recordjaar tegemoet. Tenminste, zolang de Europese schuldencrisis binnen afzienbare tijd wordt opgelost.
De verkopers van luxe automerken kunnen de vraag eveneens maar nauwelijks aan. Zo ook Porsche. Over de eerste negen maanden van dit jaar werden er bijna 40 procent meer auto’s afgeleverd. In aantallen uitgedrukt betekent dit dat er in deze periode wereldwijd maar liefst 90.972 Porsches op kenteken werden gezet.
China is, net als bij de modeconcerns, de grootste groeimotor voor Porsche. Het aantal verkochte auto’s van het merk groeide daar met ruim 86 procent naar 19.141 stuks. De Porsche Cayenne is het best verkochte model, op de voet gevolgd door de Panamera.
Erg veel wordt er verwacht van het in 2013 te introduceren model Cajun, een kleinere versie van de Cayenne. Daarom maakte Porsche bekend om de productiefaciliteit in Leipzig uit te breiden. Hier wordt maar liefst een half miljard euro voor uitgetrokken. Porsche verwacht het aantal verkochte auto’s hiermee te kunnen opschroeven van120.000 in2011 naar ruim200.000 in 2018.
De zaken gaan dus zeer goed voor Porsche. Het lijkt logisch om dan te denken dat het aandeel ook wel een hoogvlieger zal zijn. Dit valt echter tegen. Op het moment van schrijven staat het aandeel ongeveer 34 procent lager dan ultimo 2010. Concurrenten VW en BMW noteren dit jaar slechts 4 procent lager en Daimler (Mercedes) ongeveer 24 procent.
Dat het aandeel Porsche van de Duitse autoproducenten het meest is gedaald ligt niet aan de operationele gang van zaken, maar heeft een bijzondere oorzaak. Vanaf 2008 heeft Porsche geprobeerd om Volkswagen over te nemen. Maar het gegeven dat Porsche heimelijk probeerde een belang in VW op te bouwen, lekte uit. Ook moest de sportwagenfabrikant de inmiddels substantiële belangen melden bij de Duitse AFM.
Hierdoor vloog het aandeel VW omhoog en moest Porsche circa 10 miljard euro schuld aangaan om een uiteindelijk belang van 51 procent te verkrijgen. Deze berg schuld werd Porsche in 2009 bijna fataal. Het bedrijf werd echter gered door een deelname van Qatar, een aandelenemissie en door Volkswagen met het voorstel om te gaan fuseren.
De daadwerkelijke fusie zou eind dit jaar beklonken worden, maar onlangs werd aangekondigd dat deze voorlopig wordt uitgesteld als gevolg van de rechtszaken die beleggers hebben aangespannen tegen Porsche betreffende koersmanipulatie. Door de onbekende grootte van de verplichtingen die hieruit voort zou kunnen vloeien, kunnen beide partijen niet de waarde van Porsche bepalen.
In het geval van uitstel afstel komt, heeft Volkswagen het recht om de automobielactiviteiten op te kopen uit de boedel van Porsche. Porsche wordt dan een houdstermaatschappij van 51 procent van de aandelen VW. De revenuen uit de verwachte succesvolle autoverkopen van Porsche in 2012 en later komen dan toe aan het Volkswagenconcern (en vervolgens indirect aan de grootste aandeelhouder: Porsche).
Als gevolg van deze onzekerheden noteert het aandeel Porsche Holding SE met een flinke discount. Voor diegenen die een speculatief gokje willen wagen, is het aandeel aantrekkelijk. Van de door Bloomberg geraadpleegde 35 analisten geven 18 een koopadvies. Ze komen gezamenlijk tot een twaalfmaands koersdoel van 56,17 euro (een plus van ruim 40 procent).
Diezelfde analisten komen tot een verwachte winst per aandeel van 7,19 euro over 2011. Daarmee bedraagt de koers/winstverhouding ongeveer 5,5 en dat is lager dan de andere Duitse automerken.
Zoals gezegd heeft dat een reden en is een belegging in Porsche zeer risicovol vanwege de onzekerheden in de nabije toekomst. Net als met de auto’s van het merk, zou de belegger wel eens uit de bocht kunnen vliegen. Gebeurt dit niet, dan is een ritje in Porsche genieten geblazen!
Auteur heeft privé noch een Porsche noch positie in de aandelen, klanten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer