In de jaren na 2000 dreigde France Telecom te bezwijken onder een immense schuldenlast. Die schuldenlast was het gevolg van de snelle expansie van het bedrijf, dat de ene na de andere concurrent geheel of gedeeltelijk overnam. In 2006 werd een herstel/reddingsplan opgesteld. Onderdeel daarvan was om France Telecom een nieuwe start te laten maken onder een nieuwe naam. Dat werd Orange, tot dan toe de naam van de mobiele dochter. Vanaf 2006 geschieden alle activiteiten van het voormalige France Telecom onder een vlag en dat is de vlag van Orange. France Telecom biedt de voor de sector kenmerkende producten en diensten aan, zoals wireless, fixed en data transmissie.
In 2014 genereerde Orange in 29 landen een omzet van € 39,4 miljard. Dat deed het met maar liefst 156.000 werknemers. De winst bedroeg € 925 miljoen en de winst per aandeel kwam uit op € 0,35. Het dividend bedroeg € 0,60 wat een rendement vertegenwoordigde van 4%. De marktkapitalisatie bedraagt € 39,73 miljard.
Herstel
Evenals zovele andere gevestigde telecombedrijven in Europa heeft ook Orange een reeks van zeer magere jaren achter de rug. Uitgedaagd door prijsvechters in binnen- en buitenland was er amper ruimte om te groeien of om een behoorlijke winst te genereren. Op de thuismarkt Frankrijk, waar bijna de helft van de omzet wordt behaald, heeft Orange jarenlang een heftige prijzenoorlog gevoerd met discounter Iliad.
Evenals in andere landen van Europa lijkt ook in Frankrijk een kentering zichtbaar te worden. De prijzenoorlog lijkt in heftigheid af te nemen en daar profiteert een gevestigde partij als Orange van. Dat blijkt wel uit de resultaten over het eerste halfjaar van 2015. Weliswaar moeten de Fransen vaststellen dat er nog steeds geen omzetgroei is, maar de krimp is met 0,6% kleiner dan verwacht. De omzet komt over het eerste jaar uit op een bedrag van € 19,56 miljard. Analisten hadden een daling naar € 19,39 miljard voorzien. Op de thuismarkt bedroeg de krimp 1,3% en ook dat was minder dan gevreesd.
Niet alle landen waar Orange actief is lieten een krimp zien. Groei was er in de 19 landen in Afrika. Over de eerste zes maanden bedroeg die 4,5%. In Afrika stijgt vooral de vraag naar wireless snel. Afrika is trouwens een continent waar Orange grote verwachtingen van heeft voor de toekomst.
De winst van het Franse bedrijf steeg met maar liefst 75% naar € 1,27 miljard. De enorme stijging was vooral te danken aan een eenmalige bate. Orange heeft haar aandeel in de joint venture EE te gelde gemaakt. BT Group heeft EE gekocht voor een bedrag van GBP 12,5 miljard. De andere partner in deze joint venture was Deutsche Telekom. Een tweede meevaller was een lagere belastingaanslag.
Visie op 2020
Het geleidelijke herstel, dat nu zichtbaar wordt, is in de eerste plaats te danken aan het omlaag brengen van de kosten in binnen- en buitenland. Het heeft echter ook te maken met een nieuwe kijk op de markt zoals verwoord in de nieuwe strategie Essentials 2020. Orange gaat tot 2020 een bedrag van € 15 miljard steken in het verbeteren van zijn netwerken. Daarmee hoopt het bedrijf in te spelen op het veranderde gedrag van consumenten. Die gebruiken hun smartphone allang niet meer om er alleen maar mee te bellen. Ze bezoeken Internet, kijken tv of film en willen met hun smartphone betalen. Kortom de consument gaat steeds meer data versturen of opvragen en dat moet allemaal vloeiend, snel en ongehinderd verlopen. Tot 2020 zal volgens Orange het dataverkeer met minimaal 50% toenemen.
Door zwaar in te zetten op de kwaliteitsverbetering van zowel de vaste, mobiele en breedbandnetwerken hoopt Orange in te spelen op deze nieuwe trends. In 2018 moet het dataverkeer driemaal zo snel gaan als nu het geval is. Orange is niet de enige grote speler die fors investeert in het verbeteren van de kwaliteit van zijn netwerken. We hebben al eerder geschreven, dat partijen als Deutsche Telekom en Vodafone ook miljarden en nog eens miljarden investeren in hun netwerken om in te spelen op het alsmaar toenemende dataverkeer.
Orange denkt, evenals de genoemde partijen, dat de consument bereid is een premie te betalen voor een betere en snellere dienstverlening. Dat blijkt nu al in de praktijk. Een klant die voor glasvezel kiest brengt nu al € 5 meer op dan een klant die alleen maar ADSL heeft. In 2018 moet dat verschil tot € 7 zijn opgelopen. In 2014 had Orange naar eigen zeggen 244 miljoen klanten. Minder dan 30 miljoen klanten waren toen aangesloten op glasvezel, breedband of mobiele netwerken. Er is dus een wereld te winnen voor Orange en daar is het bedrijf zelf ook van overtuigd. In 2018 moet 95% van het klantenbestand gebruik maken van 4G. Die klant zal trouwens in 2022 meerdere mobile devices hebben. Orange schat dat in 2020 een gemiddeld huishouden in Europa 13 devices, zoals tablets of smartphones, heeft die allemaal gebruik moeten maken van netwerken! Orange koestert hoge verwachtingen van the Internet of Things, waarbij alles met alles verbonden is via netwerken.
De praktijk van vandaag wijst erop dat de nieuwe strategie weleens succesvol kan gaan uitpakken. In de eerste 6 maanden van dit jaar kozen 4,3 miljoen klanten voor de optie 4G en 300 000 klanten voor glasvezel (fiber to the Home). Een en ander wil weer niet zeggen dat de financiële problemen door de investeringen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Het bedrijf toont zich in dezen uiterst terughoudend. Pas in 2018 verwacht Orange dat de omzet weer serieus gaat groeien. De verbetering van de winstgevendheid moet tot 2018 vooral komen uit het voortdurend snijden in de kosten. Die moeten jaarlijks met € 3 miljard omlaag. Dat het bedrijf nog op veel zwaar weer rekent tot 2018 blijkt wel uit de beslissing om het dividend tot dat jaar op € 0,60 per aandeel te houden!
Expansie
Orange ziet de komende jaren weliswaar zijn kasstromen groeien, maar heeft daarvoor een andere bestemming. Het bedrijf wil de komende jaren fors in het buitenland gaan expanderen. In mei van dit jaar kregen de Fransen toestemming om het Spaanse Jazztel over te nemen. Dit bedrijf biedt zijn klanten breedband aan! Door deze overname is Orange nu de tweede partij geworden in Spanje na Telefonica met een marktaandeel van pakweg 30%. De Fransen kijken ook met meer dan gemiddelde interesse naar de Italiaanse markt. De grootste aandacht zal uitgaan naar Afrika en het Midden Oosten, waar de bevolkingsgroei nog zeer hoog is en de markt jaarlijks met vele procenten groeit. Zoals gesteld is Orange daar al in 19 landen aanwezig en draagt Afrika nu al 11% aan de totale omzet bij. Dat aandeel moet in 2018 naar 14% gestegen zijn. Om die doelstelling waar te maken gaat Orange de komende jaren op de overnametoer in vooral de francofone landen. Afrika telt 250 telecombedrijven. Daarnaast gaat het op zoek naar strategische en financiële partners om de strategische plannen werkelijkheid te laten worden. Het Indiase Bharti Airtel zou zo’n strategische partner kunnen worden. Deze mobiele aanbieder is al in 20 landen in Azië en Afrika aanwezig.
Voor Orange geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als voor bijvoorbeeld Telefonica of Deutsche Telekom. De neerwaartse spiraal lijkt eindelijk doorbroken. Na jaren van krimp en afbouwen van schulden lijkt er weer ruimte voor groei. Gelouterd door het verleden tempert Orange al bij voorbaat te hoge verwachtingen. Desondanks zal de winst per aandeel de komende jaren gemiddeld met meer dan 10% toenemen en bedraagt het dividendrendement 4%. Tegelijkertijd wordt door de verbeterde winstgevendheid de koers-winstverhouding gunstiger. Orange past derhalve in het rijtje Europese telecoms dat weer aantrekkelijk is voor de belegger. Het aandeel is geschikt voor elke portefeuille!
Gratis nieuwsbrief
ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Start met Automatisch Beleggen
De wereldwijde digitalisering is in volle gang. Adyen ziet over een breed front het aantal klanten en transacties groeien.
Wat is verstandig en handig voor de belegger? Veel segmenten van de aandelenmarkt zijn achtergebleven en dus goedkoop. Oppikken dan maar en afwachten?!
De koers van Meta, voorheen Facebook, Inc., daalde met 38,74% verloor meer dan $ 120 miljard aan beurswaarde. Is het nu een mooi moment in te stappen?
De leverancier van de chipindustrie wil komend jaar blijven groeien ondanks de coronaviruspandemie.