Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Door de Covid-19-pandemie hebben veel burgers hun liefde voor de natuur niet geheel vrijwillig herontdekt. Zelden is er zoveel gewandeld, geklommen en gefietst als vorig jaar. Fietsfabrikanten profiteren van de Corona-gerelateerde hausse in de buitenlucht: in 2020, volgens Bank of America, schoten de uitgaven aan fietsen na vier jaar dalen met 55 procent omhoog.

Wordt de snelle stijging binnenkort gevolgd door een diepe daling? Liever niet. Ulrich Stephan, hoofdinvesteringsstrateeg bij Deutsche Bank, schrijft in een evaluatie van de sector: “Het momentum in de fietsindustrie zou ook in 2021 moeten aanhouden. De orderboeken zijn vol en de vraag verschuift steeds meer naar duurdere modellen.” Vooral e-bikes, dus fietsen met een elektromotor, worden steeds populairder. In Europa is het aantal verkochte e-bikes vorig jaar met ruim 40 procent gestegen ten opzichte van 2019, zo blijkt uit cijfers van de ZIV-show.

In het stadsverkeer zijn elektrische fietsen een milieuvriendelijk alternatief voor auto’s. “Toenemende investeringen in fietspadnetwerken maken de fiets aantrekkelijker als vervoermiddel in steden”, zegt Stephan. Tegelijkertijd tasten prijsstijgingen voor voorproducten en grondstoffen – zoals rubber met plus 40 tot 50 procent of aluminium met plus 10 tot 15 procent – en hoge vrachtkosten de marges van fietsfabrikanten aan.

Dit jaar komen ook de Amerikaanse tariefvrijstellingen voor geïmporteerde fietsen te vervallen. “Fietsen zal het nieuwe seizoen ongeveer tien procent duurder zijn, omdat fabrikanten worstelen met leveringsknelpunten”, voegt David Wehner, portefeuillemanager bij de vermogensbeheerder Do Investment toe. De vraag is of klanten meegaan als fabrikanten de hogere kosten aan hen doorberekenen.

Profiteren van de fietsboom

De wereldmarktleiders zijn in Azië. Giant Manufacturing is de grootste producent van tweewielers in Taiwan en heeft productiefaciliteiten in China en Europa. Ook de fietsenfabrikant Merida komt uit Taiwan. Beide bedrijven hebben echter twee nadelen als beleggingsmogelijkheid: ten eerste verklaren marktexperts herhaaldelijk dat de bedrijven niet transparant zijn. Ten tweede heft de EU-commissie sinds 2019 tarieven op e-bikes uit Taiwan, wat de marges van de exporteurs aldaar onder druk zet.

Een Aziatisch alternatief voor investeerders is de Japanse outfitter Shimano. Het bedrijf rust wereldwijd elke tweede fiets uit met versnellingen, kettingen of remmen en komt op de markt met een eigen elektrische aandrijving. Het aandeel is onlangs licht gedaald als onderdeel van een algemene opwaartse trend. De zwakte biedt kansen om in te slaan.

De Nederlandse Accell Group (46,40 euro) is de grootste wielproducent van Europa. Alleen al in 2019 verkocht hij 943.000 fietsen. De merken Ghost, Haibike, Winora en Lapierre hadden hierin het grootste aandeel. De sterke verkoop is één ding. Anderzijds had de groep recentelijk problemen na een herstructurering. In principe moeten beleggers die geïnteresseerd zijn in fietsaandelen zorgvuldig te werk gaan bij het selecteren van individuele aandelen en geduldig zijn – niet in de laatste plaats omdat de sector zeer cyclisch is.

Start met automatisch beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *