Cummins ontwerpt, fabriceert, verkoopt en geeft onderhoudsservice aan zowel diesel- als gasmotoren. Daarnaast maakt en verkoopt men eveneens elektrische stroomgeneratoren, emissiecontrolepanelen en luchtbehandelingssystemen.
De onderneming is opgericht in 1919 als één van de eerste fabrieken die het commerciële potentieel van de uitvinding van Rudolf Diesel inzag en de toepassing hiervan aan de lopende band ging produceren. Heden ten dage is de in Columbus, Indiana, Verenigde Staten, gevestigde onderneming uitgegroeid tot één van de grootste makers van dieselmotoren ter wereld. Ze opereren met 44.000 werknemers in meer dan 150 landen wereldwijd. De Nederlandse vestiging staat in Dordrecht.
De belangrijkste business unit van de onderneming is ‘Engine Business’, goed voor 50 procent van de omzet. ‘Power Generation Business’ genereert 15 procent van de omzet en de business units ‘Distribution’ en ‘Components’ respectievelijk 16 procent en 19 procent.
Hoewel dieselmotoren nog steeds de belangrijkste divisie is, doet de onderneming inmiddels veel meer. Zo worden er, zoals in de inleiding al staat aangegeven, eveneens dieselgeneratoren, brandstofsystemen, emissiecontrolepanelen en luchtbehandelingssystemen geproduceerd en verkocht.
Een steeds belangrijker wordende tak van sport is de productie van gasgeneratoren en de inbouw van gasinstallaties in trucks. Zo kan de Amerikaanse transportsector profiteren van het ruime aanbod van goedkoop schaliegas. Bovendien is het heel duurzaam om de vervuilende dieseltrucks om te bouwen naar schonere trucks die op gas rijden. Dit gebeurt momenteel dan ook op grote schaal. Aangezien Cummins zowel diesel- als gasmotoren en generatoren produceert en verkoopt, maakt het niet uit welke er gevraagd worden.
Cummins levert ondermeer diesel- en gasmotoren voor Volvo Noord America, waar ‘ons eigen’ Royal Dutch Shell onlangs ook een samenwerkingsverband mee is aangegaan, en DAF Trucks. Maar ook de in Noord Amerika populaire pick-up trucks van Dodge Ram en Ford (F-650), de meest verkochte auto’s in de Verenigde Staten, hebben dieselmotoren van Cummins onder de motorkap. Deze rijden op de duurzame B20 biodiesel.
Al in een zeer vroeg stadium zag Cummins de groeipotentie van de opkomende economieën. Daardoor is Cummins buiten de Verenigde Staten marktleider met dieselmotoren in China, India, het Verenigd Koninkrijk, Mexico en Brazilië. In India werkt men nauw samen met Tata Motors en is de onderneming marktleider in generatoren. Zowel in China als in India wordt er geproduceerd voor de export, maar de meeste productie is voor binnenlandse afzet. In Brazilië zijn vorig jaar grote orders ontvangen voor de productie van motoren van bussen.
Vanwege de groei van de infrastructuur in zowel de Verenigde Staten als in de opkomende economieën is er sowieso veel vraag naar de motoren van Cummins. Het gaat hier bijvoorbeeld om motoren gemaakt voor het ‘off road’-transport zoals tractoren, waar men een concurrent is van John Deere, en trucks voor in de mijnen, waar de onderneming een concurrent is van Caterpillar, en de defensie-industrie.
Vorig jaar werd een omzet behaald van 17,3 miljard dollar. Hiervan werd ongeveer 42 procent gerealiseerd buiten de Verenigde Staten en een nettowinst van 1,65 miljard dollar. Voor 2013 is het management voorzichtig met haar outlook. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, aangezien Cummins afhankelijk is van de groei van de wereldeconomie. Wanneer deze niet doorzet of zelfs tegenvalt, heeft dit direct invloed op de resultaten. De Amerikaanse ISM-Manufacturing Index noteert al enkele maanden boven 50, wat positief is, maar de groei van de economie in landen als Brazilië en India is minder zeker.
Het dividend wordt vier keer per jaar uitgekeerd. Het verwachte dividend over 2013 bedraagt minimaal 2 dollar cash. Dit is 25 procent hoger dan vorig jaar. Het dividendrendement komt daarmee uit op 1,7 procent. Totaal wordt ongeveer 20 à 25 procent van de winst uitgekeerd aan de aandeelhouder. De solvabiliteit kwam vorig jaar uit op 44 procent. Met andere woorden; ongeveer de helft van het balanstotaal bestond uit schulden. Omdat dit percentage vaak hoger is in dergelijke kapitaalintensieve ondernemingen, is de balans solide.
Of u nu gas wil geven of wil dieselen, de vooruitzichten van een belegging in Cummins ogen aantrekkelijk. Tel daarbij op dat Cummins, net als in de afgelopen vijf jaar, in 2013 uitgeroepen is tot één van de meest ethische bedrijven in de ‘the Ethisphere Institute’s list of the World’s Most Ethical Companies’ en het aantal aankoopargumenten is compleet.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben evenmin Cummins in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer