Interactieve thermostaten, een streaming muziekdienst, kunstmatige intelligentie en alternatieve energie. Los van elkaar lijken de meest recente overnames van Google maar heel weinig met elkaar te maken hebben, maar Larry Page heeft een groter plan voor zijn bedrijf…
In de ideale wereld van bestuursvoorzitter Larry Page is en blijft Google niet alleen voorloper, maar zal het ook nog veel omvattender worden op een heel breed vlak aan technologische gebieden. Sommige daarvan krijgen extra aandacht en andere zullen worden losgelaten.
Zo is Page van meet af aan geen fan van de ‘ouderwetse’ PC. Een PC weet immers niet waar je bent of wat je doet. De data die Google genereert weten dit echter wel, ook van een PC gebruiker. Met producten als Google Now kan de software anticiperen op vragen die jij mogelijk zou kunnen stellen. De grote hoeveelheid data die Google verzamelt, stelt de onderneming in staat vrijwel alles van de gebruikers te weten. Hoewel dit een enorm concurrentievoordeel is, is het niet het enige waardoor Google vooruitloopt.
Het merendeel van dit soort nieuwe manieren van denken heeft Google door de jaren heen verworven door acquisities. In 2001 deed Google met Deja News, een online nieuwsgroep waar mensen met elkaar konden discussiëren, haar eerste overname. Kort gezegd was het één van de voorlopers van de social media services zoals we die nu kennen.
Ook een belangrijk deel van het huidige aanbod van diensten komt voort uit acquisities. Zo is Google Maps ontstaan uit een overname van Where2Tech en is Google Earth eigenlijk een afstammeling van het bedrijf Keyhole, dat door Google in 2004 werd gekocht.
De overnames van Google zijn grofweg in drie categorieën te verdelen. De eerste zijn kleinere deals gericht op talent en technologie. De tweede categorie heeft als doel kernfuncties te verbeteren. De laatste categorie richt zich eveneens op kernfuncties, maar dan op vlakken waar Google nu (nog) geen positie heeft, maar deze wel wil krijgen. Het afgelopen jaar is er vooral in de laatste categorie een groot aantal nieuwe producten bijgekomen.
Sinds 2013 is Google wat geheimzinniger gaan doen over hun overnames en wordt het exacte aantal acquisities niet meer in het jaarverslag weergegeven. Alleen het totale bedrag dat het desbetreffende jaar is uitgegeven aan overnames wordt verantwoord. Analisten schatten dat Google sinds 2010 gemiddeld minimaal één overname per week heeft gedaan.
De laatste acquisities van Google worden veelal geschaard onder ’Google X’. Google X is het geheime Google laboratorium, waar de meest innovatieve projecten aandacht krijgen. Producten die uit dit lab zijn gekomen zijn onder andere de zelfrijdende auto, Google Glass en de slimme contactlens voor diabetici.
Het project met het oplaten van ballonnen, die zo onherbergzame gebieden kunnen voorzien van internet, is één van de bewijzen dat Google altijd met de toekomstige bedrijfsvoering bezig is. Deze ballonnen zullen vooral in gebieden in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika kunnen zorgen voor nieuwe internetgebruikers en, nog belangrijker voor Google, ook voor nieuwe gebruikers van Google.
De kans is dan ook aanzienlijk dat Google niet alleen nog lang in onze levens zal blijven, maar deze zelfs steeds meer zal bepalen. Google is zelf haar grootste vijand. Als de onderneming te groot en te invloedrijk wordt zal de weerstand van overheden en overige instanties groter worden. De nieuw te installeren Europese Commissie lijkt het, onder invloed van een sterke (media)lobby, ook één van de speerpunten van haar beleid te maken. Het kan echter zo maar nog jaren duren voordat dit mogelijk resultaat zal opleveren. Het meer spreiden over verschillende diensten en producten is in dat licht gezien een verstandige tegenreactie van Google. Er blijven voldoende onontgonnen gebieden over voor de onderneming.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Google in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer