skip to Main Content

Nestlé; van babyvoeding tot reus

Source: Kevin Stanchfield & https://flic.kr/p/p5w6SE
Source: Kevin Stanchfield & https://flic.kr/p/p5w6SE

Nestlé SA, ook wel Société des Produits Nestlé SA, is het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld. Het hoofdkantoor staat in Vevey, Zwitserland. Nestlé produceert (oplos)koffie, bronwater, bouillon, ijs, (chocolade)melk, chocolade, pasta, yoghurt, ontbijtgranen, melkderivaten (melkpoeder), babyvoedsel, farmaceutische producten en dierenvoedsel. Het bedrijf werd opgericht in 1866 door de Duitser Henri Nestlé. Inmiddels heeft men 335.000 werknemers in dienst, een omzet van ruim 90 miljard Zwitserse Frank en een marktkapitalisatie van ruim 246 miljard Zwitserse Frank.

Recent werd bekend dat de Duitse Amerikaan Ulf Mark Schneider per 1 januari 2017 de nieuwe bestuursvoorzitter wordt van de Zwitserse voedingsgigant. Hij wordt de opvolger van de Belg Paul Bulcke. Na de bekendmaking steeg de beurswaarde van Nestlé in vier dagen met 14 miljard Zwitserse frank. Dat is geen motie van wantrouwen tegen de vertrekkende topman, maar het geeft wel het vertrouwen in de komende man weer.

Schneider is afkomstig van het Duitse medische technologiebedrijf Fresenius. Onder zijn leiding is dat bedrijf de afgelopen 13 jaar in waarde vervijftienvoudigd. Hij is de eerste externe voorzitter van de raad van bestuur sinds 1922. Het is in de ons-kent-ons cultuur van Nestlé dus wel een nieuwe weg die wordt ingeslagen.

Betekent het ook dat Nestlé hiermee omgevormd wordt tot een farmaceutisch bedrijf? Dat wordt door het bedrijf ten stelligste ontkend. Wel geeft men aan bezig te zijn met gezondheid. In de omslag naar bewuster leven en eten tracht ook Nestlé zijn producten aan te passen. Zo wordt er geïnvesteerd in bio en in producten zonder kunstmatige ingrediënten. Zo lanceerde het bedrijf diepvriesmaaltijden voor professionals. Er wordt meer geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek. Daarbij komen vragen aan de orde hoe bijvoorbeeld dezelfde smaak te behouden bij vermindering van de hoeveelheid suiker en zout. Men heeft overigens niet de intentie om alles terug te brengen tot nul calorieën. De slagzin luidt; ‘Good food, good life’.

Over het tweede kwartaal van dit jaar zag Nestlé de verkopen met een onderliggende groei van ‘slechts’ 3,5 procent afvlakken tot het laagste groeiniveau in jaren. Het was eveneens minder dan de 3,7 procent groei waar op was gerekend. Vooral Europa en Azië vielen tegen. Nestlé had de afgelopen zes maanden eveneens moeite om het prijsniveau te handhaven. Het eerste halfjaar stegen de prijzen van de verkochte producten met slechts 0,7 procent. Volgens Nestlé zelf hebben ze in de tweede kwartaal de bodem gezien en moet de pricing power de komende maanden verbeteren. De nettowinst daalde door eenmalige lasten van 4,5 miljard Zwitserse Frank naar 4,1 miljard Zwitserse Frank. Nestlé houdt voor de rest van het jaar vast aan de eerdere prognose.

Het bedrijf kent momenteel een drietal bedreigingen. Ten eerste staat zoals boven gemeld de groeidoelstelling van 5 tot 6 procent onder druk. In 2015 bedroeg deze groei 4,2 procent. De aanstelling van de nieuwe bestuursvoorzitter geeft aan dat het bedrijf luistert naar zijn beleggers. Ten tweede vormt de draai van de consument naar gezonder voeding een bedreiging. Het vertrouwen in zogenaamde Big Brands, dus ook in Nestlé, staat wereldwijd onder druk. Ten derde vormt de opkomst van grote, niet beursgenoteerde, voedingsbedrijven een bedreiging. Denk aan het opkomende koffie imperium van de Duitse familie Reimannn (Douwe Egberts, Keurig Green Mountain) en 3G Capital (Heinz en Kraft).

Ondanks deze bedreigingen is Nestlé een fantastische belegging gebleken, zeker in een tijd waarin beleggers op zoek zijn naar defensieve aandelen met een stabiel en mooi dividend. Daar wordt momenteel een hoge prijs voor betaald. Hoewel? Is Nestlé echt zo duur? Het aandeel wordt verhandeld op een koers-cashflow verhouding van 22, terwijl het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar 25 bedroeg. Het dividendrendement ligt rond 3 procent terwijl Nestlé zelf tegen een negatieve rente kan lenen. Nog belangrijker, Nestlé heeft de laatste 30 jaar zijn vrije kasstroom jaarlijks met 9 procent laten groeien.

Daar zit hem de kneep. Bedrijven van hoge kwaliteit kunnen hun intrinsieke waarde op deze wijze spectaculair laten oplopen. Het is iets wat beleggers als Buffett al tientallen jaren in de gaten hebben. Op de lange termijn blijkt Nestlé dan ook een superieure belegging. Sinds 2000 is het rendement op Nestlé 330 procent hoger dan bijvoorbeeld Unilever. Dat is 4,5 procent gemiddeld per jaar! En defensief? Tsja, Nestlé doet het gemiddeld per jaar 5,3 procent beter dan de AEX over dezelfde periode, in euro’s gemeten uiteraard. Voor de ware lange termijnbelegger is Nestlé van topkwaliteit.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN