Tesla is ongeveer 10 jaar geleden opgericht, waarna al snel Elon Musk, één van de oprichters van PayPal, een flinke som in de onderneming investeerde. Elon Musk is nu niet alleen de bestuursvoorzitter en grootaandeelhouder van de fabrikant van elektrische auto’s, maar hij verzorgt ook alle presentaties van de onderneming. Dat doet hij op een Steve Jobs-achtige wijze met volle zalen met fans.
Tesla is begonnen als fabrikant van omgebouwde Lotus sportauto’s die volledig elektrisch aangedreven waren. Deze elektrische auto was de eerste die meer dan 300 kilometer kon rijden op één opgeladen accu. De productie van die auto stopte in 2012. Sinds die tijd produceert Tesla het Model S, een auto voor het hogere segment (Mercedes E, BMW 5, Audi A6). Qua prestaties kan Tesla zich, afhankelijk van het type accu, met een accelaratie van 0 tot 100 kilometer in 4,4-6,2 seconden en een topsnelheid van 190-210 kilometer per uur meten met de concurrentie.
Met een volle accu kan zo’n 370 kilometer worden gereden. Dat is verreweg het verst van alle elektrische auto’s die op dit moment op de markt zijn. Ter vergelijk: de BMWi3, die onlangs werd geïntroduceerd, haal 190 kilometer op een volle accu.
De technologie van de accu van Tesla vindt haar oorsprong in de accu’s die in laptop’s worden gebruikt. Deze zogeheten lithium accu’s zijn samen met Panasonic doorontwikkeld voor automotive toepassingen. Het is één van de hoofdredenen waarom Daimler en Toyota een aandelenbelang hebben genomen in Tesla. Zij gebruiken de technieken van Tesla ook in hun eigen auto’s.
Tesla maakt heel veel componenten voor het Model S nog zelf. Hier is dus nog veel besparing mogelijk als er samenwerkingsverbanden met toeleveranciers of aandeelhouders als Daimler en Toyota worden aangegaan. Nu al neemt Tesla bijvoorbeeld de hendels voor knipperlichten af van Daimler. Andersom verkoopt Tesla ook accu- en andere onderdelen die nodig zijn voor het elektrisch rijden aan derden. De onderneming verdient in Californië en negen andere staten ook aan het verkopen van hun toegekende emissierechten aan andere autofabrikanten.
Het is mogelijk de accu van de auto op te laden op normale netstroom of op krachtstroom. Dat eerste duurt natuurlijk heel erg lang, het tweede moet veelal speciaal door een elektricien worden aangelegd. Om de actieradius nog verder te vergroten werkt de fabrikant van elektrische auto’s in de Verenigde Staten daarom aan de uitrol van een super charge netwerk. Bij de deelnemende stations aan dit netwerk kan men ofwel de accu van de auto in 30 minuten tijd voor ongeveer driekwart opladen of, tegen betaling van 80-100 dollar statiegeld, een nieuwe accu krijgen die in 90 seconden kan worden ingebouwd.
Het laatste halfjaar was Tesla al goed voor 8 procent van alle verkopen van luxe auto’s in de Verenigde Staten. Tesla is in 2010 naar de beurs gegaan tegen een koers van 17 dollar per aandeel. vandaag de dag noteren we al 155 dollar. Wat betreft marktwaarde is Tesla in z’n eentje inmiddels ongeveer 1,5 keer zo veel waard als Fiat en Peugeot samen. Voor 2014 wordt een omzet van 2,25 miljard dollar verwacht.
Over het eerste kwartaal van 2013 werd voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van de onderneming en geholpen door een paar eenmalige baten, onderaan de streep winst gemaakt. Zoals verwacht dook Tesla over het tweede kwartaal weer in de rode cijfers al was het verlies per aandeel van 20 dollarcent, exclusief bijzondere items, minder dan verwacht. Exclusief de eenmalige kosten was er zelfs een winst van 20 cent. Vanaf het derde kwartaal is de export van het Model S naar buiten de Verenigde Staten gestart. In Nederland zit er een Tesla-dealer in Eindhoven.
Zoals gezegd gaan de verkopen goed, maar het Model S is geen volumemodel. De echte grote verkoopaantallen wil Tesla gaan halen met een nieuw, goedkoper model. Het duurste onderdeel van de huidige Tesla auto’s is de accu. De onderneming denkt de kosten hiervan rond 2020 tot de helft te kunnen reduceren.
Van het uitstaande aandelenkapitaal is op het moment ongeveer 26 procent in handen van shortspelers. Om hun ongelijk te bewijzen zijn er dus voldoende uitdagingen. Maar ook de concurrentie zit niet stil. Zij gaan verder met het ontwikkelen van waterstofauto’s en het steeds zuiniger maken van benzine-, diesel- en gasmotoren. Tesla zelf moet hard werken aan het goedkoper maken van elektrische auto’s, zodat de markt van volledig elektrisch rijden toegankelijk wordt voor een groter publiek. Als ze dat goed op de rit krijgen en houden is de huidige hoge waardering gerechtvaardigd en kan de koers van het aandeel nog verder omhoog. Desnoods schiet Musk het met z’n SpaceX zelf de hemel in.
Auteur heeft zelf geen positie in het aandeel Tesla, cliënten van Fintessa evenmin. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer