fbpx
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

SBM Offshore is de laatste jaren veelal in het nieuws met tegenvallers. Dat is jammer, want SBM Offshore is één van de grootste aanbieders van FPSO’s en FLNG’ s. Dat zijn drijvende platforms die geschikt zijn voor de productie, opslag en afvoer van olie en gas. Daarnaast beschikt de onderneming over veel technologische kennis en patenten.

Hoewel het op zich erg goed gaat met SBM, het orderboek is overvol, staat de aandelenkoers dit jaar toch ongeveer 44 procent lager. Dit heeft te maken met een tweetal lopende, en niet onbelangrijke, zaken. Ten eerste heeft SBM in 2011 aangegeven een intern onderzoek te starten naar mogelijke corruptie. Bij het verkrijgen van opdrachten zouden er steekpenningen betaald zijn. Hoewel het interne compliance onderzoek afgerond is, moeten de Nederlandse en Amerikaanse autoriteiten de conclusies van het onderzoek nog beoordelen. Waarschijnlijk zal dit nog tot de zomer van 2013 gaan duren. Analisten denken dat het hele onderzoek een storm in een glas water zal blijken te zijn. Er wordt dan ook geen commerciële of materiële impact verwacht (anders had SBM dit al moeten publiceren).

Ten tweede heeft SBM al sinds 2008 problemen met de oplevering van olieplatform ‘Yme’ dat gebouwd is voor de lease door de Canadese operator Talisman Energy. De opdracht werd in 2006 in de wacht gesleept. In de herfst van 2008 had het platform 40.000 vaten per dag moeten produceren. Maar als gevolg van eerst een vertraagde oplevering en vervolgens geconstateerde constructiefouten, staat het platform nu werkeloos voor de kust van Noorwegen. Onlangs moest zelfs de bemanning van het platform afgehaald worden, omdat de betonscheuren in de constructie bij vorst het platform zouden kunnen doen instorten.

Ondertussen steggelen SBM en Talisman wie verantwoordelijk is voor de ondeugdelijke constructie, de reparatiekosten en de productie-opbrengst die al sinds 2008 wordt misgelopen. Mocht de rechter oordelen dat SBM voor dit alles verantwoordelijk is, dan kan dit tot een faillissement van SBM leiden. Het heeft er gelukkig  alle schijn van dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.

Eind oktober maakten beide bedrijven namelijk bekend samen tot een overeenkomst gekomen te zijn om gezamenlijk het platform te gaan repareren. Dit moet voor het eind van het jaar afgerond zijn. Over een verdeling van de kosten is nog niets gemeld. Analisten verwachten dat SBM en Talisman gezamenlijk tot een oplossing zullen komen waarbij deze kosten gedeeld zullen worden. Maar zelfs als wanneer SBM gedwongen zal worden om een geheel nieuw platform te moeten bouwen  van 800 miljoen dollar (615 miljoen euro) is de getroffen voorziening van 860 miljoen euro (5 euro per aandeel) voldoende.

Tot voor kort had SBM eveneens problemen met de oplevering van een ander platform (‘Deep Panuke’). Ook hier werd de oplevering vertraagd, wat resulteerde in een overschrijding van de afgesproken kosten. Eerder werd door het concern verteld dat dit platform afgelopen zomer operationeel zou zijn. Bij de trading update over de eerste negen maanden van dit jaar moest SBM echter melden dat de oplevering van het platform nogmaals vertraging had opgelopen. Beleggers schrokken hiervan, want zijn de statements van het bedrijf nog wel betrouwbaar als ze er steeds op terug moeten komen?  Samen met de omzetwaarschuwing zorgde het bericht voor, opnieuw, een flinke koersdaling. Overigens heeft die niet gehaalde omzet te maken met vertragingen. Eigenlijk is er dus niets aan de hand, want de in 2012 gemiste omzet zal in de cijfers van het eerste kwartaal van volgend jaar tot uiting komen.

Van belang om te weten is verder dat SBM het type platforms á la ‘Yme’ en ‘Deep Panuke’ niet meer zal maken. GustoMSC, de ontwerper van beide platforms, is als eerste stap in het afstoten van niet kernactiviteiten verkocht. Hiermee is in dit stadium een aandelenemissie voorkomen. De platforms die wel gemaakt worden maakt SBM al jaren. Hier is dus heel veel ervaring mee. Problemen zoals met genoemde platforms worden dan ook niet meer verwacht. Alle projecten die nu lopen liggen op schema.

De fair value van het aandeel bedraagt volgens analisten nog steeds circa 12 euro, fors hoger dan de huidige koers. Overigens lijkt een nieuw platform bouwen niet logisch nu besloten is om het bestaande platform gezamenlijk te gaan repareren (SBM zal hiervoor onderaannemers inhuren). Alleen in het geval SBM aansprakelijk gesteld wordt voor de gevolgschade (de niet opgepompte en verkochte vaten olie) zal de onderneming failliet gaan. Maar nogmaals: deze uitkomst wordt een hele kleine kans toegedicht, temeer daar de olieprijs nu hoger is dan in 2008. Er zit naar mijn mening dan ook te veel negativisme in de huidige koers en daarmee ligt de weg naar boven open.

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben SBM Offshore in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *