Smurfit Kappa is met een marktkapitalisatie van 5,5 miljard euro’s werelds grootste fabrikant van golfkarton. De onderneming is marktleider in Europa. In Zuid-Amerika hoort het bij de top 3 en het groeit gestaag in Noord-Amerika. Smurfit Kappa is een fusie (2005) tussen het Britse Jefferson Smurfit en het Nederlandse Kappa en is tegenwoordig een Ierse multinational. Het hoofdkantoor staat in Dublin en het bedrijf heeft een beursnotering in Londen en Dublin (beide in euro). In Dublin vindt de meeste handel in het aandeel plaats.
Golfkarton wordt gebruikt voor dozen en presentatiemateriaal in winkels. De vraag naar golfkarton groeit stevig door nu steeds meer mensen artikelen bestellen via het internet en hun bestellingen geleverd krijgen in dozen in allerlei soorten en maten. Analisten verwachten dat de vraag naar verpakkingsmateriaal 4 procent op jaarbasis zal groeien (bij een economische groei van 1,5 procent). Het aanbod groeit met ongeveer 3 procent echter minder snel. Daardoor ontstaat er schaarste. Dat vindt z’n weerslag in de prijzen die vorig jaar tussen de 1 en 3 procent stegen. Naast golfkarton maakt Smurfit Kappa ook vouwkarton, kartonnen kokers en displays alsook papieren zakken. Papier voor kranten, tijdschriften e.d. wordt uitdrukkelijk NIET gefabriceerd.
De derde kwartaalcijfers waarop de nieuwe bestuursvoorzitter Tony Smurfit voor de eerste keer de toelichting verzorgde, waren goed. Het bedrijfsresultaat over het derde kwartaal groeide op jaarbasis met 77 procent van 93 miljoen naar 165 miljoen euro. Over de eerste negen maanden van het vorige jaar groeide het bedrijfsresultaat ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met 27 procent tot een bedrag van 408 miljoen euro. De omzet bleef gedurende 2015 gelijk en hield net als vorig jaar een niveau van zo’n 6 miljard euro vast. Dit heeft onder andere te maken met de verkoop van de divisie ‘massief karton’ aan een investeringsmaatschappij. Dit onderdeel was goed voor een omzet van 250 miljoen euro. Het concern bevestigde bij de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal de eerder afgegeven outlook voor het hele jaar.
Dat laatste geeft de burger moed, want Smurfit Kappa is gevoelig voor schommelingen in de valutakoersen en dan vooral die van de Latijns-Amerikaanse munten. Valutarisico’s worden overigens actief gemanaged. Dat moet ook wel, aangezien veel productie van Smurfit Kappa plaatsvindt in Venezuela. Afgelopen jaar paste het land ‘out of te blue’ de wisselkoers zeer fors aan. Hiervan heeft de onderneming veel last gehad, maar dat zit al in de koers verwerkt. Momenteel maakt Venezuela nog slechts 1 procent van het bedrijfsresultaat uit van de divisie ‘America’s’. 80 procent van het resultaat in deze divisie wordt gerealiseerd in de Verenigde Staten, Colombia en Mexico. De belangrijkste markt, Europa, presteert echter dusdanig goed dat de gebeurtenissen in Latijns-Amerika opgevangen kunnen worden. Hier gaat het economisch herstel gepaard met een versnelling van de groei van de e-commerce.
Ook positief is dat de lage energieprijzen Smurfit Kappa in de kaart spelen. Karton maken kost immers veel energie. Tevens streeft de onderneming ernaar het karton zo duurzaam mogelijk te produceren. Dat blijkt onder andere uit het feit dat de belangrijkste grondstof gerecycled papier is.
Een punt van aandacht is dat Smurfit Kappa afhankelijk is van grote afnemers. Bij de top 12 klanten wordt 10 procent van de omzet weggezet. Bovendien wordt 60 procent van de omzet gebruikt voor Fast Moving Consumer Goods (FMCG, kruidenierswaren). Hieruit blijkt het cyclische karakter van het concern.
De papiersector is aan het opschalen. Daardoor nemen de grotere fabrikanten de kleinere over. Ook Smurfit Kappa wil groeien door middel van overnames van kleinere concurrenten. Onlangs kocht men in de Verenigde Staten de onderneming Sound Packaging. In 2014 besteedde Smurfit Kappa ongeveer 160 miljoen aan overnames en vorig jaar 210 miljoen euro. In 2016 heeft men een budget uit eigen middelen en vrije cash-flow om tot 300 miljoen euro aan overnames te plegen, waarmee men afgelopen week voortvarend van start is gegaan.
Vanwege de hoge overnamebedragen Smurfit Kappa jarenlang gewacht met het betreden van de Braziliaanse markt, de grootste in Latijns-Amerika. Nu door huidige malaise in Brazilië deze prijzen dalen, neemt Smurfit Kappa haar kans waar. Twee verpakkingsbedrijven (in de papiersector) die tot nu toe in private handen waren, worden overgenomen voor 186 miljoen euro. Volgens analisten getuigt het niet alleen van een goede timing, maar is de prijs reëel.
Overigens wordt niet alles uit eigen middelen betaald. Uit de cijfers over het derde kwartaal bleek dat de schuld op jaarbasis met 15 procent is gegroeid naar net geen 3 miljard euro. De schuldcovering (schuld/bedrijfsresultaat) steeg van 2,2 naar 2,6. Overigens is dit percentage nog ruim binnen de banknormen van 3,0.
Het dividendrendement bedraagt op de huidige koers zo’n 2,7 procent. In november 2011 deed de koers nog 5 euro. Heden ten dage is er dus sprake van een ruime verviervoudiging, en dat in slechts vier jaar tijd. Gezien het goede ondernemerschap en de toenemende internetbestellingen lijkt er echter nog meer uit de (papieren) koker te kunnen komen.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Smurfit Kappa in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Start met Automatisch Beleggen
Aandeelhouders van Royal Dutch Shell beleven een jaar om nooit te vergeten. Het oliefonds heeft immers koersverliezen van meer dan 50% geleden.
Het vroeg signalen van een trend kan bij beleggen leiden tot veel meer winst. Zo hebben wij al in september 2016 een artikel over bitcoin besteed.
Big tech is een onmiskenbare winnaar in deze tijden van pandemie. Microsoft, Apple, Amazon, Alphabeth en Facebook hebben hun gezamenlijke marktkapitalisatie sinds het dieptepunt van maart met $ 1,7 bi...
Het coronavirus houdt de wereld sinds begin dit jaar in spanning. De effecten op het dagelijks leven zijn tot dusver op veel plaatsen aanzienlijk geweest. Nu lanceert een aanbieder voor het eerst een ...