Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Neem winst op Medtronic

Medtronic is een vooraanstaand bedrijf op het gebied van medische technologie. Het ontwerpt medische apparatuur voor veel medische doeleinden. Het maakt onder meer defibrillators en pacemakers. Medtronic biedt ook medische therapieën, gebaseerd op en afgeleid van de beschikbare medische technologie. Medtronic richt zich in de eerste plaats op ziekenhuizen en de medische wereld in zijn algemeenheid. Het bedrijf richt zich ook op gezondheidsprogramma’s van overheden en bijvoorbeeld verzekeraars, die zorg inkopen.
Medtronic is aanwezig in 140 landen, waar in totaal 46.000 werknemers voor het bedrijf actief zijn.

foto 1

In het gebroken boekjaar 2013,  had Medtronic een omzet van $ 16,589 miljard (+3%) en een winst per aandeel van $ 3,75. Het dividend bedroeg $ 1,03 wat een rendement vertegenwoordigde van 1,8%. De marktkapitalisatie bedraagt $ 57,03 miljard.

Koerswijziging

Het zijn zware tijden voor Medtronic en concurrenten als Boston Scientific en St Jude Medical. De oorzaak daarvoor is duidelijk. Het zijn economisch moeilijke tijden en overheden in zowel de thuismarkt de VS, maar ook in Europa proberen de kosten voor de gezondheidszorg naar beneden te drukken. Ondanks recente tekenen van herstel, is er van een aantrekkende vraag naar medische technologie en therapieën geen sprake.

foto 2

Figuur 1 Magere tijden vragen om een nieuwe strategie

Het is ook nog maar de vraag of de goede tijden van weleer nog ooit terugkomen. Bij Medtronic gaan ze daar eigenlijk niet vanuit. Het bedrijf heeft daarom hard gewerkt aan het bijstellen en aanscherpen van zijn strategie. De eerste stap in de nieuwe strategie is, dat het tempo van innovatie omhoog moet. Daardoor hoopt het bedrijf een groter aandeel te verwerven in de schaarser wordende gezondheidsdollars. Volgens Medtronic zelf, maar ook volgens analisten, ziet de pijplijn er voor de komende jaren veelbelovend uit.

foto 3

In het verlengde van het doen van innovaties ligt het aanbieden van wat het bedrijf value based healthcare noemt. Hiermee hoopt het bedrijf in te spelen op het streven van overheden in veel Westerse landen om greep te krijgen op de kosten, nu de vergrijzing van de bevolking werkelijkheid wordt. Dat betekent in de praktijk, dat bedrijven als Medtronic niet alleen technologie aanbieden, maar er ook de verantwoordelijkheid voor nemen, dat de technologie optimaal benut wordt om zo de kosten per patiënt omlaag te brengen. Dat kan zo ver gaan, dat bedrijven binnen ziekenhuizen afdelingen gaan managen, waar hun technologie en apparatuur aanwezig is. Zo voert Medtronic het management van laboratoria van de afdeling cardiologie van twee Engelse ziekenhuizen, the University Hospital of South Manchester en the Imperial College Heathcare in Londen. Het gaat om langlopende contracten van vijf jaar of meer, waarbij Medtronic verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse gang van zaken, maar ook voor de training en opleiding van nieuw personeel. Het bedrijf denkt door een nieuwe aanpak de kosten met minimaal 10% per jaar te kunnen drukken.

Positieve ervaringen in Europa met Value based Healtcare moeten erin resulteren, dat Medtronic een grote rol kan gaan spelen in Obamacare in de Verenigde Staten.
Er zitten duidelijk schaduwzijden aan deze manier van werken. Zo werd in 2013 bekend, dat bedrijven als Medtronic dat jaar $ 188 miljoen hadden uitgegeven aan het fêteren van artsen om ziekenhuizen ervan te overtuigen van hun diensten gebruik te maken. Daarnaast is er de vraag of Medtronic afdelingen, die zij managen, niet zullen dwingen, alleen bij hen technologie in te kopen.

foto 4

De derde pijler onder de nieuwe strategie luistert naar de naam Emerging Markets. In veel van de Opkomende Landen staat de gezondheidszorg nog min of meer in de kinderschoenen. Er is dus nog een wereld te winnen. Op dit moment komt ongeveer 12% van de omzet uit deze nieuwe markt, maar dat moet naar minimaal 20% in 2018. Daarbij is voor Medtronic China de spil in de expansie van  de Emerging Markets. Het bedrijf heeft daar sinds 2012 al enkele overnames gepleegd en heeft belangen in bedrijven als Shandong Weigao Group Medical Poymer. De Chinese markt voor medische technologie groeit met ongeveer 12% per jaar en is daarmee een van de snelste groeiers ter wereld.

Resultaten
foto 5

Deze nieuwe strategie moet uitmonden in een groei van de omzet tussen 4% – 7%. De winst per aandeel moet 1,5% – 2% sneller groeien dan de omzet. Tot en met 2018 moeten er vrije kasstromen gegenereerd worden van in totaal $ 25 miljard, waarvan de helft wordt uitgekeerd aan aandeelhouders in de vorm van dividenden en inkoop eigen aandelen.

Het is de vraag of Medtronic genoemde doelstellingen voor het gebroken boekjaar 2014 kan behalen. De resultaten over het derde kwartaal pakten tamelijk teleurstellend uit. De omzet ontwikkelde zich naar tevredenheid met een groei van 4% tot een bedrag van $ 4,03 miljard. De nettowinst daalde echter met maar liefst 23% naar een bedrag van $ 762 miljoen ofwel $ 0,75 per aandeel.

De tegenvaller was grotendeels toe te schrijven aan een afschrijving ter waarde van $ 200 miljoen op de zogeheten Simplicity technology, bedoeld om de bloeddruk te verlagen. De doeltreffendheid schoot duidelijk tekort bij zogeheten clinical trials. Deze mislukking impliceert, dat deze technologie niet in 2015 op de markt zal komen, maar pas in 2018 of misschien wel 2019. Gecorrigeerd voor deze tegenvaller kwam de winst per aandeel uit op $ 0,91 en dat was weer in lijn met de verwachtingen. Toch is het ook hier de schijn die bedriegt. Een analist wees erop, dat $ 0,03 te danken was aan een eenmalige belastingmeevaller.

Trouwens, ook de Emerging Markets deden met een omzetgroei van 10% niet wat het management had gehoopt. De bron van de tegenvaller is te vinden in Centraal en Oost-Europa. Ook daar wordt de prijsdruk groter en groter. Trouwens ook in China gaat de overheid meer en meer op de rem staan. Medtronic gaat ervan uit, dat de huidige situatie aanhoudt tot in 2015. Daarna kan de groei wellicht weer gaan versnellen naar het gewenst niveau van tenminste 12% – 15%.

foto 6

Figuur 2 Kerncijfers Medtronic

Voor heel het gebroken boekjaar 2014, dat nog een kwartaal te gaan heeft, verwacht Medtronic nu een groei van de omzet tussen 3% – 4% en een winst per aandeel die gaat uitkomen tussen $ 3,81 – $ 3,83. Dat is een groei van circa  1,6%. Maar ook hier blijft het bedrijf ver achter bij de eigen doelstellingen.

Dat Medtronic niet in staat is om aan de eigen doelstellingen te voldoen, mag niet meer verwonderen. Het bedrijf kampt met tegenwind in alle belangrijke markten. Naar eigen zeggen kan het nog wel tot in 2015 duren voordat er enige verbetering te verwachten is. Het afgelopen jaar is wel de koers fors omhoog gegaan in de veronderstelling, dat er betere tijden zouden aanbreken. De crisis in de VS en Europa heette voorbij te zijn. Het verbeterende economische klimaat heeft echter niet tot grotere bestedingen voor de gezondheidszorg geleid. Integendeel, niet alleen in de VS en Europa blijft de hand op de knip, maar ook overheden in de Opkomende Markten laten het erbij zitten.

Er is met andere woorden op de korte termijn nog maar weinig opwaarts perspectief voor het aandeel. Beleggers kunnen het best het aandeel verkopen en winst nemen. Er zijn andere aandelen met meer perspectief op de korte termijn.

foto 7

Medtronic: weinig perspectief op de korte termijn, koers behoorlijk opgelopen
Advies: verkopen
Koers $ 57,12 d.d. 21-02-2014

Conclusie
– Goede lang termijnbelegging
– Koopwaardig op lager koersniveau, onder de $ 50,-
– Houden tussen $ 50 – $ 60,-

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *