Afgelopen vrijdag 6 februari is optiekketen GrandVision naar de Amsterdamse beurs gegaan. Het Nederlandse bedrijf (hoofdkantoor staat op Schiphol) is in eigen land vooral bekend met de brillenketens Pearle en EyeWish. Totaal zijn er wereldwijd 33 formules in 43 landen.

Sinds 1996 is het Engelse Pearle Vision eigendom van HAL. Sinds de overname van het Franse GrandVision in 2005 en de samenvoeging van beide ondernemingen in 2010 is het fors gegroeid. De omzet ging van 46 miljoen euro naar 2,6 miljard euro in 2013. Het aantal winkels groeide van 190 naar ruim 5.500 wereldwijd. Ruim 1.000 hiervan zijn franchisenemer. GrandVision heeft ruim 25.000 mensen in dienst. Gezien de sterke moeder HAL is kapitaal voor verdere groei geen reden voor de beursgang.

De beursgang dient, aldus het bestuur van GrandVision, tot meer zichtbaarheid, vooral in opkomende markten. Wereldwijde groei, in ontwikkelde en opkomende economieën, is nog steeds goed mogelijk: 40 procent van de markt bestaat nog uit zelfstandige opticiens. Verder blijft de markt zelf ook groeien als gevolg van een grotere middenklasse in opkomende economieën en vergrijzing in de ontwikkelde markten. Momenteel komt ongeveer 90 procent van de omzet uit Europa. De groei komt echter uit Latijns Amerika en Azië. Data-analist Euromonitor voorspelt een mondiale groei van de brillenmarkt van 6,5 procent per jaar. Deze markt was in 2014 ongeveer 88 miljard euro groot.

Dat HAL het belang deels verkoopt is puur een beleggingsbeslissing. HAL houdt nog een ruime meerderheid, slechts 20 procent komt naar de markt. Ten opzichte van de, behoudende, waarde die HAL aan de belegging toekent, kan er op de Amsterdamse beurs een hogere prijs worden gerealiseerd voor de aandelen, zeker als we GrandVision afzetten tegen beursgenoteerde aandelen als Fielmann, Luxottica en Essilor.

HAL vindt GrandVision op een koerswinstverhouding (ebitda) van ongeveer 8 à 9 al fair geprijsd, maar andere beleggers hebben er al gauw een koerswinstverhouding (ebitda) van 12 à 13 voor over.

Dit is lager dan de Europese concurrentie: Fielmann heeft een koerswinstverhouding van 18,2, Luxottica 14,0 en Essilor 14,5. Deze aandelen hebben zich de afgelopen vijf jaar bewezen op de beurs. Van alle drie verdubbelden de aandelen minimaal in koers.

Van de 255 miljoen aandelen komt er minimaal 20 procent, 51 miljoen aandelen, naar de beurs. Het betreft een herplaatsing van bestaande aandelen. Dat houdt in dat de gehele opbrengst op de rekening van grootaandeelhouder HAL wordt bijgeschreven. GrandVision zelf krijgt met deze emissie geen nieuwe middelen ter beschikking. Met een beurswaarde van om en nabij 1 miljard euro wordt het bedrijf één van de grotere spelers op de Amsterdamse beurs.

Er is een mogelijke ‘green-shoe’ van 3 procent, gelijk aan 7,65 miljoen aandelen. 10 procent van de emissie is gereserveerd voor particulieren. Minimaal 250 van het ingeschreven aantal aandelen is toegewezen en afgerond 70 procent van het aantal daarboven. Als de emissie een succes wordt, houdt HAL een belang in GrandVision over van 75,6 procent. HAL heeft aangegeven dit voor langere termijn te willen vasthouden. Bovendien geldt er een lock-up van 180 dagen.

De emissieprijs van 20 euro komt overeen met een waarde van ongeveer 5 miljard euro voor de gehele onderneming. Natuurlijk moet GrandVision zich nog bewijzen. De beursgenoteerde optiekretailers kennen allen maar één trend en dat is gestadig omhoog, zonder grote uitslagen naar beneden of naar boven.

GrandVision zal, op verzoek van HAL, tussen de 25 en 50 procent van de winst (ebitda) gaan uitkeren aan dividend. Het dividendrendement zou hiermee tussen de 2 en 4 procent komen, wat hoger is dan de concurrentie. Het dividend komt halfjaarlijks in september en mei. Het is de bedoeling in september dit jaar een eerste betaling van het interim-dividend te doen. Hiervoor is al 35 miljoen euro gereserveerd. Klaar. Dat komt neer op zo’n 14 eurocent per aandeel, ofwel een yield van 0,7 procent.

Risico’s voor GrandVision zijn de verkoop van brillen via internet en goedkoper wordende oogchirurgie (‘laseren’). Dat eerste doet GrandVision zelf ook overigens. Ook zou een overname verkeerd kunnen uitpakken, al heeft GrandVision hier inmiddels al aardig wat ervaring mee. Als gevolg van concurrentie zouden de ruime ebitda marges van ongeveer 16 procent af kunnen nemen, aangezien de optiekbranche uiterst concurrerend is.

Sinds 2011 zijn de omzet en de winst met 5 tot 10 procent gestegen, de ebitda marge steeg van 14 naar 16 procent. De omzet groeide vooral door overnames. Deze overnames konden gemakkelijk gefinancierd worden uit de kasstroom. Het bedrijf heeft een netto schuld van 830 miljoen euro. Hier is dus nog voldoende ruimte voor het financieren van groei. Naar aanleiding van het bovenstaande is naar mijn mening GrandVision een aantrekkelijk aandeel als lange termijnbelegging.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel GrandVision in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *