Arcadis gestroomlijnd

Na diverse grote overnames de afgelopen jaren, is Arcadis, voorheen Heidemij, inmiddels één van de grootste architectenbureaus ter wereld. De onderneming voert wereldwijd opdrachten uit, maar de belangrijkste regio’s zijn West Europa (36 procent van de groepsomzet, waarvan bijna de helft uit het Verenigd Koninkrijk komt), de Verenigde Staten (34 procent), China (10 procent) en Brazilië (5 procent).

Totaal is Arcadis aanwezig in 40 landen met meer dan 350 vestigingen. Men is met 28.000 mensen betrokken bij meer dan 25.000 projecten in 70 landen. Gezien het bovenstaande is het niet verwonderlijk dat de onderneming erg afhankelijk is van de dollar. Ook andere valuta’s bepalen voor een belangrijk deel het uiteindelijke resultaat.

De halfjaarcijfers waren minder goed dan verwacht. Hoewel de omzet met 41 procent steeg tot 1,7 miljard euro. Dit kwam vooral dankzij acquisities en valutawinst op de dollar. Autonoom was er slechts 2 procent groei. De stijging van de omzet zagen we niet terug in de nettowinst. Dit werd veroorzaakt door kostenoverschrijdingen voor een bedrag van 13,9 miljoen euro in de Verenigde Staten en genomen voorzieningen voor de zeer tegenvallende Braziliaanse activiteiten. Aangezien Arcadis tot op heden niet genoemd is in de corruptieschandalen in Brazilië. Dit kan de onderneming in de toekomst juist een voordeel opleveren bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten daar.

De nettowinst over de eerste helft van dit jaar groeide slechts met 3 procent tot 57 miljoen euro, ofwel 70 cent per aandeel. Het bedrijfsresultaat, voor bijzondere posten, groeide wel met 22 procent naar 113 miljoen euro.

Over het algemeen is de Amerikaanse markt momenteel zwak, in Brazilië is deze zelfs beroerd. Arcadis rekent dit jaar bovendien op 30 procent minder omzet in Brazilië, ondanks de Olympische Spelen van volgend jaar. Maar Arcadis kent ook andere uitdagingen.

Door het grote aantal overnames was de transparantie verdwenen. De klant had geen goed zicht meer op welke specialisten onderdeel waren van Arcadis. Vandaar dat Arcadis onlangs alle divisies en onderdelen binnen de groep herbenoemd heeft en vanaf nu heet bijna alles Arcadis. Gevestigde namen als Hyder, EC Harris en Langdom & Seah zijn verdwenen. Alleen de Amerikaanse architectenbureaus Callison en RTKL gaan samen verder als CallisonRTKL. Arcadis is hiermee een wereldwijd merk geworden, waarbij de klant bij de onderneming terecht kan vanaf de fase van adviseur tot en met die van uitvoerder. De totale merkoperatie brengt veel (eenmalige) kosten met zich mee.

De vele overnames zouden tevens tot integratieproblemen kunnen leiden. Tot op heden is daar echter geen sprake van. Zo werd de marge bij Hyder, de grootste overname ooit voor Arcadis, in het tweede kwartaal verhoogd van 5,3 naar 8,1 procent. Ook het samenvoegen van andere overnames ligt op schema.

Als gevolg van het grote aantal al genoemde diverse, soms grote, overnames in relatief korte tijd, was het werkkapitaal (te) fors opgelopen. Dit is geconstateerd en het terugdringen daarvan heeft topprioriteit binnen het concern. De verlaging van het werkkapitaal zorgt voor lagere rentelasten en een verdere stijging van de nettowinst.

Bij de publicatie van de cijfers was het bestuur positief over de tweede helft van het jaar: er werd aangegeven dat de netto jaarwinst dit jaar met 20 procent zal groeien. Dit betekent dat de winst per aandeel op 1,80 euro zal uitkomen. Ook voor de omzet en de brutomarge gaf men een verwachting af. De omzet zal met 30 procent groeien en de brutomarge zal dit jaar aansterken van 8,6 tot 11 procent. Op de huidige koers is de koerswinstverhouding nog altijd aanzienlijk lager dan die van sectorgenoten.

Voor een tweetal belangrijke ontwikkelingen in de wereld biedt Arcadis duurzame oplossingen. Ten eerste de razendsnelle verstedelijking in de opkomende economieën en ten tweede het toenemende natuurgeweld als gevolg van klimaatveranderingen en dan vooral van water. Denk daarbij bijvoorbeeld aan overstromingen en tsunami’s. Het feit dat Arcadis mondiaal opereert, levert grote klanten op die eveneens mondiaal opereren en zodoende met één partij zaken kunnen doen. Bankenconcern HSBC is zo’n klant.

Zoals al gezegd was de transparantie bij Arcadis even verdwenen. Maar de onderneming heeft dit erkend en orde op zaken gesteld. Gezien de lagere waardering lijkt het mij een mooie aanleiding om de aandelen in een goed gespreide portefeuille op te nemen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Arcadis in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Een verwijzing namens de titelfoto: https://flic.kr/p/frnX21

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.