Afgelopen 22 februari publiceerde het Duitse Henkel, opgericht in 1876 en onder andere bekend van Fa, Schwarzkopf, Pritt en Persil, de kwartaal- en jaarcijfers. De vorig jaar behaalde omzet en winst waren de hoogste ooit. In 2017 verkocht Henkel voor ruim 20 miljard euro (+7 procent) aan producten. De organische groei betrof 3,1 procent. De groei werd vooral behaald in opkomende markten en dan vooral in Oost-Europa. In deze regio was de organische groei 5,3 procent. In de volwassen markten bedroeg de organische groei slechts 1,5 procent.
Het was de eerste keer in de geschiedenis van het concern dat de grens van 20 miljard euro werd overschreden. Vooral de lijmdivisie ‘Adhesives’, goed voor bijna de helft van de omzet, deed het met een toename van 5 procent uitstekend. Dat gold niet alleen voor de verkoop aan consumenten maar vooral ook voor die aan de industrie en de bouw. De omzet van de bad- en douchemiddelen ‘Beauty’ viel tegen met een groei van slechts 0,5 procent. Dat was vooral te wijten aan een met 1 procent teruggevallen omzet in het vierde kwartaal. De derde divisie Wasmiddelen ‘Laundry & Home Care’ behaalde 2 procent meer omzet in 2017.
De aangepaste operationele winstmarge stijgt al jaren en kwam dankzij een toename met 40 basispunten voor het eerst boven de 17 procent uit op 17,3 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met ruim 10 procent naar 3,055 miljard euro. Onder aan de streep noteerde Henkel een nettowinst van 2,534 miljard euro, een plus van 9,1 procent. Per preferent aandeel komt dit neer op 5,85 euro. Hiervan wordt 1,79 euro uitbetaald aan dividend, een stijging van 10,5 procent. Het dividendrendement bedraagt daarmee zo’n 1,6 procent. De groei van het dividend is vergelijkbaar met vorig jaar.
Henkel ligt volgens bestuursvoorzitter Hans van Bylen op schema wat betreft de eerder geformuleerde doelstellingen van 2020 al moest het concern onlangs waarschuwen voor een traag begin van het jaar en Noord Amerika. Om op schema te blijven zal in 2018 zal de organische groei tussen de 2 en 4% moeten uitkomen. De winst per aandeel moet met 5-8 procent groeien en de operationele marge moet toenemen tot boven de 17,5 procent.
Hoewel de belangrijkste overname met wasmiddelenfabrikant Sun Products vorig jaar gedaan werd in de Verenigde Staten kwam de organische groei van Henkel vooral uit de opkomende markten. Zoals gezegd was de belangrijkste opkomende markt Oost-Europa, wat logisch is voor een Duits bedrijf, met een groei van 6 procent. Maar ook Azië/Pacific (+5,9 procent) en Latijns-Amerika (+4,4 procent) deden het prima. Alleen Afrika/Midden-Oosten bleef achter met een groei van ‘slechts’ 1,7 procent. Ontwikkelde markt Noord-Amerika groeide organisch met 3 procent, dit is exclusief de overname van Sun.
Henkel zal waarschijnlijk geen doelwit zijn voor partijen als 3G en Warren Buffett zoals Unilever dat vorig jaar was. Ten eerste is Henkel geen voedingsproducent, en daar gaat het hen toch om. Bovendien kent Henkel de ‘Heineken-constructie’, wat inhoudt dat de familie getrapt een meerderheid qua stemrecht heeft. De familie Henkel heeft 61 procent van de stemgerechtigde aandelen in handen en ze is niet van plan het bedrijf uit te leveren aan dit soort sprinkhanen.
Henkel is met zijn verpakkingen een van de grootste plasticverbruikers ter wereld. Het bedrijf is zich hier terdege van bewust en doet heel veel aan het verduurzamen van de verpakkingen en de productieprocessen. Zo is Henkel partner in initiatieven om de ‘plastic soup’ uit de oceanen te verwijderen.
Bovenstaande tekst geeft volgens mij voldoende reden voor een koopadvies op Henkel. Daarbij kies ik voor de aandelen om ook het dividend, al is het niet veel, te kunnen incasseren. In geval van opties is dit niet het geval. Mijn voorkeur gaat uit naar het preferente aandeel en niet naar het gewone aandeel, omdat de eerstgenoemde in de DAX is opgenomen en dus het meest liquide is. Een tracker is evenmin een alternatief omdat naar mijn mening niet alle bedrijven in een dergelijke tracker dezelfde potentie hebben als Henkel. Obligaties zijn niet interessant vanwege de lage rentevergoeding en de kans op een stijging van de marktrente.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Henkel in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer