Symrise in de huidige vorm is ontstaan in 2003 door de fusie van Dragoco Gerberding en Haarmann & Reimer. Hoewel het aandeel pas sinds december 2003 aan de Duitse beurs genoteerd staat, gaan de echte wortels van Symrise veel verder terug. We schrijven het jaar 1874, toen Doktor Wilhelm Haarmann de eerste methode uitvond om vanille na te bootsen. De onderneming is zelfs een hele tijd in handen geweest van Bayer.
Symrise is gespecialiseerd in het produceren van geur- en smaakstoffen voor de consumentenmarkt. Denk hierbij niet alleen aan ingrediënten voor parfums, wasmiddelen en zepen, maar ook smaak- en kleurversterkers die gebruikt worden in voedings- en verzorgingsproducten zoals tandpasta en babyvoedsel en ingrediënten die de huid verjongen of een antibacteriële werking hebben. Deze geur- en maakstoffen zijn lang niet allemaal chemisch van aard, Symrise haalt de stoffen ook uit natuurlijke grondstoffen.
De onderneming produceert de ingrediënten voor fabrikanten van voedsel en verzorgingsproducten. De cliëntenbasis is zeer gedifferentieerd met als afnemers als Beiersdorf, Henkel, Hugo Boss en Chanel. Desondanks zijn de grootste afnemers goed voor slechts 5 procent van de omzet. Het totaal aantal cliënten bestaat uit ongeveer 6.500 bedrijven. Dat toont duidelijk aan dat Symrise niet afhankelijk is van slechts enkele spelers.
Omdat geur- en smaakstoffen nauwelijks na te maken zijn is de klantenbasis van het bedrijf eveneens zéér solide. Heb je als parfumfabrikant eenmaal gekozen voor een bepaalde geurformule, dan is het vrijwel onmogelijk om daar in de toekomst een andere producent voor uit te kiezen. Wat in de praktijk dan ook vaak gebeurt, is dat veel afnemers ook zo veel mogelijk verschillende toeleveranciers inschakelen. Symrise is dan ook het ideale aandeel voor ‘mindere economische tijden’ aangezien de vraag heel stabiel is.
De markt is met slechts een paar grote spelers, te weten Symrise, Givaudan, IFF en Firmenich een redelijk oligopolie. De spelers die in de markt actief zijn breiden langzaam uit door voornamelijk acquisities. Zo rondde Symrise vorig jaar voor iets minder dan 400 miljoen dollar de overname van de kleinere producent Pinova af. Pinova is gespecialiseerd in geuren en cosmetica op basis van hernieuwbare bronnen als hout en fruitoliën. De concurrentie is eveneens op overnamepad geweest, zij het mondjesmaat, ook veelal in de cosmetica-hoek.
Symrise is ongeveer de derde speler qua grootte en heeft ongeveer 12 procent van de totale markt in handen. De marktkapitalisatie bedraagt ongeveer 7,2 miljard euro. Met 43,5 procent wordt het merendeel van de omzet gerealiseerd in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerika en Azië-Pacific zijn elk goed voor ongeveer 22 procent van de omzet. Zuid-Amerika neemt 12,5 procent voor z’n rekening. Symrise heeft een sterke focus op de winstgevendheid, de onderneming streeft ernaar de brutomarge boven de 20 procent te houden.
Het aandeel is sinds vorig jaar zomer ongeveer 17 procent gedaald. Dit had onder andere te maken met een stijging van de grondstofprijzen in combinatie met de hoge waardering van het aandeel. Deze ging toen richting een koerswinstverhouding van 30 keer de verwachte winst over 2016. Die waardering is nu redelijk afgekomen naar ongeveer 25,5 keer de verwachte winst over 2016 en 23,5 keer de verwachte winst over 2017. 8 maart a.s. publiceert de onderneming de jaarresultaten. Symrise denkt zelf harder te kunnen groeien dan de markt, waarvan verwacht wordt dat die groei 2 tot 3 procent zal bedragen. Ruikt u al mogelijkheden?
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel evenmin in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer